Όντως η διατροφή και ο γενικότερος τρόπος ζωής  μας μπορούν να επηρεάσουν την αντίδραση του οργανισμού μας στην Covid-19

Oι εμπειρίες από προηγούμενες πανδημίες έχουν δείξει ότι καθώς εξελίσσεται μια πανδημία όπως αυτή της Covid-19, υπάρχει επείγουσα ανάγκη να επεκταθούν οι δράσεις της δημόσιας υγείας πέραν ​​από την άμεση κλινική διαχείριση.  Στην πραγματικότητα, τα ψυχολογικά και συμπεριφορικά αντίμετρα τόσο του ατόμου όσο και της κοινότητας αποτελούν παράγοντες ζωτικής σημασίας για τη βελτίωση της ανθεκτικότητας και της ενίσχυσης της αποτελεσματικότητας των προσεγγίσεων της δημόσιας υγείας έναντι μιας  τέτοιας πανδημίας.

Ο ρόλος της διατροφικής κατάστασης των ατόμων έναντι της Covid-19.

Η διατροφική κατάσταση των ατόμων θεωρείται εδώ και πολύ καιρό ως δείκτης ανθεκτικότητας κατά της εξάπλωσης.  Έχει φανεί ότι σημαντικοί στρεσογόνοι παράγοντες, όπως η ανεπαρκής διατροφή, μπορούν να οδηγήσουν σε μακροχρόνιες επιπτώσεις που συνδέονται με την υγεία.  Στην πραγματικότητα, η κακή ποιότητα διατροφής έχει συσχετιστεί όχι μόνο με τη σωματική αλλά και με την ψυχική υγεία κάτι που καθιστά το άτομο ακόμη πιο ευάλωτο.

Σε ατομικό επίπεδο, ο κοινός παρονομαστής που οδηγεί τις περισσότερες από τις διατροφικές και διαιτητικές συστάσεις αναφοράς στην καταπολέμηση των ιογενών λοιμώξεων, συμπεριλαμβανομένου του COVID-19, βρίσκεται στη σχέσης μεταξύ διατροφής και ανοσίας.  Στην πραγματικότητα, τα υπάρχοντα δεδομένα υπογραμμίζουν ότι η διατροφή έχει μεγάλη επίδραση στο ανοσοποιητικό σύστημα και την ευαισθησία των ανθρώπων. Έχει αποδειχθεί ότι συγκεκριμένα θρεπτικά συστατικά ή συνδυασμοί θρεπτικών ουσιών μπορεί να επηρεάσουν το ανοσοποιητικό σύστημα μέσω της ενεργοποίησης των κυττάρων, της τροποποίησης στην παραγωγή μορίων σηματοδότησης και της γονιδιακής έκφρασης.

Επιπλέον, τα θρεπτικά συστατικά είναι σημαντικοί καθοριστικοί παράγοντες της μικροβιακής σύνθεσης του εντέρου και κατά συνέπεια μπορούν να διαμορφώσουν τα χαρακτηριστικά των ανοσολογικών αποκρίσεων στο σώμα .  Οι διατροφικές ανεπάρκειες  σε ενέργεια, πρωτεϊνες και συγκεκριμένα  μικροθρεπτικά συστατικά σχετίζονται με μειωμένη ανοσολογική απόκριση και αυξημένη ευαισθησία στις λοιμώξεις. Η επαρκής πρόσληψη σιδήρου, ψευδαργύρου και βιταμινών Α, Ε, Β6 και Β12 είναι κατά κύριο λόγο ζωτικής σημασίας για τη διατήρηση της ανοσοποιητικής απόκρισης. Επομένως, το κλειδί για τη διατήρηση ενός αποτελεσματικού ανοσοποιητικού συστήματος είναι να αποφευχθούν οι ανεπάρκειες των θρεπτικών ουσιών που παίζουν ουσιαστικό ρόλο στην ενεργοποίηση, την αλληλεπίδραση, τη διαφοροποίηση ή τη λειτουργική έκφραση των ανοσοκυττάρων.

