Με εφόδια την γνώση και την ψυχραιμία! Καλή Επι- Ευ-τυχία

Το μαγικό ραβδί της επιτυχίας για οποιαδήποτε εξέταση στη ζωή μας είναι πρώτα – πρώτα οι γνώσεις για το αντικείμενο που θα εξετασθούμε και στη συνέχεια η ψυχραιμία. Η ψυχραιμία όμως δεν αφορά μόνο τον εξεταζόμενο, αλλά και τους γονείς και γενικά το περιβάλλον του.

“ Για να γίνεις ένα αστέρι, πρέπει να έχεις τη δική σου λάμψη ,να ακολουθήσεις το μονοπάτι σου και μην ανησυχείς’

Σημαντικό για την προετοιμασία του εξεταζόμενου είναι ο εξεταζόμενος να εφοδιαστεί την ημέρα της εξέτασης εκτός από τις γνώσεις, την ψυχραιμία και με τα απαραίτητα για την εξέταση, δηλαδή με μολύβι, στυλό, γομολάστιχα, ταυτότητα και ότι άλλο τους έγινε γνωστό για να λάβουν μέρος στην εξέταση. Επίσης καλό θα είναι να έχει μαζί του καραμέλες, 2 – 3 φακελάκια ζάχαρη και νερό, ιδιαίτερα σε περίπτωση που ο χρόνος των εξετάσεων είναι μακρύς.

Γενικές αρχές για τις εξετάσεις είναι :

  1. Απόκτηση των απαραίτητων γνώσεων δια της συνεχούς μελέτης από νωρίς και όχι την τελευταία στιγμή.
  2. Διατηρούμε όλοι την ψυχραιμία μας, εξεταζόμενοι και μη.
  3. Εφοδιαζόμαστε με τα απαραίτητα από την προηγούμενη ημέρα μολύβι, στυλό, ταυτότητα, αναγκαία έγγραφα, γομολάστιχα, καραμέλες ή ζάχαρη, νερό και ότι άλλο είναι απαραίτητο για την εξέταση.
  4. Διαβάζουμε τις ερωτήσεις ή τα θέματα τέσσερις φορές και στη συνέχεια αρχίζουμε να γράφουμε τις απαντήσεις. Διαβάζουμε λοιπόν τέσσερις φορές τις ερωτήσεις, διότι την πρώτη φορά διαβάζουμε συνήθως επιπόλαια. Τη δεύτερη φορά καταλαβαίνουμε στο περίπου τι ζητάνε από μας. Την τρίτη φορά καταλαβαίνουμε καλύτερα τι ζητάει η ερώτηση, ενώ την τέταρτη φορά κατανοούμε ακόμη και τις λεπτομέρειες των ερωτήσεων. Με αυτό τον τρόπο κερδίζουμε βαθμούς και πετυχαίνουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.
  5. Χρησιμοποιούμε πρόχειρο χαρτί. Στην αρχή σημειώνουμε τηλεγραφικά κάποιες σκέψεις μας, κατανοούμε κάποια θέματα καλύτερα που πρέπει να διαπραγματευτούμε και δεν τα ξεχνάμε.
  6. Δεν ξεχνάμε όμως να μεταφέρουμε τις απαντήσεις από το πρόχειρο στην καθαρή κόλλα, αυτό που τελικά κατά την άποψη μας είναι η σωστή απάντηση.
  7. Γράφουμε καθαρά χωρίς μουτζούρες, αφήνουμε αποστάσεις, προσέχουμε την εμφάνιση του γραπτού μας, προσέχουμε την ορθογραφία και το συντακτικό. Η πρώτη εντύπωση του γραπτού μας παίζει ρόλο κάποιες φορές, για την τελική βαθμολόγηση του γραπτού μας.
  8. Αποφεύγουμε τα σημεία στίξεως ή άλλα σημάδια στο γραπτό μας γιατί είναι πιθανό ακόμη και να μηδενιστεί το γραπτό μας.
  9. Αρχίζουμε τις απαντήσεις στις ερωτήσεις που μας έθεσαν με την ερώτηση που ξέρουμε καλά και προχωράμε στις δύσκολες  ερωτήσεις χωρίς να καταναλώνουμε χρόνο σε μια  δύσκολη ερώτηση ή ένα δύσκολο για μας θέμα, διότι χάνουμε  άσκοπα χρόνο και στο τέλος δεν προλαβαίνουμε να απαντήσουμε όλες τις ερωτήσεις.
  10. Καταναλώνουμε ολόκληρο το χρόνο, που μας διέθεσαν για την εξέταση, δε βιαζόμαστε να βγούμε από την αίθουσα.
  11. Ελέγχουμε τις απαντήσεις μία και δύο φορές, διορθώνουμε με ηρεμία τα τυχόν λάθη μας, πριν παραδώσουμε το γραπτό μας.
  12. Απαντάμε σε όλες τις ερωτήσεις, έστω και αν δεν είμαστε απόλυτα σίγουροι, για τη σωστή απάντηση για κάποιες ερωτήσεις.

