Α. ΛΟΒΕΡΔΟΣ: Κυρίες και κύριοι, καλημέρα σας. Για μένα που με τον κ. Κουτρουμάνη έχουμε γράψει μια ιστορία σ’ αυτή την αίθουσα, περάσαμε πολλές εντάσεις αλλά και πολλές χαρές στο τέλος, είναι ιδιαίτερη στιγμή που είμαι εδώ, δεΝ βλέπω βέβαια πολλούς συναδέλφους σας δημοσιογράφους από το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, ίσως θεωρήθηκε και στην πορεία αυτών των 15 τελευταίων ημερών, ότι το θέμα είναι πιο πολύ θέμα υγείας.

Ναι, είναι θέμα υγείας, αλλά σχετίζεται με την παροχή υπηρεσιών υγείας από τους θεσμούς της κοινωνικής ασφάλισης. Από δω και πέρα πρέπει να συνηθίσουμε να ζούμε σε μια ιδιόρρυθμη κατάσταση επικοινωνιακά, διότι ο νέος Εθνικός Οργανισμός Παροχής Υπηρεσιών Υγείας, που χτες το βράδυ η Βουλή των Ελλήνων ψήφισε και καθιέρωσε, απευθύνεται λειτουργικά και στην καθημερινότητά του στους δημοσιογράφους που καλύπτουν και τα δύο Υπουργεία.

Γιατί αν κάποιος, ας πούμε, από εσάς μπει στον κόπο να διαβάσει το νόμο, συνεποπτεύουμε. Το Υπουργείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων και το Υπουργείο Υγείας συνεποπτεύει. Και συνεποπτεύει οριζοντίως και καθέτως, δηλαδή δεν έχουμε χωρίσει τις αρμοδιότητες για ν’ αναπαράξουμε μέσα στο εσωτερικό του νέου Οργανισμού τις δύο διοικητικές κορυφές, κοινωνική ασφάλιση και υγεία. Όχι. Όλα τα θέματα τα έχουμε από κοινού.

Συνεπώς, θα πρέπει να βρούμε έναν τρόπο η πολιτική ηγεσία και των δύο Υπουργείων να έχει μια επαφή μαζί σας. Κι εσείς πρέπει να βρείτε έναν τρόπο από τον Ιούνιο, που αυτός ο Οργανισμός θα δουλεύει, αλλά και μέχρι τον Ιούνιο που θα προετοιμάζουμε, να μπορούμε να είμαστε σε μια επαφή και εμείς να περνάμε τα μηνύματά μας κι εσείς να μας ασκείτε κριτική.

Η Βουλή, λοιπόν, χθες ψήφισε έναν πάρα πολύ χρήσιμο για τους πολίτες, τους ασφαλισμένους, νόμο, ένα νόμο που περιέχει πολλές διαρθρωτικές αλλαγές.

Επιτέλους ο ΟΠΑΔ έγινε Ταμείο και υπάγεται πια στο Υπουργείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων, φεύγει από την εποπτεία του Υπουργείου Υγείας γι’ αυτό το χρονικό διάστημα μέχρι τον Ιούνιο, οι προμήθειες των νοσοκομείων εδράζονται πια σε ένα καινούργιο πολύ ευέλικτο και πολύ λειτουργικό στην πράξη μηχανισμό και σύστημα.

Επιτέλους, θα έχουμε επανακοστολόγηση και επανατιμολόγηση 10.000 ιατρικών πράξεων, η οποία επανακοστολόγηση και επανατιμολόγηση ξεκινάει από τώρα, το Φεβρουάριο με 100 παρακλινικές εξετάσεις που υποκοστολογούνται και δε χρειάζεται Προεδρικό Διάταγμα για να τεθούν σ’ εφαρμογή, αλλά με απλή Υπουργική Απόφαση.

Οι υπόλοιπες 9.900 ιατρικές πράξεις μέχρι τον Ιούνιο θα έχουν τιμολογηθεί και με Υπουργικές Αποφάσεις θα αρχίσει η εφαρμογή τους. Ένας Διοικητής θα μπορεί να διοικεί περισσότερα νοσοκομεία και ένας Υπεύθυνος Υγειονομικής Περιφέρειας θα μπορεί να διοικεί περισσότερες της μιας υγειονομικές περιφέρειες.

