Συνήθως όταν αναφερόμαστε στην ηλικία λέμε  “είμαι όσο αισθάνομαι”

 ή “η ηλικία είναι απλώς ένας αριθμός.” 

Σύντομα θα λέμε “είμαι όσο είναι τα τελομερή μου”.

Υπάρχουν τρισεκατομμύρια κύτταρα μέσα στο ανθρώπινο σώμα.  Κάθε κύτταρο περιέχει έναν πυρήνα μέσα στον οποίο είναι τα  χρωμοσώματα, που περιέχουν το DNA.  Κάθε χρωμοσωματικός βραχίονας αποτελείται από περίπου 100 εκατομμύρια βάσεις πρωτεϊνών. Στο τέλος του κάθε άκρου του χρωμοσώματος είναι το τελομερές από τις λέξεις ( τέλος) και ( μέρος).

 

Οι επιστήμονες τα συγκρίνουν  με τις πλαστικές άκρες των κορδονιών, που τα κρατούν και δεν ξεφτίζουν.  Τα τελομερή εμποδίζουν τα χρωμοσώματα να ξεφουσκώσουν ή να μπερδευτούν μεταξύ τους και να προκαλέσουν την ανάμειξη ή την καταστροφή των γενετικών πληροφοριών, η οποία στην συνέχεια θα οδηγήσει σε κυτταρική δυσλειτουργία, αυξάνοντας έτσι τον κίνδυνο εμφάνισης ασθένειας ή ακόμα και τον θάνατο. Κάθε φορά που ένα κύτταρο διαιρείται, τα τελομερή του γίνονται μικρότερα. Όταν μικράνουν πάρα πολύ τότε, τα κύτταρα είναι ανίκανα να χωρίσουν περαιτέρω,  γίνονται ανενεργά και ή πεθάνουν ή συνεχίζουν να χωρίζουν με  μια ανώμαλη διαδικασία, που είναι επικίνδυνη.

Ουσιαστικά αυτός είναι ο λόγος, που τα σώματά μας γερνούν.

Το κάθε τελομερές μετά την γονιμοποίηση του ωαρίου έχει περίπου 15.000 βάσεις. Κατά τη διάρκεια της περιόδου κύησης, επειδή γίνονται κυτταρικές διαιρέσεις, χάνονται 5.000 βάσεις. Έτσι όταν γεννιόμαστε, έχουμε 10.000 βάσεις. Με την πάροδο του χρόνου και όταν μειωθούν τα τελομερή μας στις 5.000 βάσεις, τότε το DNA δεν μπορεί πλέον να υποστηρίξει τη ζωή

Δείτε στην παρακάτω διεύθυνση του youtube ένα μικρό βίντεο πώς διχοτομούνται τα κύτταρα και μικραίνουν τα τελομερή. www.youtube.com/watch?time_continue=50&v=lQeui5KoLqw

Με βάση την κανονική κυτταρική διαίρεση, η ανθρώπινη διάρκεια ζωής πρέπει να είναι περίπου 120 έτη

Οι παράγοντες που παίζουν  ρόλο στη διαίρεση των κυττάρων και στην μείωση των τελομερών εξαρτώνται 30% περίπου από το γενετικό υπόβαθρο, που έχουμε κληρονομήσει και 70% από τον τρόπο ζωής μας.

Μία μελέτη, στην οποία συμμετείχαν 100.000 άτομα, έδειξε ότι τα άτομα που το μήκος των τελομερών τους ήταν μικρότερο από το μέσο όρο, υπήρχε πιθανότητα το 23% εξ αυτών  να πεθάνουν εντός 3 ετών.

Οι ερευνητές είναι σίγουροι ότι το μήκος των τελομερών είναι ένας δείκτης γήρανσης ή πιθανής σοβαρής νόσου.

