Οι Συμπεριφορές των Ασθενών και ο Ρόλος των Επαγγελματιών Υγείας

Στο φαρμακείο πολλοί ασθενείς αρνούνται τα γενόσημα και τον εμβολιασμό.

Υπάρχει ένα τυπικό προφίλ αυτών των ασθενών;

Στην πραγματικότητα, οι επιφυλάξεις τους δεν έχουν για όλους τα ίδια κίνητρα και επιχειρήματα.

Για πολλούς ανθρώπους, αν αυτά τα γενόσημα φάρμακα είναι φθηνότερα είναι διότι έχουν σχηματίσει την εντύπωση ότι είναι λιγότερο αποτελεσματικά.

Στις χώρες της Νότιας Ευρώπης, οι ασθενείς φαίνονται πιο δεμένοι με τις μάρκες πρωτότυπων φαρμάκων από ό τι στις αγγλοσαξονικές χώρες ή στον Βορρά.

Το αρχικό πρόβλημα συνίσταται στο ότι τα γενόσημα παρουσιάζονται σαν μέσο για την εξοικονόμηση της φαρμακευτικής δαπάνης.

Το πρόβλημα είναι πιο σύνθετο για τους χρόνιους ασθενείς.

Μια μειοψηφία αυτών δεν αποδέχονται την πάθησή τους.

Αυτές οι συμπεριφορές είναι ενδεικτικές μιας μη σωστής τους ενημέρωσης πάνω στην πάθησή τους, τη θεραπεία, την υποστήριξη, και τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν σαν ασθενείς.

Μπορεί πράγματι να συμβεί ο χρόνιος ασθενής να αποθαρρύνεται και να δυσκολεύετε να διαχειριστεί την πολυπλοκότητα της αγωγής για την πάθησή του.

Μιλώντας για ασθενή που αρνείται να πάρει ένα γενόσημο, οι επαγγελματίες υγείας πρέπει να κατανοήσουν τις εμπειρίες που έχει ζήσει κατά την πορεία της υγείας του.

Οι ασθενείς εδώ χρειάζονται βοήθεια!

Πρέπει να επιδιώξουμε ν’ αναζητήσουμε τα βαθύτερα αίτια αυτών των συμπεριφορών, συζητώντας μαζί τους.

Για ασθενείς που αντιτίθενται με τον εμβολιασμό, η δυσπιστία για την αποτελεσματικότητά τους διαδραματίζει βασικό ρόλο.

Περίπου ένα 40% πιστεύουν ότι τα εμβόλια δεν είναι ασφαλή.

Και το παράδοξο είναι ότι αυτά τα άτομα σε γενικές γραμμές, είναι μορφωμένοι.

Αυτές οι ομάδες είναι περισσότερο εκτεθειμένες στα μέσα ενημέρωσης .

Οι Ασθενείς Πρέπει να Σχηματίσουν τη Δική τους Άποψη

Αν δεν μπορούμε να σχεδιάσουμε ένα τυπικό προφίλ ασθενή που αρνείται να πάρει ένα γενόσημο ή να εμβολιαστεί, ο βαθμός πληροφόρησης του διαδραματίζει ζωτικό ρόλο.

Η απόρριψη αυτή μπορεί να ενισχυθεί, διότι οι ασθενείς είναι όλο και πιο ενημερωμένοι απέναντι στους επαγγελματίες υγείας.

Έχουν ανάγκη να σχηματίσουν τη δική τους γνώμη τους και να αποφασίζουν ελεύθερα, σύμφωνα με τις κλίμακες των αξιών και των ενδιαφερόντων τους.

Είναι όμως αναγκαίο να είναι καλά και σωστά ενημερωμένοι!

Αλλά αυτό δεν συμβαίνει πάντα, μάλιστα όταν η αναζήτηση της πληροφόρησης γίνεται στο διαδίκτυο και ιδιαίτερα στα social media.

Είναι απαραίτητο και δίκαιο οι ασθενείς να μπαίνουν στη διαδικασία αξιολόγησης των φαρμακευτικών προϊόντων, των θεραπειών και των δεδομένων που αφορούν την υγεία τους.

Οι επαγγελματίες υγείας πρέπει να ενθαρρύνουν τους ανθρώπους να έχουν πρόσβαση στην πληροφόρηση, αλλά αυτή πρέπει να είναι χρήσιμη και αξιόπιστη.