Καταργήσαμε ένα ακατανόητο προνόμιο των Βουλευτών γιατρών που ακόμα και με μία ημέρα βουλευτικής παρουσίας μπορούσαν όταν τελειώνει η βουλευτική τους θητεία να γίνονται γιατροί του ΕΣΥ και μάλιστα Διευθυντές. Το καταργήσαμε αυτό.

Αναλάβαμε ως Υπουργείο Υγείας, και εδώ πρέπει να δούμε και τη συνεργασία μας με το Υπουργείο Κοινωνικής Ασφάλισης, μέσω του ΕΟΠΥΥ, αναλάβαμε, λοιπόν, ως Υπουργείο Υγείας να καθορίζουμε εμείς τις τιμές των φαρμάκων από την 1η Απριλίου.

Ανοίξαμε το επάγγελμα του φαρμακοποιού με πέντε πάρα πολύ κρίσιμες αλλαγές που στην πράξη θα φανεί η σημασία τους -και άλλα πολλά.

Τέλος, το βασικότερο, το μεγάλο θέμα αυτού του πολυνομοσχεδίου, η οργάνωση της μείωσης της απόστασης ανάμεσα στους ασφαλισμένους και στους γιατρούς. Η καλύτερη σχέση, η πιο γρήγορη, η πιο ουσιαστική σχέση ασφαλισμένου και γιατρών.

Είπαμε σήμερα, λίγες ώρες μετά την ψήφιση του νόμου γιατί τελειώσαμε χτες το βράδυ στις 2 και, είπαμε να έρθουμε αμέσως εδώ να μιλήσουμε μαζί σας για την εφαρμογή του νόμου. Ακούστηκε στη Βουλή, ότι δεν υπήρξαν πάρα πολλές αντιδράσεις, σημειώστε, δεν έγινε ονομαστική ψηφοφορία, ακούστηκε ότι αυτός ο νόμος δεν θα εφαρμοστεί. Συνεπώς, δεν είχε και νόημα η πιο έντονη πολιτική σύγκρουση.

Εμείς είμαστε εδώ, λίγες ώρες μετά την ψήφιση του νόμου για να σας πούμε ότι ο νόμος θα εφαρμοστεί. Και θα εφαρμοστεί μάλιστα σύμφωνα με όλα του τα χρονοδιαγράμματα. Θ’ ανταποκριθούμε, κυρίες και κύριοι, στη στήριξη της Βουλής, η οποία ήταν ολόπλευρη και έντονη από την πλευρά της συμπολίτευσης.

Είχαμε καιρό να δούμε σ’ αυτή τη φάση των μεγάλων δυσκολιών της χώρας τόσο ενωμένη, δυναμική και παρεμβατική σε στήριξη και σε κριτική την Κοινοβουλευτική Ομάδα μας και αν θέλετε να δεχτείτε από την εμπειρία μου την κοινοβουλευτική, οι αντιδράσεις των άλλων κομμάτων υπήρξαν σαφείς και συγκεκριμένες, αλλά όχι σε διχαστικό πλαίσιο.

Δεν υπήρξε πόλωση στο Κοινοβούλιο, υπήρξε αντιπαράθεση, αλλά όχι πόλωση. Στην πρωτομιλία μου χτες στη Βουλή είπα ότι φάνηκε από τις τοποθετήσεις και της αντιπολίτευσης, ότι αντιπαράθεση και διαφωνία ουσιαστική δεν υπάρχει. Μπορεί να υπάρχουν επιμέρους διαφωνίες, ή διαφωνίες στη μέθοδο, αλλά επί της ουσίας διαφωνία δεν υπάρχει και αυτό είναι μια καλή αρχή γι’ αυτό τον πολύ χρήσιμο για τον ασφαλισμένο θεσμό.

Έχουμε, όμως, λόγω της πολύ έντονης στήριξης της Βουλής και της εμπιστοσύνης που μας έδειξαν οι Βουλευτές της πλειοψηφίας, και της εμπιστοσύνης που μας έδειξαν πάνω απ’ όλα οι πολίτες αυτές τις μέρες, τα γραφεία μας, όλων μας, όλη της πολιτικής ηγεσίας, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών, Υφυπουργών, Γενικών Γραμματέων, κατακλύζονται ακόμη από μηνύματα συμπαράστασης, τηλέφωνα, φαξ, e-mails που λένε οι πολίτες, γιατροί πάρα πολλοί εξ αυτών, οι περισσότεροι εξ αυτών γιατροί και πάρα πολλοί ασφαλισμένοι που λένε «προχωρήστε, μην κάνετε πίσω».

