Αρχική Δια+τροφή Πώς να ελέγξετε το βάρος σας διακόπτοντας το κάπνισμα

Πώς να ελέγξετε το βάρος σας διακόπτοντας το κάπνισμα

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

Αυτό που συχνά προβληματίζει τα άτομα που σκέφτονται να διακόψουν το κάπνισμα είναι το αν θα βάλουν κιλά.

H απάντηση σε αυτό το ερώτημα είναι πως κάτι τέτοιο δεν είναι απαραίτητο. Συνήθως τα ατόμα που διακόπτουν το κάπνισμα κερδίζουν λιγότερο από  5 κιλά.   Περίπου το 10% των ατόμων που διακόπτουν το κάπνισμα  κερδίζουν περισσότερα από 14 κιλά.

TI ΠΡΟΚΑΛΕΙ ΤΗΝ ΑΥΞΗΣΗ ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΙΚΟΥ ΒΑΡΟΥΣ ΜΕΤΑ ΤΗ ΔΙΑΚΟΠΗ ΤΟΥ ΤΣΙΓΑΡΟΥ

Όταν οι καπνιστές διακόψουν το τσιγάρο, μπορεί να βάλουν βάρος για διάφορους λόγους:

 

 

 

Οι λόγοι αυτοί είναι:

 

Το αίσθημα της πείνας. Η διακοπή του τσιγάρου μπορεί να  αυξήσει το αίσθημα της πείνας και ως εκ τούτου να οδηγήσει σε αυξημένη κατανάλωση φαγητού, παρόλα αυτά το αίσθημα αυτό συνήθως παύει να υφίσταται μετά από μερικές βδομάδες

 

Κατανάλωση περισσότερων σνακ και αλκοολούχων ποτών. Ορισμένα άτομα μετά τη διακοπή του τσιγάρου,  καταναλώνουν περισσότερα σνακς πλούσια σε λιπαρά και ζάχαρη, ενώ μπορεί πίνουν περισσότερα αλκοολούχα ποτά.

 

Μείωση του μεταβολισμού. Κάθε τσιγάρο που καπνίζετε κάνει το οργανισμό σας να «καίει» περισσότερες θερμίδες, ταυτόχρονα όμως είναι επιβλαβές για την υγεία σας.

 

ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΑΠΟΦΕΥΧΘΕΙ Η ΠΡΟΣΛΗΨΗ ΣΩΜΑΤΙΚΟΥ ΒΑΡΟΥΣ;

 

Η φυσική δραστηριότητα και ένα ισορροπημένο  πρόγραμμα διατροφής, μπορεί να σας βοηθήσουν να ελέγξετε το βάρος σας. Επιπρόσθετα,  το να είναι κάποιος δραστήριος μπορεί να μειώσει τις «παρενέργειες» που μπορεί να προκύψουν από τη διακοπή του καπνίσματος και να μειωθούν οι πιθανότητες να ξαναρχίσετε το κάπνισμα.  Επομένως  είναι καλό ταυτόχρονα με τη διακοπή του τσιγάρου να αρχίσετε να κάνετε κάποια φυσική δραστηριότητα και να τρώτε πιο ισορροπημένα.  Παράλληλα προσπαθήστε να μην ανησυχείτε για το βάρος  σας. Ενδεχομένως να είναι ευκολότερο να σταματήσετε πρώτα το κάπνισμα  και μετά να επικεντρωθείτε στον έλεγχο του βάρους σας,  όταν θα είστε «ελεύθεροι» από την συνήθεια αυτή.

