Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα δεν είναι εύκολη. Η οικονομική κρίση έχει αυξήσει τις απαιτήσεις στον χώρο εργασίας. Οι γονείς, τις περισσότερες φορές εργάζονται και οι δύο. Επιπλέον, η καθημερινή αβεβαιότητα δημιουργεί περισσότερο άγχος και πίεση.Όσοι έχουν μικρά παιδιά, έχουν ένα ακόμη πρόβλημα να αντιμετωπίσουν: Τις διαρκείς αλλαγές του εκπαιδευτικού συστήματος.

 

 

Έτσι, ενώ θέλουν να βοηθήσουν τα παιδιά τους, τόσο ο όγκος της ύλης όσο και το είδος των μαθημάτων, κάνουν τη διαδικασία πιο δύσκολη. Τί γίνεται, όμως που και τα παιδιά θέλουν βοήθεια και οι γονείς δεν έχουν το χρόνο ή την ενέργεια;

 

Αυτό που χρειάζεται είναι τα παιδιά να γίνουν υπεύθυνα από μόνα τους. Να παίρνουν πρωτοβουλίες και να καθορίζουν μόνα τους τον ρυθμό που θα διαβάζουν και πώς να κατανοούν αυτά που τους δίνονται. Έρευνες έχουν δείξει ότι τα παιδιά, που έχουν τον τρόπο να βοηθούν τον εαυτό τους, έχουν καλύτερη αυτοεκτίμηση, καταφέρνουν καλύτερες επιδόσεις στο σχολείο και είναι πιο κατασταλαγμένα γιατί ξέρουν τί θέλουν.  Γενικά, τα παιδιά που έχουν τον τρόπο να τα καταφέρνουν, έχουν αυξημένες πιθανότητες να επιτυχαίνουν τους στόχους τους.

 

Πώς μπορούμε, όμως να έχουμε «και την πίτα ολόκληρη και τον σκύλο χορτάτο;». Αντί οι γονείς να κάθονται κάθε μέρα να διαβάζουν τα παιδιά τους, θα είναι πιο παραγωγικό, αν στον λίγο χρόνο που μπορούν να διαθέσουν, τους δώσουν τέτοια εφόδια, ώστε τα παιδιά να γίνουν αυτόνομα και υπεύθυνα. Συμφέρει λοιπόν, οι γονείς να μεταδώσουν στα παιδιά τους εφόδια ώστε τα ίδια να βάζουν πρόγραμμα, να είναι υπεύθυνα και να μην χρειάζονται τον έλεγχο και την καθημερινή παρουσία του γονέα.

 

Που θα βρεθούν τέτοια εφόδια; Στην ιστοσελίδα www.1stepsuccess.com υπάρχει το «Ξεπετάξτε το Διάβασμα». Σε αυτή την ενότητα υπάρχουν πολλές σύντομες και αποτελεσματικές πρακτικές, που βοηθούν τα παιδιά, όχι μόνο να μαθαίνουν εύκολα, αλλά να γίνονται πιο υπεύθυνα. Αυτό που έχουν να κάνουν οι γονείς, είναι να γίνουν συνδρομητές στο «Ξεπετάξτε το Διάβασμα». Μετά, να πουν στα παιδιά τους ότι αυτό είναι ένα παιχνίδι. Και πράγματι, οι περισσότερες τεχνικές είναι σαν παιχνίδια.

Με την χρήση αυτών των τεχνικών, τα παιδιά παύουν να βλέπουν το διάβασμα ως υποχρέωση, που πρέπει να τελειώσει για να ασχοληθούν με τα παιχνίδια τους. Με αυτές τις τεχνικές, μετατρέπεται το ίδιο το διάβασμα σε παιχνίδι. Έτσι, οι γονείς χρειάζεται να ασχοληθούν λίγο, ώστε να εξοικειωθούν τα παιδιά τους με αυτό. Από εκεί και πέρα, οι μικροί (και μεγάλοι) μαθητές θα συνεχίσουν μόνοι τους να μαθαίνουν παίζοντας.

 

Όταν κάνεις κάτι με ευχαρίστηση, το κάνεις καλά από μόνος σου!

 

Δημήτριος Μπούκας

M.Sc. ψυχολογίας

#########