Αυτό εμάς, όταν βλέπουμε και σε έρευνες να φτάνει το ποσοστό στο 70%, δηλαδή οι πολίτες να πιστεύουν ότι προσπαθούμε κάτι καλό γι’ αυτούς, αυτό μας καθιστά υπεύθυνους να πάμε ίσως και πιο γρήγορα απ’ ό,τι έχουμε προβλέψει στο νόμο. Και δεν περνάει απ’ το μυαλό μας ούτε καν ως ακραίο ενδεχόμενο, να μην οργανωθούμε σωστά, να μην οργανώσουμε καλά αυτή τη μεγάλη πρωτοβουλία τη νομοθετική που πια είναι νόμος του κράτους και από σήμερα τίθεται σ’ εφαρμογή.

Είμαστε, λοιπόν, ήδη, κυρίες και κύριοι, στην επόμενη μέρα, θα τηρήσουμε με πολύ μεγάλη συνέπεια τα χρονοδιαγράμματα, η πολιτική ηγεσία και των δύο Υπουργείων θα σκύψει έχοντας ως κύριο μέλημα την εφαρμογή του νόμου αυτού, ούτως ώστε να μπορέσουμε να δώσουμε στον πολίτη αυτό που χρειάζεται και σε πολύ λίγο καιρό, μέχρι τον Ιούνιο, ο πολίτης ν’ αρχίσει να βλέπει στην καθημερινότητά του, την ευεργετική εφαρμογή, την ευεργετική συνέπεια του νόμου που μόλις ψηφίσαμε.

Ευχαριστώ πολύ.

Γ. ΚΟΥΤΡΟΥΜΑΝΗΣ: Κυρίες και κύριοι καλημέρα κι από μένα. Να σας ευχαριστήσουμε για μια ακόμη φορά για την παρουσία σας. Να καλωσορίσω στο φιλόξενο αυτό χώρο τον κ. Λοβέρδο, τον κ. Τιμοσίδη, τον κ. Αηδόνη, τον κ. Σπυρόπουλο με τον οποίο είμαστε βέβαια στον ίδιο χώρο και μαζί με την οικοδέσποινα, την κα Δρέττα, να σας καλωσορίσουμε, καθώς και τον κ. Δημόπουλο και τον κ. Πολύζο, τους Γενικούς Γραμματείς από το Υπουργείο Υγείας.

Να πω ότι είναι η επόμενη μέρα μετά από την ψήφιση του νομοσχεδίου που κλείνει έναν κύκλο και ανοίγει έναν δεύτερο. Δηλαδή, κλείνει τον κύκλο, ο νόμος ψηφίστηκε και η επόμενη ημέρα είναι η ημέρα της εφαρμογής. Είναι η ημέρα του σχεδιασμού για την εφαρμογή.

Όπως είπε και ο κ. Λοβέρδος, η εντολή που πήραμε χθες από το Κοινοβούλιο και μάλιστα με μεγάλη πλειοψηφία στο θέμα της σύστασης και λειτουργίας του ΕΟΠΥ, είναι να προχωρήσουμε τις αλλαγές στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας και στην ενοποίηση των κλάδων υγείας των Ασφαλιστικών Ταμείων.

Έχουμε τη συμπαράσταση και την προτροπή, την πίεση θα έλεγα, των απλών πολιτών που εκδηλώνεται μαζικά τις τελευταίες ημέρες, με τηλεφωνήματα, με μηνύματα που μας λένε «προχωρήστε» και για τους οποίους έχουμε υποσχεθεί καλύτερες υπηρεσίες και δεν έχουμε κανένα δικαίωμα να τους απογοητεύσουμε. Γι’ αυτό θα προχωρήσουμε με μεγάλη ταχύτητα, με τη μεγαλύτερη δυνατή ταχύτητα στην εφαρμογή του νέου νόμου.

