«Η αλλαγή της κοινής γνώμης υπέρ του Εθνικού Συστήματος Υγείας οφείλεται στην απόφαση της Πολιτείας να ακούσει τους γιατρούς στη διαχείριση της υγειονομικής κρίσης…» επεσήμανε ο πρόεδρος του Ιατρικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης (ΙΣΘ) Νίκος Νίτσας σχολιάζοντας τα αποτελέσματα της ετήσιας καθιερωμένης έρευνας του ΙΣΘ σχετικά με τη Δημόσια Υγεία και την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας. Το ποσοστό δυσαρέσκειας από το 66, 5% πέρυσι «έπεσε» στο 38,1% φέτος, ενώ αντίστοιχα το ποσοστό ικανοποίησης αυξήθηκε από 12,3% στο 27,5% αντίστοιχα, διπλασιάζοντας το ποσοστό.
Ο κ. Νίτσας τόνισε ότι η μεταβολή αυτή σχετίζεται άμεσα με την πανδημία και με τις ενέργειες της πολιτείας προς την κατεύθυνση της βελτίωσης των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας. “Επιτέλους η πολιτεία άκουσε την γνώμη των γιατρών, πορεύτηκε και πορεύεται με βάση τις αξιόπιστες γνωμοδοτήσεις της επιστημονικής επιτροπής του υπουργείου Υγείας στην οποία συμμετέχει και ο πρόεδρος του Πανελληνίου Ιατρικού Συλλόγου (ΠΙΣ) Αθανάσιος Εξαδάκτυλος”
Οι ιδιώτες γιατροί «έβαλαν πλάτη» στο Ε.Σ.Υ.
Ο πρόεδρος του ΙΣΘ παρουσίασε την έρευνα (βλ πίνακες) μαζί με τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας «to the point» Δ. Κατσαντώνη τονίζοντας ότι η άποψη των πολιτών έχει αλλάξει, σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, και λόγω του γεγονότος ότι «όλοι οι συνάδελφοι του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα «έβαλαν πλάτη» ώστε να αντιμετωπιστούν ελλείψεις στις δημόσιες δομές υγείας και να προετοιμαστεί καλύτερα το Ε.Σ.Υ.» Σύμφωνα με την έρευνα, το 76,2% των ερωτηθέντων που χρειάστηκαν φροντίδα κατά τη διάρκεια της καραντίνας, τηλεφώνησε ή επισκέφθηκε ιδιώτη γιατρό. «Οι πολίτες πριν καταφύγουν στα δημόσια νοσοκομεία απευθύνονταν τηλεφωνικά -ή μέσω διαδικτύου- στους ιδιώτες γιατρούς οι οποίοι και τους κατεύθυναν ή μη, αναλόγως με τη βαρύτητα των συμπτωμάτων και προβλημάτων που αντιμετώπιζαν, στις δημόσιες δομές υγείας. Οι ιδιώτες γιατροί έδωσαν έτσι την ευχέρεια και το χρόνο στο Εθνικό Σύστημα Υγείας να προλάβει να οργανωθεί και να διορθώσει διαχρονικές παθογένειες. Η προσπάθεια ενίσχυσης του ΕΣΥ πρέπει να είναι διαρκής καθώς η υποστελέχωση αντιμετωπίζεται παροδικά με επικουρικούς γιατρούς και υπάρχει άμεση ανάγκη προκήρυξης μονίμων θέσεων».  Η εικόνα είναι καλή και για την ποιότητα συνολικά των παρεχομένων υπηρεσιών υγείας καθώς το 32,9% πιστεύει ότι έχει βελτιωθεί τα τελευταία δύο χρόνια, το 27,1% ότι έχει χειροτερεύσει ενώ το 33,2% δεν εξέφρασε ούτε θετική, ούτε αρνητική γνώμη.