 

Οι γονείς και το άμεσο περιβάλλον του εξεταζόμενου, αδέλφια, γιαγιάδες, παππούδες  να προσέχουν τα εξής:

  1. Δεν ασκούμε κριτική στον εξεταζόμενο.
  2. Δεν κινδυνολογούμε, όπως, να δούμε θα τα καταφέρεις;
  3. Δεν φορτίζουμε την συναισθηματική κατάσταση του εξεταζόμενου με οτιδήποτε αρνητικό σχόλιο για τον ίδιο τον εξεταζόμενο κατά την περίοδο των εξετάσεων. Οτιδήποτε και οποιοδήποτε αρνητικό γεγονός το αναβάλλουμε για αργότερα, είτε αφορά τον ίδιο είτε κάποιον άλλο.
  4. Δεν υπερβάλουμε την τελευταία στιγμή, πιθανώς λόγω του δικού μας πανικού και δεν επισημαίνουμε πιθανά κενά και αδυναμίες του εξεταζόμενου, την περίοδο των εξετάσεων, όπως, αν διάβαζες τώρα δεν θα είχες πρόβλημα.
  5. Δεν αδιαφορούμε για τις δυσκολίες της περιόδου των εξετάσεων  των παιδιών μας, δείχνουμε κατανόηση και έχουμε υπομονή και επιμονή. Σχόλια, όπως, εγώ διάβαζα στα χρόνια μου όχι σαν και σας.
  6. Δεν απαιτούμε από τα παιδιά μας να πετύχουν περισσότερα από όσα είναι ικανά ή περισσότερα από όσα εμείς στα χρόνια τους καταφέραμε και επιμένουμε να καλυφθούν κενά γνώσεων εδώ και χρόνια, όπως, εσύ τα έχεις εύκολα, εγώ δεν είχα ούτε τα μισά από σένα.
  7. Δεν τους δημιουργούμε τύψεις, υποχωρούμε μπροστά στις δικές τους επιθυμίες, δεν τους τονίζουμε, ότι αδιαφόρησαν ή αδιαφορούν για τα αποτελέσματα των εξετάσεων, όπως, να δούμε τι θα κάνεις τελικά, αν και δε νοιάζεσαι για τίποτα.
  8. Δεν κάνουμε οι γονείς ή το οικείο περιβάλλον έλεγχο γνώσεων στον εξεταζόμενο την περίοδο κυρίως των εξετάσεων, ακόμα και αν είμαστε ειδικοί για κάποια μαθήματα.
  9. Δεν επιπλήττουμε τον εξεταζόμενο για τυχόν αποτυχίες που μας αναφέρει, αλλά τον στηρίζουμε και τον εμψυχώνουμε. Του μετριάζουμε έτσι το άγχος. Δεν του λέμε : «Αυτό το απλό δεν το ήξερες».
  10. Δεν ξεχνάμε οι γονείς, οι συγγενείς και οι φίλοι, τι σημαίνει ψυχική και σωματική δοκιμασία, δίνουμε θάρρος, ελπίδα στα παιδιά μας, για να κερδίσουν έναν δύσκολο αγώνα,  τους δίνουμε όσο κουράγιο έχουμε, ανεχόμαστε πολλά, ίσως και κάποια πράγματα που δεν θα ανεχόμασταν στο παρελθόν. Ας ξεχνάμε κάποια δυσάρεστα να μην τους δίνουμε συνέχεια. Ας ξεσπάνε σε εμάς τα παιδιά. Δεν έχουν άλλη διέξοδο.
  11. Δεν κάνουμε θορύβους μέσα στο σπίτι και οι γείτονες, πρέπει να δείξουν κατανόηση σε αυτό, ακόμη και εάν δεν έχουν εξεταζόμενο στην οικογένεια τους . Τη μουσική, το ραδιόφωνο, την τηλεόραση δεν βάζουμε στην διαπασών, ούτε κάνουμε πάρτι και κοινωνικές συναντήσεις με φασαρίες την περίοδο των εξετάσεων των παιδιών μας. Όλοι οι εξεταζόμενοι την περίοδο των εξετάσεων, αλλά κυρίως κατά την διάρκεια των πανελλήνιων εξετάσεων είναι και παιδιά μας.

