Αρχική Σεξουαλικότητα Άσκηση και Σεξουαλικότητα

Άσκηση και Σεξουαλικότητα

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

«Νους υγιής εν σώματι υγιεί» έλεγαν οι πρόγονοί μας κατά την αρχαιότητα και παραμένουν επίκαιροι ακόμη και στις μέρες μας. Τα τελευταία επιστημονικά δεδομένα υποδεικνύουν ότι, η φυσιολογική λειτουργία του σώματος και του πνεύματος, είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με την καλή φυσική κατάσταση και τη συνολική υγεία. Είναι γνωστό ότι η σωματική δραστηριότητα μειώνει τον κίνδυνο ανάπτυξης καρδιαγγειακών παθήσεων, ενώ πρόσφατα ερευνητικά δεδομένα επισημαίνουν ότι, η γυμναστική διατηρεί επιπρόσθετα την ελαστικότητα των αγγείων του εγκεφάλου και επομένως μειώνει τον κίνδυνο εγκεφαλικών επεισοδίων.

Επιπλέον, η σεξουαλικότητα συνδέετε άμεσα και με την ανθρώπινη υπόσταση. Πολλοί υποστηρίζουν ότι ο κυριότεροςσκοπός της ύπαρξής μας είναι η διαιώνιση του ανθρώπινου είδους. Η σεξουαλικότητα επηρεάζεται άμεσα από το ορμονικό μας σύστημα, αλλά στη διαμόρφωση της συμμετέχουν επίσης οι γονείς, η κοινωνία και διάφοροι άλλοι πολιτισμικοί παράγοντες όπως η κουλτούρα κλπ.

Ποιά είναι τα νεότερα δεδομένα για τη σχέση της σεξουαλικότητας με τη φυσική δραστηριότητα;


Μια ανασκόπηση στην πολυάριθμη βιβλιογραφία που αναφέρεται στο θέμα της σεξουαλικότητας, μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι οι περισσότεροι ερευνητές καταλήγουν σε μια θετική συσχέτιση μεταξύ της σωματικής άσκησης και της ανθρώπινης σεξουαλικής συμπεριφοράς.
Βέβαια, και οι δύο παράμετροι, συμβάλλουν τη σύγχρονη αντίληψη του «ευ ζην» μέσα από τη λατρεία του σώματος που ο σύγχρονος άνθρωπος επιθυμεί να είναι γυμνασμένο, λειτουργικό, νεανικό και αισθητικά αποδεκτό .Πριν από αρκετό καιρό, σε παγκόσμιο συνέδριο σεξολογίας, στο Παρίσι, Αμερικανοί σεξολόγοι περιέγραψαν ένα παρόμοιο μοντέλο σύγχρονου άντρα, που ασκεί με μέτρο το σώμα του, προσέχει τη διατροφή του, αξιοποιεί σωστά το χρόνο του και έχει περιοδικές εναλλαγές ερωτικής συντρόφου.
Αν και το μοντέλο αυτό ξένισε τους Ευρωπαίους ειδικούς, σε ότι αφορά την τελευταία του μεταβλητή, την εναλλαγή δηλαδή ερωτικής συντρόφου, στοιχείο το οποίο άλλωστε συγκέντρωσε και την περισσότερη κριτική και δέχτηκε τις σημαντικότερες επικρίσεις, όλοι οι υπόλοιποι συντελεστές του προτεινόμενου Αμερικάνικου ανδρικού μοντέλου είναι παγκοσμίως αποδεκτοί. Το ζητούμενο λοιπόν είναι, αν η θετική συσχέτιση που αποδίδετε στην καλή φυσική κατάσταση και τη σεξουαλική δραστηριότητα τεκμηριώνεται επιστημονικά.

Πώς συσχετίζεται η άσκηση με τη σεξουαλικότητα;

Έρευνες που πραγματοποιήθηκαν τα τελευταία χρόνια υποδεικνύουν ότι, όσο πιο δραστήριος είναι ένας άνθρωπος στην καθημερινή του ζωή, τόσο περισσότερο σεξουαλικά ενεργός είναι και περιγράφει μεγαλύτερη ερωτική ικανοποίηση κατά τη σεξουαλική επαφή. Η διεθνής βιβλιογραφία παραθέτει τόσο φυσιολογικούς, όσο και ψυχολογικούς μηχανισμούς επίδρασης της αμφίδρομης σχέσης άσκησης και σεξουαλικότητας.
Σε πρώτη βάση η σωματική άσκηση βελτιώνει την εμφάνιση, και τις σωματικές λειτουργίες. Τα άτομα με καλή φυσική κατάσταση έχουν μεγαλύτερη αντοχή, καλύτερο μυϊκό τόνο και βελτιωμένη αγγειακή και αιματική κυκλοφορία. Ακόμη, έχει αποδειχθεί ότι οι άντρες, της μέσης και της τρίτης ηλικίας, μπορούν να βελτιώσουν με την άσκηση το ορμονικό τους προφίλ και κυρίως τα επίπεδα τεστοστερόνης.
Από την άλλη, ο ψυχολογικός παράγοντας, αν και είναι δυσκολότερο να οριστεί και να διερευνηθεί, παραμένει πάντα ουσιαστικός ευοδωτικός μηχανισμός. Το μικρότερο ποσοστό λίπους και ο καλύτερος μυϊκός τόνος των ανθρώπων που γυμνάζονται, ενισχύουν την αυτοεκτίμησή τους και την καλή εικόνα σώματος που έχουν για τον εαυτό τους. Ένα άτομο με καλή εικόνα σώματος και θετική αυτοεκτίμηση μπορεί να διαχειριστεί καλύτερα το βάρος του, να βελτιώσει την εμφάνισή του και ν΄ αγαπήσει το σώμα του. Ένα κορμί ποθητό, αφήνεται περισσότερο ελεύθερο στην συμμετοχή και την απόλαυση του ερωτικού παιχνιδιού. Ένα άτομο με αυτοπεποίθηση παίρνει περισσότερες πρωτοβουλίες, διαπραγματεύεται καλύτερα τις ανάγκες του και τα «θέλω» του, διεκδικεί την απόλαυσή του.
Μια διαφορετική προσέγγιση του θέματος εκφράζει η άποψη ότι, η άσκηση και ο ερωτισμός δεν μπορούν να αποτελούν αυτοσκοπό, αλλά είναι στοιχεία ξεχωριστά και ιδιαίτερα, που βρίσκονται ενσωματωμένα στον καθημερινό μας τρόπο ζωής. Το καθένα εξυπηρετεί και καλύπτει διαφορετικές ανάγκες, αλλά όχι αποκλειστικά σωματικές.