Η ποιότητα της πληροφόρησης και της διαφάνειας είναι συλλογική ευθύνη.

Αλλά και οι σύλλογοι ασθενών, πρέπει να εργαστούν προς αυτή την κατεύθυνση, έτσι ώστε όλοι να μπορούν να έχουν σαφή πληροφόρηση, που να στερείται τη σύγκρουση συμφερόντων.

Προσφέροντας την πληρέστερη δυνατή πληροφόρηση από αξιόπιστες και επικυρωμένες πηγές είναι επίσης ευθύνη των μέσων ενημέρωσης και των οργανισμών υγείας.

Θα ήταν πράγματι πολύ θετικό σε γενικές γραμμές, αν τα sites του υπουργείου υγείας, του Εθνικού Οργανισμού Φαρμάκων, και του ΚΕΕΛΠΝΟ, που διαθέτουν αξιόπιστες και τεκμηριωμένες πληροφορίες, να φθάνουν πρώτα στις μηχανές αναζήτησης.

Αλλά αναμφισβήτητα στην πρώτη γραμμή πληροφόρησης βρίσκονται οι επαγγελματίες υγείας.

Οι ασθενείς εμπιστεύονται τον γιατρό τους ή τον φαρμακοποιό τους.

Ωστόσο, εάν, για παράδειγμα, τα εμβόλια και τα γενόσημα φάρμακα έχουν δημιουργήσει μια αρνητική αντίληψη, είναι διότι ορισμένοι επαγγελματίες υγείας τροφοδοτούν οι ίδιοι κάποια σύγχυση.

Όταν ο ίδιος ο γιατρός που γράφει τη συνταγή παίρνει μια αρνητική θέση, αυτό έχει επιπτώσεις και στον ασθενή.

Αλλαγή Κουλτούρας και Δομών

Τι μπορεί να κάνει λοιπόν ο φαρμακοποιός απέναντι σε έναν διστακτικό ασθενή;

Θα πρέπει να είναι σε θέση να κάνει διάλογο μαζί του για να ξεπεράσει τους φόβους και τους δισταγμούς του.

Θα πρέπει να θέσει ερωτήσεις σχετικά με το τι γνωρίζει ο ασθενής και να αναλύσει τη λάθος πληροφορία.

Θα πρέπει επίσης να διαθέτει εργαλεία επικοινωνίας και στις χρόνιες παθήσεις, όπως φυλλάδια που παρέχουν σαφείς πληροφορίες αλλά και κίνητρα.

Δεν μπορεί να μην του επιτρέπεται επισήμως ακόμη να κάνει ένα εμβόλιο ή να μετρήσει τα επίπεδα γλυκόζης σε ένα ασθενή!

Υπάρχει μια τεράστια έλλειψη δομών πληροφόρησης στο σύστημα υγείας μας.

Δεν υπάρχουν τα εργαλεία και η κουλτούρα των επαγγελματιών υγείας που θα προσεγγίσουν τον ασθενή, ώστε να κατανοήσει την ασθένειά του και τη θεραπεία του και ν’ ακολουθήσει ορισμένους κανόνες συμμόρφωσης και γενικά καλής διαχείρισης της ασθένειάς του.

Και αυτό είναι ένα μεγάλο πρόβλημα που οδηγεί τελικά σε συμφόρηση στα νοσοκομεία, παραμελώντας γενικά την ενημέρωση και τις δομές πρόληψης και πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας.

Πρέπει να υπάρξει αλλαγή νοοτροπίας, αλλά και πολιτική βούληση, για να μεθοδευτούν δομές προς αυτή την κατεύθυνση.

Να μην πληρώνουμε τεράστιες δαπάνες στην υγεία και τελικά να μην έχουμε υγεία στους πολίτες μας!

ΘΥΜΗΘΕΙΤΕ:

• Αφού αρχικά παρουσιάστηκαν από τα ΜΜΕ τα γενόσημα φάρμακα σαν τα πλέον φτηνά, που κατασκευάζονται σε διάφορες “τριτοκοσμικές χώρες”, είναι φυσικό οι πολίτες να αμφισβητούν την ποιότητά τους.

• Η πλήρης και αξιόπιστη πληροφόρηση είναι πάνω απ’ όλα ευθύνη των επαγγελματιών της υγείας.

• Υπάρχει μια τεράστια έλλειψη δομών πληροφόρησης ως προς την πρόληψη και την πρωτοβάθμια περίθαλψη στο σύστημα υγείας μας.

#########