Με το νέο νομοσχέδιο όπως είναι γνωστό, ρυθμίζονται σημαντικά θέματα που αφορούν την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας και οι πολίτες μέρα με την ημέρα, μετά και τα μέτρα που έχουμε πάρει για την εξυπηρέτηση των ασφαλισμένων του ΙΚΑ, θα διαπιστώσουν ότι υπάρχει ένα πολύ θετικό περιβάλλον, δημιουργήθηκε ένα πολύ θετικό περιβάλλον για τους ίδιους σε σχέση με την εξυπηρέτησή τους.

Μέρα με την ημέρα ο ασφαλισμένος του ΙΚΑ, που είναι ο πιο ταλαιπωρημένος απ’ όλους, θα έχει τη δυνατότητα να εξυπηρετηθεί καλύτερα μετά και από τη λήξη της απεργίας των γιατρών.

Άρα, ο νόμος θα εφαρμοστεί όπως είπαμε με το συντομότερο δυνατό τρόπο μετά από τη δημοσίευσή του, θα προχωρήσουμε στον ορισμό του Διοικητικού Συμβουλίου, θ’ αποστείλουμε βέβαια πρώτα επιστολές στους κοινωνικούς εταίρους οι οποίοι συμμετέχουν στο Διοικητικό Συμβούλιο του συγκεκριμένου φορέα, θα στείλουν τους εκπροσώπους τους και στη συνέχεια βέβαια θα προχωρήσουμε στη σύσταση και λειτουργία του νέου Διοικητικού Συμβουλίου για να πιάσει αμέσως δουλειά γιατί δεν έχουμε κανένα λόγο να καθυστερήσουμε. Το αντίθετο θα έλεγα .

Υπάρχουν θέματα τα οποία σχετίζονται με την εφαρμογή του νόμου, αλλά γι’ αυτά τα θέματα πρέπει να γίνει και συζήτηση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. Ποια είναι τα θέματα αυτά:

Είναι ο ενιαίος κανονισμός παροχών, έτσι ώστε να διασφαλίσουμε μια καλύτερη ποιότητα παροχών για τα 10 εκατομμύρια των ασφαλισμένων των 4 Ταμείων, δηλαδή του ΟΓΑ, του ΟΠΑΔ, του ΟΑΕΕ και του ΙΚΑ και βέβαια πιστεύουμε ότι μετά από την ολοκλήρωση αυτής της προσπάθειας και με βάση την ποιότητα που θα διαμορφώσουμε σ’ αυτό το χώρο και άλλοι φορείς, που δεν είναι σήμερα μέσα στον ΕΟΠΥ θα δουν με πολύ θετικό τρόπο την ένταξή τους.

Το δεύτερο, είναι ο νέος υγειονομικός χάρτης της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας, σε νομαρχιακό, περιφερειακό και κεντρικό επίπεδο. Στο οποίο περιλαμβάνονται όλες οι δομές και όλα τα σημεία στα οποία θα έχει πρόσβαση ο ασφαλισμένος, ο πολίτης, για να μπορέσει να εξυπηρετηθεί κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Και τρίτο είναι ο νέος οδικός χάρτης για τις σχέσεις των εμπλεκομένων στο σύστημα, δηλαδή των γιατρών, των εργαστηρίων, των διαγνωστικών κέντρων, όλων αυτών που είναι μέσα στο σύστημα και με τους οποίους θα γίνει και εκεί διεξοδικός διάλογος.

Για τα θέματα αυτά το συντομότερο δυνατό και θα έλεγα από αυτή τη βδομάδα που έρχεται, θα ξεκινήσουμε διάλογο με όλους τους φορείς, με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, που εκπροσωπούν και τους επιστημονικούς συλλόγους, αλλά και τους χρήστες των υπηρεσιών, για να καταλήξουμε στο καλύτερο πλαίσιο με στόχο πάντα να προσφέρουμε καλύτερες υπηρεσίες στους πολίτες.

Είμαι, θα πρέπει να πω, ιδιαίτερα ικανοποιημένος και προσωπικά γιατί αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε μπροστά στην εφαρμογή ενός νόμου που πιστεύουμε ότι θα αποτελέσει η εφαρμογή του, την αρχή για το τέλος της ταλαιπωρίας των πολιτών στον συγκεκριμένο τομέα. Ευχαριστώ.