Για να μειώσετε τις πιθανότητες  να κερδίσετε βάρος μετά τη διακοπή του καπνίσματος

  • Αποδεχτείτε τον εαυτό σας. Αν πάρετε κάποια κιλά μην πανικοβληθείτε, αυτά μπορεί να χαθούν εύκολα. Παράλληλα η διακοπή του τσιγάρου μπορεί να σας κάνει να νιώσετε καλύτερα με πολλούς  τρόπους, καθώς σας δίνει  περισσότερη ενέργεια, λευκότερα δόντια, πιο φρέσκια   και καθαρή αναπνοή, λιγότερες ρυτίδες  και πιο υγιές δέρμα και πιο καθαρή φωνή.
  • Βάλτε τη φυσική δραστηριότητα στη ζωή σας. Η συχνή φυσική δραστηριότητα μπορεί να σας βοηθήσει να αποφύγετε την μεγάλη πρόσληψη βάρους. Μπορεί να ενισχύσει τη διάθεση σας και να σας κάνει να νιώσετε  πιο ενεργητικοί. Επίσης μετά τη διακοπή του τσιγάρου μπορεί  να είστε σε θέση αναπνέετε με μεγαλύτερη ευκολία όταν θα ασκείστε.

Τρόποι που θα σας βοηθήσουν να είστε φυσικά δραστήριοι κατά τη διάρκεια της ημέρας

  1. Γραφτείτε σε κάποιο γυμναστήριο και παρακολουθείστε κάποιο πρόγραμμα χορού ή yoga, καλέστε και κάποιο/α φίλο/η μαζί σας.
  2. Κατεβείτε από το λεωφορείο μία στάση πριν την στάση προορισμού σας και περπατήστε μέχρι τον προορισμό σας.
  3. Παρκάρετε το αυτοκίνητο σας πιο μακριά από το σπίτι σας, τη δουλεία σας, κλπ και περπατήστε μέχρι τον προορισμό σας.
  4. Αντί να πάρετε τον ανελκυστήρα, ανεβείτε τις σκάλες.
  • Περιορίστε ή καλύτερα αποφύγετε τα snacks πλούσιων θερμίδων όπως γλυκά κλπ και το αλκοόλ.

Τips για πιο σωστές επιλογές:

  1. Mην μένετε πολλές ώρες νηστικοί.  Το αίσθημα της πείνας μπορεί να σας οδηγήσει σε μη σωστές επιλογές.
  2. Τρώτε αρκετά στα κυρίως γεύματα σας,  έτσι ώστε να νιώθετε ικανοποίηση, χωρίς όμως να το παρακάνετε. Τρώτε αργά έτσι ώστε να αντιλήφθητε τα σήματα που σας δίνει οργανισμός σας ότι δηλαδή έχει ικανοποιηθεί.
  3. Μπορείτε περιστασιακά (1-2 φορές/βδομάδα) να τρώτε κάποιο γλυκό ή παγωτό (μικρές μερίδες).
  4. Αντί για αλκοολούχα ποτά επιλέξτε να πιείτε κάποιο τσάι, ή ρόφημα κακάο με γάλα χαμηλό σε λιπαρά ή ανθρακούχο νερό.
  • Σκεφτείτε να χρησιμοποιήσετε υποκατάστατα του τσιγάρου. Ζητήστε τη γνώμη του γιατρού σας σχετικά με την πρόσληψη ουσιών που μπορεί να σας βοηθήσουν στην διακοπή του καπνίσματος.  Ορισμένα άτομα κερδίζουν λιγότερο βάρος όταν χρησιμοποιούν τέτοιες ουσίες.
  1. Η θεραπεία με υποκατάστατα νικοτίνης περιλαμβάνει patch (αυτοκόλλητα), τσίχλες, παστίλιες, σπρέι μύτης, εισπνεόμενα.
  2. Αγχολυτικά.

Τα patch (αυτοκόλλητα), οι  τσίχλες και οι παστίλιες διατίθενται στα φαρμακεία χωρίς συνταγή γιατρού.

  • Σκεφτείτε να ζητήσετε τη βοήθεια ενός ειδικού που θα σας βοηθήσει να ελέγχετε το βάρος σας. Καλό θα ήταν να συμβουλευτείτε κάποιο διαιτολόγο ο οποίος θα σας καθοδηγήσει σωστά έτσι ώστε να μην πάρετε βάρος.

