Γράφει η Μαρίνα Μόσχα Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια, μέλος της Ελληνικής Εταιρείας Αγωγής Ψυχικής και Σεξουαλικής Υγείας.

Ζούμε σε μία έντονα στρεσογόνα περίοδο με τη πανδημία να απειλεί την υγεία μας.

Τώρα μάλιστα με την χαλάρωση των μέτρων, ενδεχομένως να αγχωθείτε ακόμη περισσότερο καθώς θα βγείτε από το «καθαρό» περιβάλλον του σπιτιού σας και θα χρειαστεί να επανέλθετε σε μία «κανονικότητα» που φυσικά δεν έχει καμία σχέση με την κανονικότητα όπως την γνωρίζαμε. Μία κατάσταση μπορεί να σας αγχώσει περισσότερο και κατ’ επέκταση το δικό σας άγχος να περάσει και στο παιδί σας, όπου ως γνωστόν, λειτουργεί ως καθρέφτης σας. Αν λοιπόν διαπιστώνετε ότι το παιδί σας δεν μπορεί επίσης να επικεντρωθεί στη σχολική του εργασία για παράδειγμα που του έχετε βάλει να κάνει, είναι φυσιολογικό και μην ξεχνάτε πως χρειάζεται και εκείνο το χρόνο του να προσαρμοστεί στη νέα αυτή κατάσταση.

Η έρευνα δείχνει ότι η ικανότητα μάθησης επηρεάζεται από το πώς αισθανόμαστε, με αποτέλεσμα το παιδικό μυαλουδάκι να επηρεάζεται και αυτό με τη σειρά του από το πιθανό στρες των ημερών και από ότι εισπράττει και ρουφάει και από εσάς.

Τα θετικά συναισθήματα διευκολύνουν τη μάθηση και συμβάλλουν στο ακαδημαϊκό επίτευγμα, εφόσον όταν είμαστε χαρούμενοι και χαλαροί, νιώθουμε και πιο ελεύθεροι να συμμετάσχουμε και να μάθουμε. Η προσοχή επίσης είναι ζωτικής σημασίας στη διαδικασία της μάθησης, επιτρέποντας στον εγκέφαλο να «δράσει», να αποθηκεύσει και να ανακτήσει αναμνήσεις. Όμως τα αρνητικά συναισθήματα, όπως το άγχος, μπορούν στην πραγματικότητα να εμποδίσουν την μάθηση λόγω της αυξημένης ποσότητας κορτιζόλης, της ορμόνης του στρες, με αποτέλεσμα να επηρεάζεται και η ικανότητα της συγκέντρωσης και εστίασης που χρειάζεται η μάθηση.

Ο ερευνητής Δρ. Gross, προτείνει την άσκηση ως ένα από τους καλύτερους τρόπους στα παιδιά για την καταπολέμηση του στρες, καθώς αυξάνει τη δημιουργία, την επιβίωση, την αντίσταση στη βλάβη και το άγχος των νευρώνων, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει.

Και η Δρ. Monica Fleshner, αναφέρει επίσης πως η διατήρηση της τακτικής σωματικής δραστηριότητας είναι ένας τρόπος για να προωθηθεί τόσο η αντοχή όσο και η ανθεκτικότητα στο στρες.

Ένα από τα πράγματα που μας μαθαίνει ο κορωνοϊός είναι πως δεν μπορούμε να ελέγξουμε τελικά τα πάντα στη ζωή μας – όχι πως δεν το ξέραμε και προ κορωνοϊού βέβαια! Είναι λοιπόν αναπόφευκτη η ύπαρξη στρεσογόνων καταστάσεων στη ζωή μας, μπορούμε όμως να ελαχιστοποιήσουμε τις επιπτώσεις που έχουν στον εγκέφαλο των παιδιών μας.

stres mama koronoios 2

Για να μειώσετε λοιπόν το άγχος στο σπίτι, όπως προτείνει και η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής:

  • Αποφύγετε να «περνάτε» το άγχος σας στα παιδιά σας σαν να είναι ενήλικες, έστω και αν είναι έφηβοι, πχ. μην τους μιλάτε για τις πιθανές οικονομικές ανησυχίες και φόβους σας,
  • Μειώστε τους ρυθμούς σας και δημιουργήστε ελεύθερο χρόνο για να διασκεδάσετε
  • Βοηθήστε τα παιδιά σας να βρουν λύσεις και να αναπτύξουν δεξιότητες για να αντιμετωπίσουν τα δικά τους προβλήματα
  • Διατηρήστε τις γραμμές επικοινωνίας ανοιχτές
  • Προσδιορίστε τι μπορούν να κάνουν τα παιδιά σας για να βοηθήσουν τους άλλους και να ενδυναμώσουν τους εαυτούς τους
  • Επιστρέψτε στις ρουτίνες σας ή δημιουργήστε νέες
  • Σε περιόδους επιπλέον ψυχικού φορτίου – ειδικά τώρα – η άσκηση μπορεί να είναι πιο σημαντική από τη σχολική εργασία.

Αφήστε το εαυτό σας και τα παιδιά σας να διασκεδάσετε και να ασκηθείτε. Τα παιδιά σας θα επωφεληθούν από την επιπλέον διέγερση του εγκεφάλου που φέρνει η γυμναστική και η σωματική εκτόνωση. Μάλιστα θα είναι καλύτερα προετοιμασμένα να επιστρέψουν στην «κανονικότητα». Άλλωστε, μην ξεχνάτε αγαπητοί γονείς, πως όλοι βιώνουμε τα ίδια, όλοι όχι μόνο στη χώρα μας που θεωρείται και από τις πιο ασφαλείς χώρες απέναντι στην πανδημία αλλά και σε όλο τον κόσμο οι άνθρωποι βιώνουμε τα ίδια. Κανένα παιδί δεν θα είναι πιο μπροστά στα μαθήματα από κάποιο άλλο, και αυτό το γνωρίζουμε όλοι μας, όπως και οι εκπαιδευτικοί…

Η Μαρίνα Μόσχα είναι Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια, μέλος της Ελληνικής Εταιρείας Αγωγής Ψυχικής και Σεξουαλικής Υγείας.www.facebook.com/marinamoscha