Όταν μιλάμε για τη σχέση ενός παιδιού, βρέφους ή μεγαλύτερου με κάποιο σημαντικό-έξω από την οικογενειακή ζωή του ατόμο-όπως είναι ο παιδίατρος, πρέπει να συμπεριλάβουμε στη σχέση αυτή και τους γονείς του.
Το παιδί όταν είναι μικρό και δεν μιλάει δεν είναι σε θέση να μας δώσει να καταλάβουμε το πρόβλημά του. Αν είναι μεγαλύτερο πολλές φορές οι φαντασιώσεις του μπορεί να οδηγήσουν σε λανθασμένα συμπεράσματα τον παιδίατρο. Γι αυτό και στις δύο περιπτώσεις ο κρίκος επικοινωνίας ανάμεσα στο παιδί και στον παιδίατερο είναι οι γονείς που θα είναι οι διερμηνείς – θα λέγαμε- του άγνωστου κόσμου του.

Παιδίατρος.Συμβολικός γονιός

Με την πάροδο του χρόνου ο παιδίατρος γίνεται πολλές φορές συμβολικός γονιός για τη ζωή του παιδιού με ότι αυτό μπορεί να σημαίνει για τις εικόνες που βιώνει ένα παιδί. Είναι μια επένδυση ζωής για την ποιότητα της σωματικής και ψυχικής υγείας του παιδιού που εύκολα δεν αντισταθμίζεται με κάτι άλλο. Πριν από αρκετά χρόνια το ρόλο του οικογενειακού γιατρού ασκούσε ο παθολόγος.

Σήμερα που η παθολογία έχει διαιρεθεί σε πολλές ειδικότητες(καρδιολογία, γεστρεντερολογία και άλλα) ο ρόλος του παθολόγου ως οικογενειακού γιατρού σιγά-σιγά φθίνει. Πρωταγονιστικό ρόλο πλέον στη ζωή μιας οικογένειας που απαρτίζεται από μικρά παιδιά έχει ο παιδίατρος ο οποίος μπαίνοντας στα σπίτια βλέπει , εκτός από τους γονείς, παππούδες, γιαγιάδες, αδέλφια και άλλους συγγενείς αποκτώντας μια σχέση μαζί τους όχι μόνο γιατρού αλλά και ψυχολόγου και φίλου. Με αυτόν τον τρόπο ο παιδίατρος έχει την δυνατότητα να αντιλαμβάνεται έγκαιρα την ψυχοσωματικά και περιβαλλοντική κατάσταση μέσα στην οποία ζει και αναπαύεται το παιδί…

Παιδίατρος.Σύμβουλος στις μονογαμικές οικογένειες

Ο παιδίατρος είναι ο έμπιστος συνεργάτης, ο σύμβουλος που θα σταθεί δίπλα στους γονείς και θα τους βοηθήσει να κατανοήσουν τον ρόλο τoυς και να συζητήσουν μαζί του εκτός από τα προβλήματα υγείας και προβλήματα ανατροφής και οικογενειακά θέματα. Πολλές φορές μάλιστα είναι πολύτιμος σύμβουλος για την επίλησή τους ιδιαίτερα όταν οι οικογένειες είναι μονoγαμικές.

Όταν οι νέοι γονείς έρχονται σε επαφή με τον παιδίατρο μαζί με το νεογέννητο παιδί τους αντιλαμβάνονατι από την πρώτη στιγμή πόσο απαραίτητος είναι γιαυτούς όσον αφορά συμβουλές που καθορίζουν την υγεία του παιδιού αλλά και τη στάση τους απέναντι σε αυτό και τη συμπεριφορά του.Ακόμη και ο τρόπος που πλένουμε το βρέφος έχει αλλάξει σήμερα ή η θέση του ύπνου του ακόμη και το ντύσιμο του αλλά και η έκθεσή του σε διάφορες θερμοκρασίες(δωματίου αλλά και τόπου παραμονής).


Οι εποχές αλλάζουν και ο παιδίατρος ενημερώνει

Δεν έχουν καμία σχέση συη σημερινή εποχή οι συμβουλές των γιαγιάδων ή κάποιον άλλων ατόμων που παλαιότερα καθόριζαν μέσα σρο σπίτι τη συμπεριφορά των γονέων απέναντι στα παιδιά τους. Δεν είναι λίγες οι φορές που στις μέρες μας πολλοί από τους παππούδες και τις γιαγιάδες εμπιστεύονται τυφλά τον παιδίατρο. Σε πρώτη φάση λοιπόν, όταν το παιδί είναι βρέφος, ο παιδίατρος δουλεύει περισσότερο με τους γονείς.

