ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θέλω ξεκινώντας ν’ απευθύνω μια έκκληση σε όλους: Στους εκπροσώπους του κράτους, στους ανθρώπους οι οποίοι έχουν συγκεντρωθεί στο Σύνταγμα αυτή τη στιγμή.
Υπάρχει πρόβλημα όπως ενημερώθηκα προ ολίγου, με εγκλωβισμένους ανθρώπους στις εγκαταστάσεις του μετρό, υπάρχει πρόβλημα γιατί οι άνθρωποι αυτοί έχουν αναπνευστικά θέματα. Έχει επιχειρήσει το ΕΚΑΒ που μ’ ενημέρωσε, να πάει εκεί με τα αυτοκίνητά του και τις μοτοσικλέτες του, για να μεταφέρει τους ανθρώπους με τ’ αναπνευστικά προβλήματα στα νοσοκομεία μας, αλλά η προσέγγιση του χώρου είναι αδύνατη.

 

Επικοινώνησα και με τον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη, τον κ. Παπουτσή ο οποίος κάνει κι αυτός ό, τι μπορεί. Η έκκλησή μου είναι να βοηθηθούν οι εγκλωβισμένοι να μην υπάρξουν θύματα. Ενημερώθηκα από το ΕΚΑΒ, έδωσα εντολή να γίνει προσπάθεια πάση δυνάμει, επικοινώνησα στο πλαίσιο αυτό με το συνάδελφο και φίλο Υπουργό Προστασίας του Πολίτη κι επαναλαμβάνω ότι κάνει και αυτός ό, τι μπορεί και ενημέρωσα και ενημερώθηκα και από το Γραφείο Πρωθυπουργού για το θέμα.
Επιχειρησιακές λεπτομέρειες δεν έχω να σας δώσω. Έχω να σας δώσω αυτή την πληροφόρηση και μέσω των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης να απευθύνω έκκληση προς πάντα αρμόδιο, ή συμμετέχοντα.
Ας μπούμε τώρα στα θέματα της σημερινής πρόσκλησής μας για τη δική μας συνάντηση. Κατ’ αρχάς θέλω να καλωσορίσω με τρόπο λειτουργικό και εργασιακό το συνάδελφο Υπουργό της κυβέρνησης, τον κ. Μάρκο Μπόλαρη ο οποίος είναι πια Υπουργός στο Υπουργείο μας και ανέλαβε με αρμοδιότητες που έχουν υπογραφεί από εμένα και έχουν αποσταλεί στο Γραφείο Πρωθυπουργού, ανέλαβε τα θέματα της Κοινωνικής Αλληλεγγύης και της Ψυχικής Υγείας.

Είπαμε να μην κάνουμε τελετουργικά, αλλά το καλωσόρισμα να γίνει την ημέρα που θα έχει ήδη ο ίδιος κάτι να σας πει. Και φυσικά, η σημερινή μέρα είναι μια τέτοια μέρα, γιατί όπως έχουμε πει, στο πλαίσιο των προσπαθειών μας για συνένωση δυνάμεων, συμπεριλαμβάνεται και η συνένωση δυνάμεων του λεγομένου προνοιακού χώρου της κοινωνικής αλληλεγγύης.

Θα σας πει, λοιπόν, συγκεκριμένα πράγματα ο κ. Μπόλαρης στη συνέχεια. Τον καλωσορίζω και μπορεί να έχετε μαζί του και αυτοτελή σχέση, δηλαδή για πάρα πολλά πράγματα μπορεί ο ίδιος να οργανώνει άλλοτε μαζί μας άλλοτε μόνος του, την επικοινωνία του μαζί σας.
Σήμερα είμαστε εδώ για οτιδήποτε μας θέλετε, είμαστε όμως κατά βάση, για να σας δώσουμε τις τελικές μας προτάσεις για τη συνένωση των δυνάμεων της Υγείας, της δημόσιας Υγείας.
Θα σας πω ορισμένα εγώ εισαγωγικώς, θα σας πει ορισμένα περισσότερα ο κ. Τιμοσίδης και αν χρειαστεί θα σας δώσει λεπτομέρειες ο Πολιτικός Προϊστάμενος του εγχειρήματος στην καθημερινή λειτουργική του βάση, ο κ. Πολύζος. Δεν είμαστε όλοι η πολιτική ηγεσία στο τραπέζι, είναι ο κ. Δημόπουλος, ο κ. Κατριβάνος, ο κ. Παταβούκας από κάτω, γιατί δεν χωράμε. Αν ήμαστε στο χώρο μας θα ήμαστε όλοι…

