Δημοσιεύτηκε στην ηλεκτρονική ιστοσελίδα της επιστημονικής επιθεώρησης «JAMA Pediatrics», μία μελέτη, η οποία αφορά τις επιπτώσεις των κινητών τηλεφώνων και γενικά των ηλεκτρονικών συσκευών με οθόνες οπτικής απεικόνισης σε παιδιά προσχολικής ηλικίας.

Η έρευνα διεξήχθη στο Νοσοκομείο Παίδων στο Σινσινάτι, με βάση τις προτάσεις της Αμερικανικής Παιδιατρικής Ακαδημίας των ΗΠΑ. Στις συστάσεις της ακαδημίας λαμβάνεται υπόψη:

  • Ο χρόνος που περνά ένα παιδί μπροστά στην οθόνη
  • Η πρόσβαση που έχει σε τέτοιες συσκευές
  • Η πρόσβαση που έχει που σε φορητές συσκευές και το περιεχόμενο της χρήσης τους
  • Μαζί με ποιον τις χρησιμοποιούν και πως αλληλεπιδρούν με αυτόν όταν ασχολούνται με αυτά τα ηλεκτρονικά μέσα.

Σύμφωνα με την μελέτη, τα παιδιά της πρώιμης ηλικίας, που είναι μια ιδιαίτερη περίοδος της δυναμικής ανάπτυξης του εγκεφάλου των παιδιών, όταν αυτά χρησιμοποιούν πολυμέσα που διαθέτουν οθόνες τότε παρουσιάζουν δομικές αλλαγές στον εγκέφαλό τους όπως αναφέρεται στα συμπεράσματα της έρευνας. Αυτές είναι:

  • Ελαττωμένη ακεραιότητα της λευκής ουσίας του εγκεφάλου, σε περιοχές που ελέγχουν την γλώσσα και τις ικανότητες ανάγνωσης και γραφής
  • Επηρεασμός στην μυελίνωση, που είναι η διαδικασία παραγωγής μυελίνης γύρω από τα νεύρα. Η μυελίνη επιτρέπει στους νευρικούς παλμούς να κινούνται γρηγορότερα στις περιοχές του εγκεφάλου που έχω προαναφέρει.

Οι συστάσεις της Αμερικανικής Παιδιατρικής Ακαδημίας είναι:

  1. Για παιδιά κάτω των 18 μηνών, πλήρης αποφυγή της χρήσης μέσων που περιλαμβάνουν οθόνες, με εξαίρεση τις βιντεοκλήσεις.
  2. Γα παιδιά από 18 έως 24 μηνών, των οποίων οι γονείς επιθυμούν να τα φέρουν σε επαφή με ψηφιακά μέσα, πρέπει να επιλέγουν προγράμματα υψηλής ποιότητας και να τα βλέπουν μαζί με τα παιδιά τους ώστε να τα βοηθήσουν να καταλάβουν τι βλέπουν.
  3. Για παιδιά 2 έως 5 ετών το όριο χρήσης μέσων με οθόνη οπτικής απεικόνισης είναι μία (1) ώρα την ημέρα και αφορά υψηλής ποιότητας προγράμματα. Και σε αυτή την περίπτωση οι γονείς πρέπει να τα παρακολουθούν μαζί με τα παιδιά τους για να τα βοηθήσουν να καταλαβαίνουν αυτά που βλέπουν και το πώς εφαρμόζονται στο κόσμο γύρω τους.
  4. Γονείς και παιδιά, πρέπει να περνούν χρόνο μαζί σε δραστηριότητες που δεν περιλαμβάνουν ψηφιακά μέσα και να έχουν δωμάτια χωρίς αυτά τα μέσα, όπως οι κρεβατοκάμαρες.
Μαντόνα Ελευθεριάδη Ιατρός με σπουδές και στην Εναλλακτική Ιατρική
#########