Ανιχνεύει την ψυχοσύνθεση τους τις πνευματικές και σωματικές ικανότητες τους και εξατομικεύει την εκπαίδευση που θα τους πρισφέρει. Οι νέοι γονείς πρέπει να μάθουν να φροντίζουν το παιδί τους ακολουθώντας τις εντολές της σύγχρονης παιδιατρικής αλλά και να αξιολογούν τα συμπτώματα και να δίνουν πραγματικές πληροφορίες στο γιατρό.

Ο παιδίατρος από την πλευρά του έχει την επιστημονική κατάρτηση να παρακολουθεί και να ερμηνεύει την ψυχοσωματική εξέλιξη του βρέφους. Απ΄πο τα αντανακλαστικά του αλλά και ακόμα από τον τρόπο που κλαίει καταλαβαίναι και ερμηνεύει ανα πάσα στιγμή την κατάσταση της υγείας του. Όσο κι εαν φαίνεται παράξενο ακόμη και για άλλες ειδικότητες της ιατρικής ο παιδίατρος με την πάροδο του χρόνου αναπτύσει μια εκπληκτική ικανότητα να διαισθάνεται να καταλαβαίνει και να επικοινωνεί ακόμη και με ένα νεογέννητο βρέφος.Ένα παιδί από πολύ μικρό μπορεί να αντιληφθεί πως του συμπεριφερόμαστε.


Οι γονεις δεν πρέπει να φοβίζουν το παιδί όταν προκειται να το πανε στο γιατρό

Στην περίπτωση του παιδιάτρου μπορεί να καταλάβει αν το πιάνει με νεύρα, βιαστικά βαρετά ή αν το υποχρεωνει να ξαπλώσει για να το εξετάσει αλλά οι κινήσεις του είναι τρυφερές και η φωνή του γλυκιά επηρεάζοντας το θετικά. Πολλοί γονείς μας ρωτούν αν υπάρχει τρόπος να βοηθήσουν το παιδί τους να μη φοβάται το γιατρό και να του μάθουν ότι ο παιδίατρος που του κάνει ενέσεις το κάνει επειδή πρέπει να το φροντίσει. Τρόπος υπάρχει.

Οι γονείς πρέπει να μιλούν πολλές φορές στο σπίτι για τον παιδίατρο αναφερόμενοι σε θετικά σχόλια χωρίς να το φοβίζουν. Έτσι το παιδί θα μάθει σιγά σιγά να εμπιστεύεται το γιατρό του και να υπακούει ακόμα και σε δυσάρεστες για εκείνο αρκετές φορές εντολές του. Επίσης πριν πάει το παιδί στον γιατρό οι γονείς πρέπει να το προετοιμάσουν με ειλικρίνεια για το τι πρόκειται να συμβεί στο ιατρείο.

Τα παιδιά προσαρμόζονται ευκολότερα όταν γνωρίζουν κατά ένα μέρος τον τρόπο της εξέτασης και έχουν μεγαλύτερες ψυχικές και σωματικές δυνάμεις από ότι νομίζαμε. Ο παιδίατρος θα πρέπει να είναι γνώστης της ψυχικής και σωματικής υγείας όλης της οικογένειας. Αυτό θα είναι προς όφελος του παιδιού όσο αφορά τη διάγνωση.

Το παιδί μπορει να πονάει από ψυχολογικο στρές

Πολλές φορές ένα παιδί μπορεί να εμφανίσει συμπτώματα καθαρά σωματικά ενώ το πρόβλημα στην ουσία να είναι ψυχολογικό. Περίεργα πονακια στη δουλειά ,πονοκέφαλοι, ανορεξία, αυπνίες, διάροια συχνοουρία μπορεί να οφείλονται στην απώλεια ενός προσφιλούς προσώπου στην απουσία ενός από τους δύο γονείς στην εξαφάνηση του αγαπημενου ζωου στην αλλάγη σπιτιού ή ακόμη και στην έναρξη του σχολείου.

Αυτά τα ψυχολογικά προβλήματα επειδή το παιδί δεν μπορεί να τα εκφράσει προς τα έξω μετατρέπονται σε σωματικά συμπτώματα που μόνο ο παιδίατρος που ξέρει το ιστορικό της οικογένειας μπορεί να θεραπεύσει κάποιες φορές μάλιστα με τη βοήθεια παιδοψυχολόγου. Τέτοιου είδους ψυχοσωματικές αντιδράσεις μπορεί να φανούν ακόμη και από την εμβρυική ηλικία δηλαδή την περιοδο που το παιδί βρίσκεται στην κοιλια της μητέρας του.