ΜΠΟΡΕΙ Η ΠΡΟΣΛΗΨΗ ΣΩΜΑΤΙΚΟΥ ΒΑΡΟΥΣ ΝΑ ΕΠΗΡΕΑΣΕΙ ΑΡΝΗΤΙΚΑ ΤΗΝ ΥΓΕΙΑ

 

Παρόλο που η πρόσληψη βάρους μετά τη διακοπή του τσιγάρου δεν είναι επιθυμητή, τα πλεονεκτήματα που προκύπτουν από τη διακοπή του τσιγάρου είναι πολύ περισσότερα από τους κινδύνους που μπορεί να προκύψουν από την πρόσληψη βάρους.

 

Παράγοντες κινδύνου από το τσιγάρο

 

Καρκίνος: To κάπνισμα αυξάνει κατά πολύ το κίνδυνο για καρκίνο του πνεύμονα, που αποτελεί το κύριο αίτιο θανάτου από καρκίνο στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής.  Το τσιγάρο συνδέεται επίσης με τον καρκίνο του οισοφάγου, λάρυγγα, νεφρών, παγκρέατος και  τραχήλου της μήτρας.

 

Αλλά προβλήματα υγείας. Το κάπνισμα αυξάνει το κίνδυνο για παθήσεις των πνευμόνων  και της καρδιά.  Στην  εγκυμοσύνη το κάπνισμα έχει συσχετισθεί και πρόωρο τοκετό και νεογνά με χαμηλό σωματικό βάρος.

 

Διακόπτοντας το κάπνισμα έχετε κάνει ένα πολύ  μεγάλο βήμα υπέρ της υγείας σας. Επομένως αντί να ανησυχείτε για το βάρος σας,  συγκεντρωθείτε στην προσπάθεια διακοπής του τσιγάρου. Όταν θα έχετε πια απελευθερωθεί από αυτή τη συνήθεια τότε μπορείτε να επικεντρωθείτε σε ένα πιο σωστό τρόπο ζωής εντάσσοντας  στην καθημερινότητα σας τη φυσική δραστηριότητα και την επιλογή «υγιεινότερων» τροφίμων.

 

 

 

Κρήνη Κωνσταντίνου

Σπούδασε Διαιτολόγος – Διατροφολόγος στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο Αθηνών Απόκτηση τίτλου Επιστήμης Διαιτολογίας και Διατροφής με μεταπτυχιακές σπουδές στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών στο τμήμα Επιστήμης και Τεχνολογίας Τροφίμων.Είναι μέλος του Πανελλήνιου Συλλόγου Διαιτολόγων – Διατροφολόγων και του Ελληνικού Ιδρύματος Γαστρεντερολογίας και Διατροφής. Από το 2002 μέχρι και σήμερα εργάζεται ως εκπαιδευτικός σε ιδιωτικά και δημόσια ΙΕΚ υπό την ιδιότητα του εκπαιδευτικού.Έχει κλινική εμπειρία (2005-2006) στα ακόλουθα Νοσηλευτικά ιδρύματα:

Τζάνειο Γενικό Νοσοκομείο Πειραιά  στο Διαβητολογικό τμήμα και στο Ιατρείο Παχυσαρκίας.

Σισμανόγλειο Γενικό Νοσοκομείο Αττικής  στην Πνευμονολογική κλινική και ΜΕΘ.Γεώργιος

Γεννηματάς Γενικό Νοσοκομείο Αθηνών  στην Μονάδα Εντατικής Θεραπείας & ΜΕΘ Εγκαυμάτων.

Ελληνικός Ερυθρός Σταυρός, Γενικό Νοσοκομείο Αθηνών, Τμήμα Ενδοκρινολογίας και Μεταβολισμού.

Πώς να ελέγξετε το βάρος σας διακόπτοντας το κάπνισμα
Rate it