«Συμβάσεις 900 γιατρών… άμεσα»
Ο πρόεδρος του ΙΣΘ Ν. Νίτσας επανέλαβε το πάγιο αίτημα των γιατρών της Θεσσαλονίκης για ολοκλήρωση του θεσμού του Οικογενειακού Γιατρού – Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας με μόνιμες κι όχι ευκαιριακές λύσεις, για γιατρούς (βλ συμβάσεις) και ασθενείς. Επίσης ο κ. Νίτσας ζήτησε να υλοποιηθεί άμεσα η εξαγγελία του πρωθυπουργού, στην περσινή ΔΕΘ, για 900 θέσεις εργασίας γιατρών στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας. «Η προηγούμενη κυβέρνηση είχε διακόψει συμβάσεις παθολόγων, παιδιάτρων και γενικών γιατρών -εν μία νυκτί- προκειμένου να τους υποχρεώσει να μετέχουν στο θεσμό του «Οικογενειακού Γιατρού» (ΠΦΥ) το οποίο τελικά με τον τρόπο που επέλεξε να το κάνει οδήγησε σε παταγώδη αποτυχία. Σήμερα ζητούμε εκ νέου την άμεση στελέχωση αυτών των 900 θέσεων εργασίας με συμβάσεις ανάμεσα στο Υπουργείο Υγείας και στον Πανελλήνιο Ιατρικό Σύλλογο». Ο ΙΣΘ μπορεί να συμβάλλει ουσιαστικά στην περαιτέρω βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας, συμπλήρωσε ο κ. Νίτσας, με προτάσεις και συνεχή συνεργασία με το αρμόδιο υπουργείο.
ΣΔΙΤ για βελτίωση των υπηρεσιών υγείας
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας οι πολίτες ζητούν Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) στις υπηρεσίες υγείας, με ακόμη περισσότερα συμβεβλημένα ιατρεία ώστε να μειωθεί ο συγχρωτισμός και η ταλαιπωρία. Η έρευνα έθεσε ερωτήματα όπως «αν η ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα έχει βελτιωθεί ή έχει χειροτερεύσει; Επισκέπτονται κυρίως και συχνότερα ιδιωτικά ιατρεία, δημόσια νοσοκομεία, συμβεβλημένους γιατρούς ΕΟΠΥΥ, Κέντρα Υγείας, Ιατρεία ΠΕΔΥ, ιδιωτικά πολυιατρεία, κλινικές; Σε τι ποσοστό έχουν εγγραφεί στον «Οικογενειακό γιατρό»;  Έχουν κάνει χρήση των διαδικασιών του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. (ηλεκτρονική συνταγογράφηση, ραντεβού κ.α.). Θεωρούν ότι η συνεργασία του Ε.Σ.Υ. με τους ιδιωτικούς φορείς υγείας θα βελτιώσει ή θα επιδεινώσει τις υπηρεσίες υγείας; Κατά τη διάρκεια της καραντίνας χρειάσθηκε να τηλεφωνήσουν ή να επισκεφθούν κάποιον γιατρό, σε δημόσια δομή ή σε ιδιωτικό ιατρείο; Οι πολίτες πώς αισθάνονται μετά τις πρόσφατες παρεμβάσεις της κυβέρνησης λόγω SARS-CoV-2; Περισσότερο ή λιγότερο ασφαλείς;»
Η έρευνα πραγματοποιείται κάθε χρόνο από την εταιρεία «to the point» για λογαριασμό του ΙΣΘ, από 2012 ως σήμερα. Τα αποτελέσματα παρουσιάζονται δημόσια ώστε να γνωρίζουν όλοι τα προβλήματα και τα ζητήματα που ανακύπτουν και να γίνονται διορθωτικές κινήσεις και παρεμβάσεις. Να σημειωθεί ότι οι πολίτες έκριναν τη γενικότερη παρουσία του ΙΣΘ και του ΠΙΣ (Πανελληνίου Ιατρικού Συλλόγου) ως πολύ θετική όπως και τις δράσεις και τις πρωτοβουλίες του σε καιρό πανδημίας. Όπως αναδεικνύει η έρευνα (βλ πίνακες) καταγράφονται υψηλά ποσοστά εμπιστοσύνης γεγονός για το οποίο ο πρόεδρος Νίκος Νίτσας ευχαρίστησε τους πολίτες τονίζοντας  ότι «η ευθύνη του ΙΣΘ γίνεται ακόμη μεγαλύτερη για τα επόμενα χρόνια»