Το γυναικείο φύλο αποτελεί αντικείμενο πόθου και θαυμάσου από αρχαιοτάτων χρόνων. Οι γυναίκες  μεγαλώνουν, μαθαίνοντας να φροντίζουν την εμφάνισή τους, να μακιγιάρονται, να στολίζονται για να αρέσουν και να είναι επιθυμητές. Πολλές φορές, η αυτοεικόνα τους και ο ψυχισμός τους, είναι συνιφασμένος  με την εξωτερική τους εμφάνιση

.

Από τα αρχαία χρόνια, η εξωτερική εμφάνιση, ο ρουχισμός- τα κοσμήματα- το μακιγιάζ, εξυπηρετούσαν και εξακολουθούν να εξυπηρετούν εκφραστικούς και κοινωνικούς σκοπούς όπως  και να εκφράζουν στοιχεία της προσωπικότητάς.

Η εξωτερική εμφάνιση είναι ένας σημαντικός παράγοντας της προσωπικότητας μας, γιατί πάνω σε αυτή στηρίζονται οι πρώτες εντυπώσεις σε οποιοδήποτε πλαίσιο. Νιώθουμε όμορφες επειδή οι άλλοι μας θαυμάζουν ή μας προσέχουν για αυτό. Μέσα από τον θαυμασμό των άλλων, επιβεβαιώνουμε στον εαυτό μας ότι είμαστε αποδεκτές σε προσωπικό και κοινωνικό επίπεδο. Κατά αυτόν τον τρόπο, τροφοδοτείται το «εγώ» με  αυτοπεποίθηση και δυναμισμό περιορίζοντας το  κομμάτι της ανασφάλειας μας. Συνεπώς, η εξωτερική μας εικόνα, αποτελεί δική μας προσωπική ανάγκη αποδοχής και παραδοχής  από το ευρύτερο περιβάλλον μας.

 

Κατά την διάρκεια των γιορτινών ημερών, η ανάγκη μας να προσέξουμε τον εαυτό μου για να είμαστε όμορφες εντείνεται, τρέχουμε στα μαγαζιά ψάχνοντας καινούργια όμορφα ρούχα, φτιάχνουμε τα μαλλιά μας, περιποιούμαστε το πρόσωπο μας,  καθώς οι προσκλήσεις για οικογενειακές και φιλικές συγκεντρώσεις είναι πιο συχνές και εμείς θέλουμε να εντυπωσιάσουμε. Οι γιορτές, πάντα δίνουν χώρο σε κομμάτια κοινωνικοποίησης και συνδιαλλαγής με άλλους ανθρώπους,  Οι γιορτινές μέρες, είναι στο μυαλό μας συνδεδεμένες με εικόνες  θετικής διάθεσης, λάμψης, ομορφιάς  και ψυχαγωγίας. Η ψυχολογική μας διάθεση, δεν μένει ανεπηρέαστη από το πώς νιώθουμε εμείς με τον εαυτό μας, τόσο σε εσωτερικό όσο και σε εξωτερικό επίπεδο και από το πώς μας βλέπουν οι  άλλοι.

 

Αρκετές έρευνες, υποστηρίζουν ότι  δεν μένουμε ανεπηρέαστοι από τα ερεθίσματα του περιβάλλοντος μας. Σημαντικοί παράγοντες που παίζουν καταλυτικό ρόλο στον τρόπο που προβάλλουμε τον εαυτό μας και την αίσθηση που φέρει κάποιος για το «ωραίο», ορίζονται η οικογένεια, το κοινωνικό περιβάλλον, το πολιτισμικό και κοινωνικό επίπεδο, όπως και  τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, που στις μέρες μας, αποτελούν κύριο φορέα κοινωνικών προτύπων και κοινωνικής σωματικής εικόνας.

 

Ωστόσο, απέναντι σε αυτές τις επιρροές, φέρουμε ως ενήλικες και την προσωπική μας ευθύνη και καλούμαστε  να αναπτύξουμε κριτική αντίσταση στα πρότυπα που προβάλλονται για την εικόνα του σώματος τους και της γενικότερης εξωτερικής μας εμφάνισης και να έχουμε τον έλεγχο στην αντίληψη για την εικόνα του εαυτού μας. Σε κάθε περίπτωση, όμως, τα άτομα για τα οποία η εξωτερική τους εμφάνιση και μόνον αυτή είναι η ταυτότητα και η ύπαρξή τους, είναι κατά βάθος πολύ ανασφαλή, ευάλωτα στα εξωτερικά χτυπήματα των περιστάσεων, ευαίσθητα σε μια ενδεχόμενη απόρριψη ή αρνητική κριτική.

 

Επιστημονικές μελέτες, υποστηρίζουν «πως η εικόνα που έχει μια γυναίκα για τον εαυτό της βασίζεται στην επίγνωση των προσωπικών της χαρακτηριστικών, τα οποία ωστόσο “επιβεβαιώνονται μέσα στο πλαίσιο σημαντικών σχέσεων”. Αυτό κάνει τις γυναίκες ιδιαίτερα ευάλωτες στη γνώμη των άλλων. Τα θετικά σχόλια των άλλων λοιπόν, χρησιμοποιούνται για να οχυρώσουν τα δυνατά χαρακτηριστικά της προσωπικότητας και να αναπλαισιώσουν θετικά τα «αδύναμα» χαρακτηριστικά. Η διαδικασία αυτή αποτελεί μια διαδρομή προσωπικής αναζήτησης…

 

 

Φακίρη Σεβαστή

Ψυχολόγος- Συστημική Ψυχοθεραπεύτρια

Συμβουλευτική- ψυχοθεραπεία ζευγαριών

Bsc in Psychology University of Middlessex, U.K
Μsc in Child Development University of London – Institute of Education, U.K

#########