Το έμβρυο θυμάται τα πάντα μεσα από την κοιλιά της μαμάς του

Το εμβρυο ακούει. Ακούει και θυμάται. Έχει παρατηρηθεί ότι εάν το έμβρυο άκουγε δυσάρεστες φωνές (τσακωμοι κτλ) ή ενοχλητικούς θορύβους αυτοί οι ίδιοι ήχοι μετά τη γέννηση μπορούν να δημιουργουν άγχος, ευερεθιστότητα,ανοεξία,αυπνία και άλλα.

Θα συμβούλευα τους γονείς να επικοινωνούν με τον παιδίατρο και να του αναφέρουν όλα όσα έχουν παρατηρήσει στο παιδί και που πολλές φορές θεωρούν άνευ σημασίας. Ο γιατρός σε κάθε περίπτωση θα κάνει το καλύτερο με την έγκαιρη διάγνωση. Θ α πρέπει να θυμούνται τη σειρά με την οποία ξεκίνησαν τα συμπτώματα από την πρώτη κιόλας ημέρα. Να καταγραφούν στην πορεία του πυρετού. Να γνωρίζουν φάρμακα που έδωσαν και τις δόσεις. Να γνωρίζουν το βάρος του παιδιού και να ενημερώνουν για αλλεργίες και παρενέργειες προηγουμένων φαρμάκων

Σπύρος Μαζάνης

Παιδίατρος

Σπούδασε ιατρική και χειρουργική στο Universita deglli studi di Roma Αποφοίτησε με τον τίτλο του δόκτωρα ιατρικής και χειρουργικής. Θέμα διδακτορικής διατριβής ” η εφαρμογή των ακατέργαστων ινών ση διατροφή του παιδιού ως μέσον πρόληψης ασθενειών της ώριμης ηλικίας”. Υπηρέτησε την στρατιωτική του θητεία ως ιατρός της παθολογικής κλινικής του 406 στρατιωτικού νοσοκομείου Ιωαννίνων και ης 1 μοίρας αλεξιπτωτιστών. Εργάστηκε στην Υπηρεσία υπαίθρου στο νομό Βοιωτίας και την περίοδο αυτη περιόδευε σε πολλά χωριά.και με συνεργασία δήμων, κοινοτήτων και νομαρχίας έκανε ομιλίες και ενημερώσεις για ην πρόληψη του καρκίνου ης μήτρα και του μαστού Πήρε την ειδικότητα της παιδιατρικής στο πανεπιστήμιο της Πάτρας. Από το 1986 έως σήμερα ανοίγει το δικό του ιατρείο και ιδιωτεύει ως ιατρός παιδίατρος παράλληλα εργάστηκε ως παιδίατρος στο μαιευτήριο Αθηνών από ο 1987-96 και από ο 1996 έως σήμερα είναι παιδίατρος του μαιευτηρίου Ιασώ, παράλληλα ο 1987 ξεκίνησε να κάνει εκπομπές παιδιατρικού περιεχομένου όπως εβδομαδιαία εκπομπή στο κανάλι ΤΗΛΕΑΣΤΥ ο οικογενειακός γιατρός σας εβδομαδιαία εκπομπή στο κανάλι SEVEN η ώρα ης υγείας. Ταυτόχρονα αυτό το διάστημα υπήρξε καλεσμένος ομιλητής για παιδιατρικά θέματα σε πολλές εκπομπές και δελτία ειδήσεων σε πολλά κανάλια (ιδιωτικά και κρατικά όπως ΕΡΤ, MEGA, ANT1, ALTER, ALPHA κλπ). Επίσης αρθρογραφεί σε πολλά περιοδικά όπως , Το παιδί μου και εγώ, Είναι, Εμείς και οι γονείς, κ.α. Έχει συμμετάσχει σε 3 αποστολές του Δημοσιογραφικού οργανισμού Λαμπράκη και του Πανελλήνιου Συλλόγου φουσκωτών σκαφών Ελλάδος σε ακριτικά νησιά όπου έχει εξετάσει όλα τα παιδιά των νησιών. Αυτό που κάνει στην τηλεόραση είναι κοινωνική εκπαίδευση και ενημέρωση του κόσμου. Έχει την ικανότητα να προσεγγίζει επιστημονικά θέματα με απλό τρόπο. Έχει γραψει σε 2 βιβλία παιδιατρικά (οδηγίες για τους γονείς). Επίσης υπάρχουν δημοσιεύσεις του σε παιδιατρικά συνέδρια. Είναι μέλος της Ελληνικής Παιδιατρικής Εταιρίας μέλος της Αμερικάνικης Παιδιατρικής Εταιρίας. Έχει χόμπυ την ιστιοπλοία (έχει δίπλωμα ιστιοπλοίας), ψάρεμα, κολύμπι, ποδήλατο. Ομιλεί Ελληνικά, Ιταλικά, Αγγλικά .

#########