«Φέτος έχουμε μία δύσκολη χρονιά με όλα τα μέτρα κατά του κορωνοϊού. Πως θα προσαρμοστεί το παιδί μου πιο εύκολα;» 

Κάθε χρόνο αντιμετωπίζουμε το άγχος των γονιών καθώς έρχονται αντιμέτωποι με το μεγάλωμα του μικρού τους και τις πρώτες μέρες στο σχολείο. «Και αν δεν θέλει να πάει; Και αν στενοχωριέται μόνο του; Και αν…;» 

παιδί που κλαίει στην αγκαλιά μητέρας

Βέβαια, σήμερα τα παιδιά είναι περισσότερο εξοικειωμένα με το σχολείο και την απομάκρυνση από το σπίτι εφόσον πηγαίνουν από νωρίς σε παιδικούς σταθμούς, προνήπιο, νήπιο. Δεν είναι κάτι εντελώς άγνωστο, μάλιστα μπορώ να πω πως τα περισσότερα θέλουν να πάνε σχολείο για να συναντήσουν ή και να κάνουν φίλους, να έρθουν σε επαφή, να παίξουν… 

Αυτό που χρειάζεται να προσέξετε είναι κυρίως το δικό σας άγχος. Και επειδή όπως προανέφερα η χρονιά είναι ιδιαίτερη φέτος, μην του μεταδώσετε την ανησυχία σας. 

Για να προσαρμοστεί το παιδί σας πιο εύκολα, φροντίστε να το έχετε ενημερώσει για τις αλλαγές που θα βιώσει εξηγώντας πως το δημοτικό δεν είναι σαν το νηπιαγωγείο ή τον παιδικό σταθμό. Προσοχή βέβαια μην του το παρουσιάσετε με τέτοιο τρόπο που θα τρομάξει και θα φοβηθεί. Είναι λογικό να μην μπορεί να καταλάβει όλα όσα του λέτε περί ευθυνών και μεγαλώματός του αλλά και τις απαιτήσεις που αισθάνεται πως έχουν οι «μεγάλοι» – εσείς, ο δάσκαλος, συγγενείς κλπ.

Μαθητές με μάσκες στα θρανία

Στην προσπάθεια προσαρμογής του λοιπόν χρειάζεται:
  • Χρόνος! Το παιδί όπως και οι περισσότεροι από εμάς, χρειάζεται το δικό του χρόνο προσαρμογής, στον οποίο θα συνειδητοποιήσει τη νέα αυτή φάση έως ότου την συνηθίσει και την αποδεχτεί.
  • Μην το συγκρίνετε με άλλα παιδιά. Το κάθε παιδί είναι διαφορετικό και πέρα από τον χρόνο που χρειάζεται, θα «φτιάξει» τον δικό του τρόπο απόκρισης στη σημαντική αυτή αλλαγή στη ζωή του, θα δοκιμάσει και θα βρει αυτό που του πηγαίνει καλύτερα, όπως η προετοιμασία, τρόπος διαβάσματος, σχέσεις με τα άλλα παιδιά…
  • Οργάνωση στο πρόγραμμά του: Εσείς θα του δώσετε το παράδειγμα μέσα από πρακτικά θέματα, όπως το πρωινό ξύπνημα, το πρωινό του, τις σχέσεις με τα άλλα παιδάκια κλπ. Μην περιμένετε ξαφνικά να μάθει να φτιάχνει μόνο του τα πράγματά του και να ετοιμάζει την τσάντα του για παράδειγμα…
  • Μιλήστε του για το «τι θα κάνει» στο σχολείο! Μιλήστε του για τις ευκαιρίες που θα έχει να γνωρίσει νέα παιδάκια, για τις νέες γνώσεις και πόσο χρήσιμες θα του φανούν στη συνέχεια της ζωής του. Προσοχή όμως μην υπερβάλλετε καθώς είναι πιθανό να συναντήσει μικροπροβληματάκια, ώστε να μην ματαιωθεί και πιστέψει πως το κοροϊδέψατε. 
  • Μιλήστε του για τη χρήση μάσκας, το αντισηπτικό, το καλό πλύσιμο των χεριών: Αν και θα πρέπει να έχετε ήδη κάνει την αρχή από την καλοκαιρινή περίοδο. Εξηγήστε του «γιατί» χρειάζεται να ακολουθήσει τα μέτρα προφύλαξης, δώστε του όμως και το καλό παράδειγμα μέσα από την δική σας συμπεριφορά. Αν εσείς αντιδράτε, τότε αυτή είναι η εικόνα που του δίνετε επίσης. Μην ξεχνάτε πως λειτουργεί μιμητικά απέναντί σας. Επίσης, εξηγήστε του γιατί θα πρέπει να μην ανταλλάξει τη μάσκα του με άλλου παιδιού. 
  • Μιλήστε για τα διαλείμματα: Είναι σημαντικό να γνωρίζει ότι θα έχει χρόνο να ξεκουραστεί ανάμεσα στα μαθήματα, να πάει στην τουαλέτα, να φάει κάτι, να πιεί νερό, να παίξει με τους φίλους του….
  • Ενισχύστε την δίψα για μάθηση εξηγώντας του πόσα καινούργια πράγματα θα μάθει και φέρτε του παραδείγματα σε θέματα που ξέρετε πως του αρέσουν! Υπενθυμίστε του επίσης πόσο χρήσιμα και όμορφα πράγματα έμαθε και στο νηπιαγωγείο…
  • Ενημερώστε το πώς αν κάτι προκύψει και σας χρειαστεί ενώ θα είναι στο σχολείο, θα σας ειδοποιήσουν να έρθετε να το πάρετε. 

παιδί με επιφραφή για την πρώτη σχολική ημέρα

Αποφύγετε να: 

  • Υπερτονίζετε τη χρήση προφύλαξης κατά του κορωνοϊού και να κάνετε κριτική στα μέτρα της κυβέρνησης μπροστά του
  • Υπερθεματίζετε και να παρουσιάζετε τέλεια τα πάντα
  • Χρησιμοποιείτε βαρύγδουπες εκφράσεις στις περιγραφές σας για να τονίσετε τη σημαντικότητα του σχολείου
  • Μιλάτε διαρκώς για το σχολείο σαν να μην υπάρχει άλλο θέμα 
  • Μιλάτε σε όλους για το ότι θα πάει α’ δημοτικού και νιώθει πως όλοι περιμένουν κάτι από εκείνο!

Αντίθετα, να είστε διακριτικοί, ζεστοί, ανοιχτοί στο διάλογο και στις εξηγήσεις που έχει ανάγκη να ακούσει, να νιώσει πως όπως εσείς ή ο μπαμπάς του πηγαίνετε στην εργασία και επιστρέφετε ξανά μετά, έτσι ακριβώς θα κάνει και το ίδιο… Χρειάζεται να νιώθει ασφάλεια και πως παρόλο που αλλάζουν οι καθημερινές συνήθειες, στην ουσία είστε εκεί όπως και πριν! 

Marina-Moscha-e1590328119624.jpg

Μαρίνα Μόσχα, Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια, μέλος της Ελληνικής Εταιρείας Αγωγής Ψυχικής και Σεξουαλικής Υγείας.