Πολλές φορές μπορεί να λέμε «βαριέμαι το διάβασμα» ή «δεν έχω όρεξη» ή «αυτό δεν μου πάει καθόλου, δεν θέλω ούτε να το βλέπω» ή «βαρέθηκα»… Σε κάποιους αρέσει το διάβασμα και σε άλλους όχι, σε άλλους αρέσει η μαγειρική, ενώ άλλοι δυσκολεύονται να βράσουν ένα αυγό! Για την κάθε εργασία υπάρχουν άνθρωποι που νοιώθουν περίφημα και άνθρωποι που την απεχθάνονται. Σε αυτό το σημείο χρειάζεται να κατανοήσουμε ΓΙΑΤΙ δεν μας αρέσει, ενώ σε κάποιον άλλον αρέσει;

 

 

Ο λόγος που δεν μας αρέσει κάτι είναι διότι έχουμε μια εικόνα γι αυτό στο νου μας, που είναι δυσάρεστη ή που συνδέεται με κάτι δυσάρεστο. Αυτή η εικόνα μπορεί να είναι συνειδητή ή όχι.

Πώς προέκυψε αυτή η εικόνα; Κάτι που είδαμε ή ακούσαμε ή κάτι που μας συνέβη, το μεταφράσαμε ως καλό, κακό, βαρετό, δύσκολο κλπ. Αυτή η συγκεκριμένη εμπειρία μπορεί και να ξεχάστηκε αλλά το συναίσθημα μένει και ενεργοποιείται αυτόματα, κάθε φορά που αντιμετωπίζουμε μια παρόμοια κατάσταση.

Πώς μπορούμε να μεταμορφώσουμε την απέχθεια σε ευχαρίστηση; Χρειάζεται να επέμβουμε σε αυτή την εικόνα, στον μηχανισμό, που μεταφράζει τα εξωτερικά ερεθίσματα. Ένας απλός τρόπος είναι ο εξής:

Πρώτα καθορίζεις ένα «κουμπί», που θα ενεργοποιεί τη νέα κατάσταση. Ας πούμε, οτι είναι μία ρυθμική πίεση, πού κάνεις με τον αντίχειρα του δεξιού χεριού σου στον αντίχειρα του αριστερού χεριού.

 

Ύστερα αρχίζεις να φέρνεις στη μνήμη σου περιστάσεις όπου αισθάνθηκες μεγάλη όρεξη για κάτι, και ξαναφέρνεις στον εαυτό σου το βίωμα που είχες τότε. Για κάθε τέτοια περίσταση, τη στιγμή που κορυφώνεται το βίωμα της εμπειρίας της μεγάλης ορέξεως, «πατάς το κουμπί» (πιέζεις το νύχι με τον συγκεκριμένο τρόπο) και σταματάς την πίεση σε λίγο, ΠΡΙΝ αρχίσει να μειώνεται η ένταση του βιώματος.

 

Όταν το κάνεις αυτό για αρκετές περιστάσεις που θυμάσαι ότι είχες μεγάλη όρεξη για κάτι, βγάζεις το θέμα από το μυαλό σου και σκέφτεσαι κάτι διαφορετικό.

 

Όταν έρθει η στιγμή να κάνεις κάτι, που δεν σου αρέσει, πατάς το «κουμπί» λίγο πριν αρχίσεις.

 

Καθώς επαναλαμβάνεις αυτή την τεχνική, το αποτέλεσμα γίνεται όλο και μεγαλύτερο. Βέβαια, δεν είναι μόνο αυτός ο τρόπος. Όπως υπάρχουν πολλοί διαφορετικοί ανθρώπινοι χαρακτήρες, υπάρχουν και πολλές διαφορετικές τεχνικές. Πού μπορείς να τις βρεις; στην ιστοσελίδα www.1stepsuccess.com υπάρχει η διαδικτυακή εφαρμογή «Ξεπετάξτε το Διάβασμα». Αν και λέγεται «Ξεπετάξτε το Διάβασμα», περιλαμβάνει τεχνικές, που βοηθούν από μικρά παιδιά μέχρι και μεγάλους. Εκεί υπάρχει πλήθος από πρακτικές και εύκολες τεχνικές για να ξεπερνάς διάφορα τέτοια προβλήματα της καθημερινότητας.

Το ζητούμενο σε κάθε περίπτωση είναι να μας αρέσει αυτό που κάνουμε. Αν καταπιεζόμαστε, και το κάνουμε επειδή πρέπει, τότε υπάρχει ο κίνδυνος να μετατραπεί η δυσαρέσκεια σε ψυχοσωματικό πρόβλημα.

Ψυχοσωματικό πρόβλημα σημαίνει ότι ψυχογενείς παράγοντες (κακή διάθεση, ενοχές κλπ), που παραμένουν για μακρό χρονικό διάστημα, δημιουργούν ασθένεια στο σώμα (πληγές, έλκη, καρδιοπάθειες κλπ). Δεν λέμε ότι αυτές οι ασθένειες είναι ψυχογενείς. Λέμε ότι μερικές φορές, οι ψυχολογικοί παράγοντες, μπορεί να συντελέσουν καθοριστικά στο να εκδηλωθούν ασθένειες.

Για να αποφύγουμε τέτοιες δυσάρεστες καταστάσεις, όταν δεν αισθανόμαστε καλά, μας συμφέρει να βρούμε γρήγορα έναν τρόπο για να αγαπήσουμε αυτό που κάνουμε. Να βρούμε τις θετικές του πλευρές, ώστε να προστατέψουμε την ψυχική και την σωματική μας υγεία.

 

 

 

Δημήτριος Μπούκας

M.Sc. Ψυχολογίας