Αρχική Δια+τροφή Διατροφή εναντίον αθρίτιδας

Διατροφή εναντίον αθρίτιδας

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

 

Αρθρίτιδα καλείται η φλεγμονή των αρθρώσεων και η πρόκλησή της μπορεί να οφείλεται σε ποικίλους παράγοντες όπως κάποιο παλαιό κάταγμα, υπερχρησία της άρθρωσης (φθορά), μικροβιακά στελέχη ή σε αυτοάνοσα νοσήματα.

Κατά καιρούς διάφορες διατροφικές συμβουλές και συμπληρώματα έχουν προταθεί για την αντιμετώπιση της νόσου με κάποια να τεκμηριώνονται με επιστημονικά στοιχεία και άλλα να περιορίζονται απλά σε σχετικές θεωρίες. Στη συνέχεια, παρουσιάζονται ορισμένες διατροφικές συμβουλές που θα σας βοηθήσουν στην μερική καταπολέμηση και καταπράυνση των συμπτωμάτων της αρθρίτιδας:

Απώλεια βάρους

Tο υπερβολικό βάρος έχει συσχετιστεί με την εμφάνιση οστεοαρθρίτιδας. Με την απώλεια των περιττών κιλών θα «ελαφρύνετε» τις αρθρώσεις με αποτέλεσμα το αίσθημα της ανακούφισης καθώς και την μείωση πιθανότητας για μελλοντική εμφάνιση της νόσου. Ιδανικό τρόπο για την επίτευξη του αποτελέσματος -μαζί με διατροφή- αποτελεί η σωματική δραστηριότητα σε συνδυασμό με αεροβικές και ενδυναμωτικές ασκήσεις.

Ω3 λιπαρά οξέα

Tα ω3 λιπαρά οξέα είναι γνωστά για τις αντιφλεγμονώδης ιδιότητες που παρέχουν και μπορούν να συμβάλλουν θετικά στην καταπολέμηση της ρευματοειδούς αρθρίτιδας, η οποία οφείλεται σε αυτοάνοση φλεγμονή του οργανισμού. Η λήψη καψουλών πλούσιων σε ω3 λιπαρά οξέα (π.χ. μουρουνέλαιο) θα σας βελτιώσει τα επίμονα συμπτώματα.

Για τις τροφές που είναι πλούσιες σε ω3 λιπαρά οξέα δεν έχει αποδειχτεί επίσημα αν συμβάλλουν άμεσα στο πρόβλημα όμως παρόλα αυτά έχουν ευεργετικές ιδιότητες στον οργανισμό όπως η πρόληψη από την εμφάνιση καρδιαγγειακών νοσημάτων.

Τροφές πλούσιες σε ω3 λιπαρά οξέα είναι τα ψάρια (σολομός, τόνος, σαρδέλα), ο λιναρόσπορος, τα καρύδια, η μαλακή μαργαρίνη καθώς και τα φυλλώδη πράσινα λαχανικά.

Βιταμίνη D

Έρευνες έχουν δείξει ότι τα χαμηλά επίπεδα της βιταμίνης D σχετίζονται με την εμφάνιση οστεοαρθρίτιδας και ρευματοειδούς αρθρίτιδας. Αντίστοιχη μελέτη έδειξε ότι εκείνοι που έπασχαν από έλλειψη βιταμίνης D και οστεοαρθρίτιδα, παρουσίασαν επιδείνωση των συμπτωμάτων επί τρείς φορές περισσότερο από εκείνους με φυσιολογικά επίπεδα βιταμίνης D.

Για τη λήψη βιταμίνης D είναι αναγκαία η 10λεπτη έκθεση στον ήλιο για κάποιες ημέρες εντός της εβδομάδας, η λήψη τροφών στις οποίες εμπεριέχεται βιταμίνη D ενώ ορισμένοι μπορεί να χρειαστούν και την λήψη επιπρόσθετου συμπληρώματος.

Φρούτα και λαχανικά

Μελέτη που διεξήχθη στη Σουηδία, έδειξε ότι σε όσους έπασχαν από ρευματοειδή αρθρίτιδα και ακολούθησαν για 3 μήνες πρόγραμμα Μεσογειακής διατροφής, μειώθηκε η φλεγμονή στον οργανισμό τους ενώ επήλθε συνάμα η βέλτιστη λειτουργικότητα των αρθρώσεων.

Η β-κρυπτοξανθίνη και η ζεαξανθίνη φαίνεται ότι καταπολεμούν την φλεγμονή και εντοπίζονται σε τροφές όπως τα πορτοκάλια, τα μανταρίνια, οι πιπεριές και η παπάγια.

Συμπληρώματα

Όσον αφορά τα συμπληρώματα, φαίνεται πως μόνο η γλυκοζαμίνη και η χονδροϊτίνη βοηθούν στην ρευματοειδή αρθρίτιδα στην περιοχή των γονάτων. Γενικά τα συμπληρώματα τέτοιου είδους, έχει αποδειχθεί ότι δεν βοηθούν ιδιαίτερα τους ασθενείς με οποιαδήποτε μορφή αρθρίτιδας κι αν πάσχουν.

Αν είστε αλλεργικοί στα οστρακοειδή αποφύγετε τη λήψη της γλυκοζαμίνης από τη συγκεκριμένη πηγή και προτιμήστε να την λάβετε από κάποια φυτική αντίστοιχα. Όσον αφορά τη χονδροϊτίνη, λάβετε υπόψιν σας ότι μπορεί να αντιδράσει με αντιπηκτικά/αντιαιμοπεταλιακά φάρμακα (βαρφαρίνη/ασπιρίνη) τα οποία ενδέχεται να αυξήσουν τον κίνδυνο για αιμορραγία.

Συνοψίζοντας, να επισημανθεί ότι μπορεί η διατροφή να μην συμβάλλει ουσιαστικά ή άμεσα στην καταπολέμηση της αρθρίτιδας όμως μπορεί να συμβάλλει στην καταπράυνση των δυσάρεστων συμπτωμάτων ως ένα βαθμό και να βελτιώσει την ποιότητα ζωής του ανθρώπου προστατεύοντάς τον από την εμφάνιση καρδιαγγειακών νοσημάτων, εγκεφαλικών επεισοδίων και  ορισμένων ειδών καρκίνου.

Rate it