Ποιό είναι το στοιχείο που συνδέει τα οφέλη που παρέχουν στον οργανισμό η σεξουαλικότητα και η άσκηση;

Ο παράγοντας που συνδέει, τη σεξουαλική διέγερση και την άσκηση, με τα οφέλη που αναφέρθηκαν ως προς τη σεξουαλική δραστηριότητα, είναι η ορμόνη ωκυτοκίνη. Η συγκεκριμένη ορμόνη είναι γνωστή για τη λειτουργία της στον έλεγχο των μυικών συσπάσεων της μήτρας κατά τη διάρκεια του τοκετού, όμως οι ειδικοί επισημαίνουν ότι τα επίπεδά της αυξάνονται κατακόρυφα κατά τη διάρκεια του οργασμού, οπότε η περιεκτικότητα της ωκυτοκίνης στον οργανισμό είναι έως και πέντε φορές μεγαλύτερη. Επιπλέον, πειράματα που έχουν γίνει σε ζώα επισημαίνουν και «άλλη» μια πλευρά της ορμόνης, που ωθεί τους ανθρώπους να δημιουργούν ισχυρούς συναισθηματικούς δεσμούς.
Πρόσφατες έρευνες, εστιάζουν το ενδιαφέρον τους και σε δύο επιπλέον ορμόνες, τη δεϋδροεπιανδροστερόνη (DHEA) και ην τεστοστερόνη, οι οποίες συνδέονται άμεσα με το γενετήσιο ένστικτο.Επιπλέον όμως, συνδέονται και με τη μείωση της πιθανότητας εκδήλωσης καρδιαγγειακών ασθενειών, αλλά και την προστασία της καρδιάς μετά από ένα καρδιακό επεισόδιο.

Ποιά τα οφέλη της σωματικής δραστηριότητας στη σεξουαλική υγεία των γυναικών;


Στις γυναίκες η σωματική άσκηση είναι απαραίτητη κυρίως ως μέσο πρόληψης εφόσον αντιτίθεται στην στένωση του κόλπου, η οποία ευθύνεται σε μεγάλο ποσοστό για την επώδυνη σεξουαλική επαφή και τη μείωση της σεξουαλικής επιθυμίας.

Ποιοί παράγοντες εμποδίζουν την προαγωγή της καλής σεξουαλικής λειτουργίας;
Παράγοντες που συμβάλλουν στην ανικανότητα, όπως το κάπνισμα, η μεγάλη κατανάλωση αλκοολούχων ποτών και η παχυσαρκία δυσχεραίνουν τη σεξουαλική λειτουργία. Οι ερευνητές εκτιμούν ότι η φυσική δραστηριότητα που βελτιώνει τη λειτουργία του κυκλοφορικού συστήματος, εξασφαλίζει την απαραίτητη φυσιολογική ροή αίματος προς τα όργανα που είναι ιδιαίτερα ευαίσθητα στην ανεπάρκεια οξυγόνου, όπως η καρδιά και τα γεννητικά όργανα.

Ποιο είδος άσκησης είναι το καταλληλότερο;
Οι περισσότερες έρευνες υποδεικνύουν ότι η αερόβια άσκηση προσδίδει τα βέλτιστα αποτελέσματα. Αερόβια άσκηση, διάρκειας 30-40 λεπτά την ημέρα, με κατάλληλη ένδυση, είναι απαραίτητη για τη διατήρηση της καλής υγείας του σώματος, που συνεπάγεται και αρμονική σεξουαλική λειτουργία.

Guyton A. Human Physiology and Mechanisms of Disease, W.B. Saunders Company 1982

HYPERLINK: «http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Search&itool=pubmed_Abstract&term=%22Halpern+CT%22%5BAuthor%5D»

 

 

Μαρία Σκουρολιάκου

Λέκτορας Εντερικής και Παρεντερικής Διατροφής Χαροκοπείο Πανεπιστημίο , Κλινική Φαρμακοποιός , Επιστημονική Σύμβουλος Κέντρου Διατροφικής Υποστηρίξης και Διαιοτολογίας ,μαιευτήριο ΙΑΣΩ.
Ειναι μέλος του
European Hospital Pharmacists Association και του American Association of Health System Pharmacists.Πρόεδρος της Επιτροπής SIG Nutritional Support της ESCP.

 

Rate it