 

Για να ξεπεράσουν τα παιδιά μας τις δυσκολίες των εξετάσεων θα τα βοηθήσουμε πολύ, εάν προσέξουμε εκτός των άλλων τη διατροφή τους και την ξεκούραση το διάστημα αυτό. Η σωστή, υγιεινή διατροφή κατά την διάρκεια της προετοιμασίας για τις εξετάσεις, δηλαδή τουλάχιστον μήνες προ των εξετάσεων είναι σημαντική, για την ψυχοσωματική ισορροπία του υποψηφίου. Η ποιότητα των τροφών επηρεάζει την πνευματική διαύγεια, τη μνήμη και γενικά την εύκολη εκμάθηση της απαιτούμενης ύλης. Η ημερησία κατανάλωση θερμίδων θα πρέπει να φθάνει τις 2000 θερμίδες για τα έφηβα  κορίτσια και 3000 θερμίδες για το έφηβο αγόρι, ανάλογα και με τον σωματότυπο του κάθε παιδιού.

Το 15 % της ημερήσιας κατανάλωσης θερμίδων των εφήβων πρέπει να περιέχει πρωτεΐνες, κρέας, ψάρι και γαλακτοκομικά προϊόντα.

Το 30 % της ημερησίας θερμιδικής κατανάλωσης θα πρέπει να καλύπτεται από ακόρεστα λίπη δηλαδή φυτικά λίπη π.χ. ελαιόλαδο.

Το υπόλοιπο 40 – 45 % των ημερησίων θερμίδων να αποτελείται από υδατάνθρακες πλούσιες σε φυτικές ίνες, δηλαδή χόρτα, λαχανικά και  δημητριακά.

Να αποφεύγουν οι υποψήφιοι τα πολλά γλυκά, τη ζάχαρη, διότι με αυτά έχουμε ταχεία απελευθέρωση της ινσουλίνης από το πάγκρεας με αποτέλεσμα ο έφηβος να αισθάνεται υπνηλία, όταν τα καταναλώσει και να μην μπορεί να συγκεντρωθεί στο διάβασμα.

Γενικά πρέπει να αποφεύγει ο εξεταζόμενος το πολύ φαγητό. Να κάνει πολλά και μικρά γεύματα, δηλαδή ένα καλό πρωινό, δεκατιανό ελαφρύ, καλό μεσημεριανό με ένα διάλειμμα, ελαφρύ απογευματινό και βραδινό νωρίς και όχι μετά 21:00 ώρα το βράδυ.

Το πρωινό είναι πολύ απαραίτητο, βοηθάει στην αναπλήρωση της γλυκόζης του αίματος, μιας ουσίας που είναι η κινητήρια δύναμη του εγκεφάλου και βοηθάει πολύ στην αυτοσυγκέντρωση. Γάλα, μέλι, ψωμί, δημητριακά, φρούτα είναι η καλύτερη επιλογή. Αντί του καφέ είναι το τσάι προτιμότερο, για αφέψημα διότι δεν προκαλεί ιδιαίτερη ταχυκαρδία, ζάλη, ναυτία και έντονη διούρηση ή αφυδάτωση.

Όποιος επιμένει στον καφέ, επιτρέπονται, έως το πολύ τρία φλιτζάνια την ημέρα, επειδή τα παιδιά μας νομίζουν, πως τα κρατάει ζωηρότερα και αντέχουν στην αϋπνία. Προτιμούν την αϋπνία για να προλάβουν να μελετήσουν την ύλη, όπως αυτά ισχυρίζονται.