Tελομεράση το ένζυμο της αθανασίας

Υπάρχει όμως ένας άλλος βασικός “παίκτης” στο παιχνίδι, που ονομάζεται τελομεράση και είναι το ένζυμο της αθανασίας, γιατί επιμηκύνει τα τελομερή και δεν τα αφήνει να φθείρονται πολύ γρήγορα. Όμως με τη διαρκή κυτταρική διαίρεση, τα επίπεδα της τελομεράσης εξαντλούνται επιτρέποντας την μείωση των τελομερών. Είναι λογικό ότι εάν η επιστήμη βρει έναν τρόπο να αυξήσει την παραγωγή τελομεράσης, τα τελομερή θα παραμείνουν στο αναγκαίο μήκος, θα επιμηκύνουν τη διάρκεια ζωής και ενδεχομένως θα μειώσουν τον κίνδυνο ορισμένων ασθενειών.

Μπορούμε να  σκεφτόμαστε την τελομεράση ως σοβαρή παρέμβαση κατά της γήρανσης“, δήλωσε ο Ronald De Pinho, γενετιστής του καρκίνου, που ηγήθηκε της μελέτης. Ωστόσο, εξακολουθούν να υπάρχουν σοβαρές αμφιβολίες για το αν η αντιστροφή ή η επιβράδυνση της γήρανσης μέσω της δραστηριότητας της τελομεράσης είναι η απάντηση, επειδή  η τελομεράση επιμηκύνει τα  τελομερή και στους ανθρώπους με καρκίνο, που σημαίνει ότι βοηθά  τους υπάρχοντες όγκους να αναπτύσσονται γρηγορότερα.

Πώς να επιμηκύνετε τα τελομερή και να ξεκλειδώσετε το μυστικό της μακροζωίας

Ενώ περιμένουμε την επιστήμη να ξεδιπλώσει όλα τα μυστήρια των τελομερών, μπορούμε να κάνουμε αλλαγές για να τα επιμηκύνουμε και να επηρεάσουμε θετικά την υπόλοιπη ζωή μας.

               Συμβουλές Μακροζωίας:

Τρώτε τροφές κατά της γήρανσης

Πάρτε αιθέρια έλαια κατά της γήρανσης

Μειώστε το άγχος
Πίνετε αρκετό νερό  χωρίς χλώριο

Κάντε καθημερινή άσκηση

Κάντε καθημερινά βαθιές κοιλιακές αναπνοές
Απολαύστε  καθημερινά  τον ήλιο

Να κοιμάστε από τις 11 το βράδυ

Μειώστε την έκθεση του οργανισμού σας  σε   τοξίνες

Κάντε συχνές αποτοξινώσεις

Κάντε σχέσεις αγάπης στη ζωή σας
Κάντε καθημερινά διαλογισμό, ως προσευχή επούλωσης

Να έχετε ευγνωμοσύνη για τα πάντα
Ζήστε τη ζωή σας με υψηλό επίπεδο ακεραιότητας και ταπεινότητας
Ζητήστε από το Θεό να σας δείξει τον σκοπό για τον οποίο σας δημιούργησε και να το ακολουθήσετε με ό, τι έχετε.

Φάτε τροφές κατά της γήρανσης: Όπως πάντα, θα πρέπει να αποφεύγετε τα γλυκαντικά  και τα επεξεργασμένα τρόφιμα, γιατί μικραίνουν τα  τελομερή.

Ελέγξτε και μειώστε το άγχος: Αρκετές μελέτες έχουν συνδέσει το χρόνιο άγχος με την σμίκρυνση των τελομερών. Μελέτη του 2004 συνέκρινε τις  μητέρες που είχαν υγιή παιδιά με εκείνες, που φρόντιζαν τα χρόνια άρρωστα παιδιά τους. Κατά μέσον όρο, οι μητέρες που είχαν τα άρρωστα παιδιά, είχαν τελομερή μικρότερα κατά 10 χρόνια σε σύγκριση με τις άλλες μητέρες.

Κάντε τακτική άσκηση: Τώρα η επιστήμη ξέρει ότι αυτή επιμηκύνει και τα τελομερή.  Ποτέ δεν είναι αργά για να ξεκινήσετε ένα πρόγραμμα γυμναστικής.

 Κάντε  διαλογισμό ή αλλιώς  προσευχή επούλωσης

Δρ. Δήμητρα Τυλλιανάκη MD