Δεν υπάρχει ο τέλειος γονιός, γι’ αυτό κοίτα να είσαι αληθινός και πάντα στο πλάι (Sue Atkins)

Τα παιδιά δεν μπορούν να αξιολογήσουν την κατάσταση. Περιμένουν από τους γονείς τους τις ερμηνείες σε μια σειρά από αμείλικτα και καταιγιστικά ερωτήματα όπως: γιατί φοράμε μάσκα; Γιατί φοράμε γάντια; Τι φοβόμαστε; Πότε θα γίνουμε όλοι καλά; Γιατί μας έκλεισαν τα σχολεία;
Οι εξηγήσεις μπορούν να γίνουν πιο συγκεκριμένες όταν τα παιδιά διανύουν τις τάξεις του δημοτικού σχολείου. Σε κάθε περίπτωση όμως, οι απαντήσεις πρέπει να δίνονται ανάλογα με την ωριμότητα και την ηλικία του κάθε παιδιού. Αυτό που με κάθε τρόπο πρέπει να αποφύγουμε είναι να τρομάζουμε τα παιδιά γιατί από τη φύση τους έχουν την τάση να μεγεθύνουν τα προβλήματα.
Είναι πολύ σημαντικό το ρήμα «πεθαίνω» να μην το χρησιμοποιούμε καθ’ όλη τη διάρκεια του δημοτικού σχολείου. Άλλωστε, τα παιδιά έχουν φοβερές κεραίες. Προτιμάμε λοιπόν, να λέμε ότι έχει αρρωστήσει κάποιος βαριά. Δεν θέλουμε να έρθουν τα παιδιά αυτό τον καιρό αντιμέτωπα με εφιάλτες, με απροσδόκητα κλάματα και με ψυχοσωματικά συμπτώματα. Ως εκ τούτου η έκθεση στις ειδήσεις είναι σχεδόν απαγορευτική.
Αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι να τα ενθαρρύνουμε να εκφράζουν τους φόβους τους με τρόπους δημιουργικούς, για να λυτρώνονται. Να τους λέμε για παράδειγμα “ζωγράφισε αυτό που σε φοβίζει, φτιαξ’ το με τις πλαστελίνες”. Αυτός είναι ένας τρόπος που βοηθάει να απομυθοποιούν τον φόβο.
Το να τα ωθούμε στην ανεξαρτητοποίηση και στην απόλαυση του εαυτού τους μέσα από την λογοτεχνία για παράδειγμα, είναι επίσης μια καλή λύση αλλά και παρακαταθήκη για τις καλύτερες ημέρες που θα έρθουν.
Τέλος, είναι σημαντικό να καταλάβουν ότι αυτή την περίοδο δεν κάνουμε διακοπές και ότι πρέπει να συνεργάζονται όσο το δυνατόν καλύτερα με τους γονείς τους στην προσπάθεια για μια εύρυθμη καθημερινότητα. Πρέπει να ενεργοποιηθεί δηλαδή στο έπακρο από τους γονείς η καλή τους θέληση κι η συνεργασία μέσα στην οικογένεια.

Μέλος Συλλόγου Ελλήνων Ψυχολόγων