Οι επιπτώσεις του lockdown

Η κατάσταση του lockdown που ανακοινώθηκε σε πολλές χώρες σε όλο τον κόσμο οδήγησε όλα τα ιδρύματα του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα, με εξαίρεση τις εγκαταστάσεις υγειονομικής περίθαλψης και έναν περιορισμένο αριθμό βασικών υπηρεσιών, να κλείσουν και, εάν είναι δυνατόν, να εκτελούν τις δραστηριότητές τους εξ αποστάσεως (χωρίς αλληλεπιδράσεις πρόσωπο με πρόσωπο). Ζητήθηκε από τα άτομα να μείνουν στο σπίτι και να αποφύγουν την επαφή με άλλα άτομα. Τέτοια μέτρα αυτο-απομόνωσης και κοινωνικής απόστασης είναι γνωστό ότι είναι ζωτικής σημασίας για τον περιορισμό της εξάπλωσης του ιού, τη μείωση της καμπύλης του ποσοστού επίπτωσης και τελικά τον περιορισμό των ασθενειών.  Από την άλλη τα μέτρα αυτά έχουν σοβαρές επιπτώσεις τόσο στην πρόσβαση όσο και στη χρήση των τροφίμων.  Ο περιορισμός στο σπίτι ενός ατόμου έχει άμεσες επιπτώσεις στον τρόπο ζωής  του, συμπεριλαμβανομένων των διατροφικών του συνηθειών, της πρόσληψης φαγητού και της σωματικής του δραστηριότητας.  Ο περιορισμός φαίνεται να αυξάνει τις καθιστικές συμπεριφορές που περιλαμβάνουν δραστηριότητες με πολύ χαμηλή ενεργειακή δαπάνη, που εκτελούνται κυρίως σε καθιστή ή ύπτια θέση. Τα χαμηλά επίπεδα σωματικής δραστηριότητας, ακόμη και για μικρό χρονικό διάστημα, θα μπορούσαν να επηρεάσουν αρνητικά τη σωματική και ψυχική υγεία. Η κατάσταση του lockdown θα μπορούσε επίσης να οδηγήσει σε ακανόνιστες διατροφικές συνήθειες και συνεχές τσιμπολόγημα , και τα δύο σχετίζονται με την πρόσληψη υψηλότερων θερμίδων και τον αυξημένο κίνδυνο παχυσαρκίας .

Οι αλλαγές στα διατροφικά πρότυπα κατά το ξέσπασμα του COVID-19 θα μπορούσαν επίσης να οφείλονται στον φόβο και το άγχος που αντιμετωπίζουν πολλοί άνθρωποι σε όλον τον κόσμο.  Αδιάσειστα στοιχεία έδειξαν ότι οι διατροφικές συνήθειες επηρεάζονται από καταστάσεις όπως το άγχος, η αγωνία και η συναισθηματική διαταραχή,  συναισθήματα που συνδέονται με ανθυγιεινά διατροφικά πρότυπα και κακή ποιότητα διατροφής.  Επιπλέον, συναισθήματα όπως ο φόβος και η θλίψη σχετίζονται με λιγότερη επιθυμία ή κίνητρο για φαγητό και με μειωμένη απόλαυση κατά τη διάρκεια του φαγητού.  Πιο πρόσφατα, στην περιγραφή ενός πενταμελούς μοντέλου συναισθημάτων και διατροφής, διαπιστώθηκε ότι οι αλλαγές στην πρόσληψη τροφής μπορεί να είναι η «φυσική» απάντηση στο άγχος και οι αυξημένες συναισθηματικές καταστάσεις τόσο μέσω ψυχολογικών όσο και φυσιολογικών μηχανισμών.

Πως μπορούμε να το διαχειριστούμε καλύτερα

Επομένως, η ευθύνη των ατόμων κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19 έγκειται στην προσπάθεια να ακολουθήσουν έναν πιο ενός «υγιεινό» τρόπο ζωής, να ακολουθούν δίαιτες με υψηλή περιεκτικότητα σε φρούτα και λαχανικά, να ασκούνται κατά τη διάρκεια του ελεύθερου τους χρόνου, να προσπαθούν να διατηρήσουν ένα υγιές βάρος και να κοιμούνται επαρκώς. Εκτός από τη φροντίδα της διατροφικής πρόσληψης κάποιου, η συλλογική ευθύνη των ατόμων αφορά και στην αποφυγή εξάπλωσης της παραπληροφόρησης.  Από το ξέσπασμα της Covid-19 και έπειτα, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και όχι μόνο μας πλημμύρισαν από μηνύματα μεμονωμένων τροφών / βοτάνων που υπόσχονται θεραπεία ή πρόληψη της λοίμωξης. Οι επιπτώσεις τέτοιων αβάσιμων ισχυρισμών θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε αρνητικές συνέπειες που κυμαίνονται από την παροχή ψευδούς αίσθησης προστασίας έναντι της μόλυνσης έως  και τοξικότητα.

Συμπέρασμα

Διατροφικές συστάσεις εν μέσω πανδημίας

  • Προσπαθήστε να έχετε καλά ισορροπημένα γεύματα και αποφύγετε το συνεχές τσιμπολόγημα.
  • Επιλέξτε τρόφιμα πλούσια σε βιταμίνη Α,  C, E, B6, B12, ψευδάργυρο και σίδηρο. Τέτοια τρόφιμα είναι τα εσπεριδοειδή, τα σκούρα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, οι ωμοί ξηροί καρποί και τα γαλακτοκομικά προϊόντα.
  • Διατηρείστε ένα «υγιεινό » τρόπο ζωής βάζοντας την άσκηση στη ζωής σας, έχοντας έναν καλό ύπνο αλλά και κάνοντας δραστηριότητες που σας χαλαρώνουν.
  • Αποφύγετε το κάπνισμα, το αλκοόλ και τις ουσίες.
  • Μείνετε μακριά από την παραπληροφόρηση που σχετίζεται με την λήψη συγκεκριμένων διαιτητικών σκευασμάτων που σχετίζονται με την αντιμετώπιση της COVID-19.

Πηγή:Nutrition amid the COVID-19


Κρήνη Κωνσταντίνου

Κλινικός Διαιτολόγος – Διατροφολόγος & Life Coach