Το νερό είναι απαραίτητο για κάθε άνθρωπο. Βοηθάει στην απορρόφηση των θρεπτικών συστατικών, στην πέψη των τροφών, στο να απομακρύνονται από το σώμα μας οι τοξίνες κ.α. Επίσης είναι πολύ σημαντικό στην αποκατάσταση της φθοράς του σώματος μας.

Αποτελεί περίπου το 50-70% του σωματικού βάρους μας, και χωρίς νερό, ο άνθρωπος δεν μπορεί να ζήσει περισσότερο από λίγες ημέρες.

Τι γίνεται στην εγκυμοσύνη;

Σε μια εγκυμοσύνη, το πιο σημαντικό είναι να διατηρηθεί ένα υγιές περιβάλλον για την ανάπτυξη του εμβρύου, γι’ αυτό και κατά τη διάρκειά της όλα αυτά τα οφέλη γίνονται ακόμα πιο σημαντικά, καθώς τόσο οι αλλαγές στο σώμα της εγκύου είναι μεγάλες όσο και οι απαιτήσεις μιας εγκυμοσύνης την επιβαρύνουν.

Ας μη ξεχνάμε ότι το έμβρυο μεγαλώνει μέσα στο αμνιακό υγρό που παίζει σημαντικό ρόλο στη σωστή ανάπτυξη του, προστατεύοντάς το από εξωτερική πίεση, επιτρέποντάς του να κάνει κινήσεις και εξασφαλίζοντας ένα σταθερό περιβάλλον θερμοκρασίας, ώστε να μπορεί να διοχετεύει όλη την ενεργεία του για την ανάπτυξη του και όχι για να ζεσταθεί.

Επίσης, όλα τα θρεπτικά συστατικά για την ανάπτυξη μεταφέρονται στο έμβρυο με το αίμα που αποτελείται σε τεράστιο ποσοστό από νερό.

Όταν η έγκυος δεν πίνει πολύ νερό, αφυδατώνεται και αυτό οδηγεί σε δυσκοιλιότητα, πονοκεφάλους, πέτρα στα νεφρά, κούραση και στεγνό δέρμα. Κι όταν η αφυδάτωση γίνει μεγάλη τότε μπορεί να οδηγήσει σε πρόωρο τοκετό ή και αποβολή.
Η έγκυος ωφελείται και από την αυξημένη λήψη νερού, καθώς προστατεύεται από ουρολοιμώξεις, δυσκοιλιότητα και αιμορροΐδοπάθεια. Επίσης, το νερό θα βοηθήσει να μην νοιώθει η έγκυος εύκολα κόπωση, πονοκέφαλους αλλά και ζέστη κατά τους καλοκαιρινούς μήνες.

Πόσο νερό πρέπει να πίνει η έγκυος;

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας συστήνει να πίνουμε τουλάχιστον 2 λίτρα νερό την ημέρα. Για τις έγκυες όμως η πρόσληψη νερού ανεβαίνει τουλάχιστον στα 3 λίτρα νερό, ιδίως στις ζεστές ημέρες του χρόνου. Υπολογίστε λοιπόν ότι η έγκυος πρέπει να πίνει περίπου 10 ποτήρια νερό την ημέρα και επιπλέον ένα ποτήρι για κάθε μια ώρα άσκησης που προκαλεί εφίδρωση.

Η έγκυος μπορεί να έχει μια αδρή εικόνα για την καλή ενυδάτωση του σώματός της, παρατηρώντας το χρώμα των ούρων και τη συχνότητα ούρησης. Είναι πρακτικό η έγκυος να θυμάται ότι πρέπει να νοιώθει συχνά την ανάγκη για ούρηση και το χρώμα των ούρων της πρέπει να είναι διαφανές, ανοιχτόχρωμο και όχι σκούρο.

Tips που μπορεί να χρησιμοποιήσει η έγκυος για να πίνει συχνά νερό

Για να θυμάστε να πίνετε αρκετό νερό:

Πάρτε μαζί σας όπου πηγαίνετε και ένα μπουκαλάκι νερού. Αυτό θα σας βοηθήσει να έχετε στο μυαλό σας την ανάγκη για κατανάλωση νερού.

Συνηθίστε να πίνετε ένα ποτήρι νερό μόλις ξυπνήσετε το πρωί.

Χρησιμοποιήστε κάποια εφαρμογή στο κινητό τηλέφωνο σας που να σας υπενθυμίζει να πίνετε νερό ανά περίπου 1 – 1,5 ώρα.

Όταν κάθεστε στην τηλεόραση, υπολογιστή, να διαβάσετε ένα βιβλίο ή να κάνετε οποιαδήποτε εργασία, πάρτε διπλά σας ένα ποτήρι νερό.

Προσθέστε κάποιο χυμό στο νερό (πχ λεμόνι ή πορτοκάλι) για να δώσει πιο ευχάριστη γεύση και να είναι πιο εύκολο να το πιείτε.

Θυμηθείτε ότι κατά την εγκυμοσύνη πρέπει να πίνετε νερό και για τους «δυο» σας!

Το μωρό σας δεν μπορεί να σας πει ότι διψά. Δώστε του εσείς όλο το νερό που χρειάζεται!

Δρ.Παναγιώτης Χριστόπουλος

Γυναικολόγος Μαιεύτηρας MD, MSc, PhD, IFEPAG

Ειδικός Γυναικολόγος Παίδων Εφήβων
Διδάκτωρ Ιατρικής Σχολής Πανεπιστημίου Αθηνών