Αρχική Δια+τροφή Οι βιταμίνες ”σωματοφύλακες” του οργανισμού μας!!!

Οι βιταμίνες ”σωματοφύλακες” του οργανισμού μας!!!

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

Η βιταμίνη D, δεν είναι απλά μια ακόμα βιταμίνη, αφού πλέον θεωρείται από τους περισσότερους πως λειτουργεί σαν ορμόνη.

Έχει αντικαρκινικές, αντικαταθλιπτικές και ενισχυτικές του ανοσοποιητικού συστήματος ιδιότητες, ενώ σχετίζεται άμεσα με  την απορρόφηση του ασβεστίου – επομένως είναι απολύτως βασική για την ανάπτυξη γερού σκελετού.

Που βρίσκουμε την βιταμίνη αυτή;

Ο πιο άμεσος τρόπος είναι μέσω της έκθεσης του δέρματός μας στις υπεριώδεις ακτίνες UVB του ήλιου. Για αυτό και είναι γνωστή και ως “βιταμίνη του ήλιου”. Κυκλοφορούν όμως και συμπληρώματα στην αγορά που μπορούν να μας βοηθήσουν να ανεβάσουμε γρήγορα και με ασφάλεια τα επίπεδα αυτής της τόσο σημαντικής βιταμίνης – πλέον οι ενημερωμένοι παιδίατροι τα συνιστούν ακόμα και στα βρέφη.

Το πρόβλημα είναι πως η υπερβολική D δείχνει να σχετίζεται με εναπόθεση ασβεστίου στις αρτηρίες και στην καρδιά. Αυτό μπορεί εύκολα να οδηγήσει σε αθηροσκλήρωση, η οποία στενεύει τις αρτηρίες, αυξάνοντας σημαντικά τον κίνδυνο για καρδιαγγειακά προβλήματα διαφόρων ειδών.

Η βιταμίνη D είναι επίσης λιποδιαλυτή, οπότε θεωρητικά δεν αποβάλλεται εύκολα και άρα κάποιος μπορεί να κινδυνεύσει από τοξικότητα, αν έχει πολύ υψηλά επίπεδα  25(OH)D στο αίμα (πάνω από 100 ng/mL).

Η σχέση της βιταμίνης D με το μαγνήσιο

Μια επιστημονική μελέτη που δημοσιεύτηκε πριν περίπου ένα χρόνο στο επίσημο περιοδικό της Αμερικανικής Οστεοπαθητικής Εταιρείας (JAOA) έδειξε ότι υπάρχει συνέργεια μεταξύ της βιταμίνης D και του μαγνησίου.

Αν αυτό ισχύει, αυτό σημαίνει πως αν τα αποθέματα μαγνησίου στον οργανισμό δεν είναι επαρκή, τότε η βιταμίνη D δεν είναι δυνατό να μεταβολιστεί κι έτσι παραμένει ανενεργή στο σώμα. Επίσης ισχύει και το αντίθετο, δηλαδή αν τα επίπεδα μαγνησίου στο αίμα είναι υψηλά, τότε ανεβαίνουν και τα επίπεδα απορρόφησης της D.

Είναι συνεπώς πολύ σημαντικό, όποιος έχει χαμηλή D ή παίρνει συμπλήρωμα, να παίρνει μαζί και συμπλήρωμα μαγνησίου (γενικός κανόνας είναι ότι η μίνιμουμ καθημερινή δοσολογία μαγνησίου είναι τα 400 mg) αφού το μαγνήσιο ρυθμίζει τα επίπεδα της βιταμίνης D, αυξάνοντας τα σε εκείνους με ανεπαρκή επίπεδα και μειώνοντάς τα σε όσους είχαν υψηλα επίπεδα.

Η σχέση της βιταμίνης D με την Κ2

Η βιταμίνη Κ είναι μια λιποδιαλυτή βιταμίνη, κυρίως γνωστή για το ρόλο που διαδραματίζει στην πήξη του αίματος.  Υπάρχουν διάφορες μορφές βιταμίνης Κ, που είναι πολύ διαφορετικές μεταξύ τους:

  1. Η Βιταμίνη Κ1 ή φυλλοκινόνη, βρίσκεται κυρίως στα πράσινα λαχανικά και δύσκολα κάποιος θα εμφανίσει έλλειψη σε αυτή. Μεταβολίζεται στο ήπαρ και ρυθμίζει τους παράγοντες πήξης του αίματος.
  2. Η βιταμίνη Κ2 ή μενακινόνη, είναι αυτή που συνήθως έχει έλλειψη και σχετίζεται άμεσα με την στεφανιαία ασβεστοποίηση και την στεφανιαία νόσο.
  3. Οι βιταμίνες Κ3, Κ4 και Κ5 που είναι συνθετικές μορφές και καλό είναι να αποφεύγονται.

Το ποιές είναι ακριβώς οι βέλτιστες ποσότητες βιταμίνης Κ2 είναι ακόμα υπό διερεύνηση, αλλά φαίνεται πιθανό ότι 180 έως 200 μικρογραμμάρια βιταμίνης K2 μάλλον επαρκούν για να ενεργοποιήσουν τις εξαρτώμενες από την Κ2 πρωτεΐνες του σώματός σας που μεταφέρουν το ασβέστιο όπου χρειάζεται και το απομακρύνουν από όπου δεν πρέπει να υπάρχει.

Το 80% του πληθυσμού γενικά δεν λαμβάνει όση K2 θα έπρεπε, το οποίο είναι παρόμοιο με το ποσοστό ανεπάρκειας της βιταμίνης D. Η έλλειψη βιταμίνης K2 μπορεί να οδηγήσει σε οστεοπόρωση ή σε μιτοχονδριακή δυσλειτουργία, ενώ σχετίζεται άμεσα με τα συμπτώματα της ρευματοειδούς αρθρίτιδας.

Δεδομένου λοιπόν πως η απορρόφηση ασβεστίου, σχετίζεται άμεσα με τα επίπεδα της D, η λήψη συμπληρωμάτων ασβεστίου σχετίζεται με αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης εμφράγματος του μυοκαρδίου, όπως το ίδιο επικίνδυνα είναι τα χαμηλά επίπεδα μαγνησίου για αιφνίδιο καρδιακό θάνατο, ιδίως στις γυναίκες, είναι εμφανές πως τόσο οι γυναίκες (που κινδυνεύουν και περισσότερο από οστεοπόρωση, ιδιαίτερα μετά την εμμηνόπαυση), όσο και οι άντρες, είναι καλό αν λαμβάνουν συμπλήρωμα για την D3, να λαμβάνουν παράλληλα συμπληρώματα K2 και μαγνησίου.

Κωνσταντίνα Αποστολοπούλου – Πετρίδη Health blogger στο My Big Fat Keto Life

 

 

 

 

 

 

 

Rate it