κ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ: Η ερώτησή μου είναι η εξής. Υπήρξε μια αντιπαράθεση και μια αναστάτωση στο χώρο του ΙΚΑ, ιδίως με θύματα τους ασφαλισμένους, αποδείχθηκε, φάνηκε τις τελευταίες ημέρες ότι οι γιατροί του ΙΚΑ θέτουν ένα ζήτημα που αφορά τον τρόπο πληρωμής τους.

Έχετε πει σε δηλώσεις σας ότι αυτό που ζητάνε, δηλαδή την πληρωμή κατά πράξη και περίπτωση, τη συζητάτε και μάλλον θα τη βάλετε στον κανονισμό λειτουργίας. Γιατί αυτό δεν μπήκε στο νόμο, ως δυνατότητα έστω;

Α. ΛΟΒΕΡΔΟΣ: Υπάρχουν πάρα πολλά προβλήματα νομικής φύσης, που δεχτείτε ότι είμαι σε θέση να γνωρίζω. Επίσης υπάρχουν πάρα πολλά προβλήματα που σχετίζονται με τη λειτουργία του οργανισμού αυτού σε ό,τι αφορά τα οικονομικά του και τα οποία χρειάζονται αυτόν τον επόμενο καιρό, δηλαδή μέσα στο Φεβρουάριο και το Μάρτιο να τα δούμε πάρα πολύ προσεκτικά και με συνέπεια τέτοια που να μη δημιουργήσουμε στον ΕΟΠΥΥ προβλήματα από τον Ιούνιο και μετά.

Εξ ορισμού ένας νόμος δεν μπορεί να ρυθμίζει λεπτομέρειες αυτού του επιπέδου. Είναι έξω από τη δυνατότητα της Βουλής να νομοθετεί με αυτό τον ειδικό τρόπο.

Γι’ αυτό και σε όλες τις πτυχές του δημόσιου βίου, στην Ελλάδα και σε όλη την Ευρώπη, ο νόμος ρυθμίζει τα κεντρικά θέματα που δεν μπορεί να ρυθμίσει η διοίκηση μόνη της και παρέχει εξουσιοδοτήσεις.

Μάλιστα, σε ό,τι αφορά τον ΕΟΠΥΥ, ο κ. Υπουργός θα σας πει ότι οι εξουσιοδοτήσεις δεν είναι παραπάνω από τρεις, δηλαδή είναι πάρα πολύ λίγες, αλλά αφορούν θέματα που είναι έξω από τη φύση της Βουλής να τα διαρρυθμίσει.

Αυτά είναι τα θέματα που είπατε. Δεν θα μπορούσε ο νομοθέτης να πει τίποτα περισσότερο από αυτό που είπε στο άρθρο 26.Οτι δηλαδή στον ΕΟΠΥΥ μεταφέρεται το προσωπικό κάθε μορφής, ιατρικό, υγειονομικό, νοσηλευτικό, διοικητικό των κλάδων υγείας των ασφαλιστικών Ταμείων με τη σχέση που έχει σήμερα.

Δηλαδή, είναι τόσο πολύ λανθασμένη η σκέψη να καταστήσουμε το νομοθέτη αρμόδιο για ζητήματα που ουδέποτε ο ίδιος ρύθμισε, πάντα ρύθμιζε τις βάσεις των ρυθμίσεων που θα έκανε μετά η διοίκηση.

 

Είναι πρωθύστερο, ανακόλουθο και μη σχετικό με τη φύση της Βουλής να της επιβάλλουμε να ρυθμίζει τέτοιου είδους θέματα, που προϋποθέτουν μια τεχνική στήριξη που μόνο η διοίκηση μπορεί να την κάνει και η διοίκηση επιβάλλεται να την κάνει συνεπώς.
Επικαλούμαι, για να κλείσω την ερώτηση του κ. Βενιζέλου, αυτό που είπε ο κ. Κουτρουμάνης πριν, ότι δηλαδή θέματα που έχουν να κάνουν με τον υγειονομικό χάρτη της πρωτοβάθμιας, θέματα που έχουν να κάνουν με την παροχή των ασφαλιστικών υπηρεσιών, την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών και την ισότητά τους πια και τα θέματα του προσωπικού, όλων των κλάδων του προσωπικού, είναι θέματα που θα τα διαρρυθμίσουμε τώρα με βάση το άρθρο 26 και γι’ αυτά θα αρχίσει, όπως είπατε, ο διάλογος.