Δεν πρέπει επίσης να ξεχνάμε, πως ο εξεταζόμενος έχει απόλυτη ανάγκη από ξεκούραση, διαλείμματα από την μελέτη και σωματική άσκηση, για εκτόνωση και ανεφοδιασμό. Τον τρόπο ξεκούρασης θα τον επιλέγει ο εξεταζόμενος και όχι εμείς.

Τη λέξη «διάβασε» καλό θα είναι να μην τη χρησιμοποιούμε κατά την περίοδο των εξετάσεων. Τα παιδιά μας ξέρουν πολύ καλά να εκτιμούν τι γνώσεις έχουν και τις δυνατότητες  τους. Ας έχουμε  υπομονή, να μην τα αγχώνουμε περισσότερο.

Πολύ μεγάλη αξία για επιτυχία στις εξετάσεις έχει ο βαθύς και αρκετός σε διάρκεια ύπνος . Το ξενύχτι δεν βοηθάει καθόλου. Ο ύπνος του εξεταζόμενου πρέπει να είναι βαθύς και αρκετός, ιδιαίτερα τις ημέρες λίγο πριν τις εξετάσεις και κατά την διάρκεια των εξετάσεων.

 

Τελικά  για να επιτύχουμε στις εξετάσεις και να ξεπεράσουμε τη διαδικασία με τη μικρότερη για μας απώλειες πρέπει να προσέξουμε τα εξής :

 

 

  1. Καλή συστηματική προετοιμασία
  2. Να έχουμε οικογενειακή ηρεμία και ήσυχο περιβάλλον
  3. Εξασφαλίζουμε ήρεμο και ήσυχο ύπνο.
  4. Η διατροφή του εξεταζόμενου να είναι υγιεινή αρκετά πριν την εξεταστική περίοδο.
  5. Λογική χαλάρωση, ξεκούραση στα μεσοδιαστήματα είναι απαραίτητη.

 

Εξετάσεις σημαίνουν για τον εξεταζόμενο δοκιμασία, αγωνία και stress, που είναι για όλους αναπόφευκτα κατά την διάρκεια των εξετάσεων

 

Αποτυχία στις εξετάσεις δε σημαίνει καταστροφή, ούτε ότι χάθηκαν όλα, πως όλα τελειώνουν εδώ, πως επήλθε το χάος, αλλά  ότι έγινε τουλάχιστον η προσπάθεια, ΄΄ Κάθε εμπόδιο για καλό ΄΄, δε χάθηκε με μια αποτυχία τίποτε, δε χρεώνεται κανείς με μια αποτυχία, σαν αποτυχία ζωής ή ακόμη και περισσότερες αποτυχίες. Μετράει η προσπάθεια, η υγεία του υποψηφίου και η ψυχική του ηρεμία. Μετά από κάθε δυσκολία γινόμαστε δυνατότεροι, πεισμώνουμε και ξαναπροσπαθούμε με καλύτερα και περισσότερα εφόδια και περισσότερες αντοχές. Το  μέλλον θα δείξει πως μια τωρινή αποτυχία είναι για το αύριο ίσως κάτι καλό, ίσως να σημαίνει μια νέα αφετηρία για ένα νέο δυναμικό ξεκίνημα. Το μέλλον των παιδιών μας που δοκιμάζονται είναι μπροστά.

Όταν είμαστε ψυχοσωματικά καλά τίποτε δεν χάνεται, τα παντα μπορουμε να πετυχουμε.

Με την ευχή για ένα καλό αποτέλεσμα και επιτυχία στις εξετάσεις των παιδιών μας με την διακριτική παρουσία και συμμετοχή όλων μας, τέλος με μια καλή προετοιμασία, καλή προσπάθεια των ίδιων των  παιδιών, η επιτυχία θα είναι πολύ πιθανή, έως δεδομένη και η εξεταστική περίοδος θα είναι ανώδυνη, θα γίνει παρελθόν, μια ανάμνηση.

 

Βασίλειος  Γ. Σταματάκης

Καθηγητής Βιολογίας

Μεταπτυχιακό στη Βιοηθική

Πανεπιστήμιο Κρήτης

#########