Όπως είχαμε πει και προ μιας εβδομάδας, πάμε πια από τα 131 συν 2, 133 νοσοκομεία μας συν 5 που ενώθηκαν του ΙΚΑ, σε 83 Διοικητικά Συμβούλια νοσοκομεία και Διοικητές. Μια πραγματική συνένωση δυνάμεων. Από 131, ξαναλέω συν 2, συν 5 νοσοκομεία, με τις Διοικήσεις τους και τα Διοικητικά Συμβούλιά τους, πάμε σε 83 Διοικητικά Συμβούλια, σε 83 Διοικητές.
Σε καθένα από τα υπόλοιπα 50 νοσοκομεία που διασυνδέονται λειτουργικά με τα 83 Διοικητικά Συμβούλια και τους 83 Διοικητές, τοποθετείται ένας Αναπληρωτής Διοικητής και ένα μικρό Συμβούλιο από υπηρεσιακούς παράγοντες του νοσοκομείου, όχι από διοριζόμενα πρόσωπα.
Από ένα σύνολο 175 Διοικητών και Αναπληρωτών, στο σύνολο το καινούργιο, Διοικητών και Αναπληρωτών Διοικητών, μειώνεται στους 144. Σήμερα, στα νοσοκομεία μας, τα νοσοκομεία του ΕΣΥ δηλαδή, έχουμε 46.000 οργανικές κλίνες. Από αυτές είναι σε λειτουργία οι 36.000 κλίνες, με κάλυψη όμως περίπου 70%.
Διακόπτω λίγο, είναι στο τηλέφωνο ο κ. Παπουτσής, απ’ ό, τι φαίνεται αυτή τη στιγμή το πρόβλημα πάει να εκτονωθεί, μεταφέρονται οι άνθρωποι με το συρμό σε άλλους σταθμούς και τους παραλαμβάνει το ΕΚΑΒ από κει. Η συνεννόηση με την Αστυνομία έγινε, εάν χρειαστεί να κάνουν επιχείρηση και στο Σύνταγμα θα το κάνουν. Είμαστε σε συνεννόηση και απ’ ό, τι φαίνεται πάει καλά αυτή τη στιγμή, μακάρι έτσι να ολοκληρωθούν οι προσπάθειες και να μην έχουμε προβλήματα με ανθρώπους που θα υποστούν τα πάνδεινα.
Πάμε λίγο στο θέμα που ήμαστε πριν, για να κλείσω. Επανέλαβα, λοιπόν, αυτά που είχα πει στο ΕΚΕΠΥ, 46.000 οργανικές κλίνες, 36.000 σε λειτουργία, 70% περίπου κάλυψη. Οι κλίνες μειώνονται σε 32.000 περίπου, ήτοι μείωση 10% και κάλυψη 80%, δηλαδή ανεβάζουμε την κάλυψη των κλινών όπως είναι ο μέσος όρος σε όλες τις ανεπτυγμένες χώρες.

Επίσης, επί τις περίπου 2.000 κλινικές μονάδες, 1.950 και κάτι, έχουμε 330 λιγότερες πια με βάση το σχέδιό μας και μεταφορά άλλων 40. Δηλαδή μονάδες που μεταφέρονται σε άλλο νοσοκομείο από αυτό που είναι σήμερα. Θα έχουμε δηλαδή στο τέλος, 1.670 κλινικές μονάδες να λειτουργούν πιο αποτελεσματικά απ’ ό, τι σήμερα στα νοσοκομεία μας.
Όπως ακούτε, προσπαθούμε να κάνουμε εξορθολογισμό των δυνάμεών μας και λειτουργούμε με αποφασιστικότητα, αλλά και με μετριοπάθεια. Να θυμίσω ότι τα τελευταία 15 χρόνια πολλαπλασιάστηκαν στις 2.000 περίπου οι κλινικές, από 950. Έγινε δηλαδή και στα νοσοκομεία, ό, τι έγινε και σε άλλους χώρους της Δημόσιας Διοίκησης την τελευταία 15ετία. Πολλαπλασιασμός διοικητικών μονάδων, κοστοβόρων, χωρίς αποτέλεσμα στην παροχή υπηρεσιών υγείας σε ό, τι μας αφορά.
Ανάλογες προτάσεις αναμένουμε από τις Υ.Πε. και τους Διοικητές για ένα επόμενο στάδιο και στους εργαστηριακούς απεικονιστικούς τομείς, με σκοπό να υπάρξει ένα ακτινοδιαγνωστικό και ένα βιοπαθολογικό τμήμα σε κάθε νοσοκομείο και εξειδικευμένα υπόλοιπα τμήματα, ανολογικό, κυτταρολογικό κτλ., στα βασικά μας νοσοκομεία.

Προβλέπεται ένα κέντρο-μονάδα αποκατάσταση ανά Περιφέρεια, καθώς και μονάδα διαχείρισης χρόνιων νοσημάτων στα κύρια νοσοκομεία. Να σημειώσετε ότι μόνοι 600 από τους 21.000 κλινικούς γιατρούς θα αναγκαστούν να μετακινηθούν εντός του ορίου του νομού που σήμερα υπηρετούν. Συν 80 καινούριους γιατρούς που θα χρειαστούν για κάλυψη ελλείψεων σε Νοσοκομεία.
Πού θα θεμελιώσουμε το εγχείρημά μας; Σε δύο νόμους πρόσφατους. Στον νόμο 3918 του 2011 καθώς και στο νόμο 3984 του 2011 επίσης, τον πρόσφατο δικό μου για τις μεταμοσχεύσεις και τον προηγούμενο δικό μου για την Πρωτοβάθμια Υγεία. Εδώ πάνω εδράζονται οι συνενώσεις των δυνάμεων σε ό, τι αφορά τα κοινά Διοικητικά Συμβούλια και τους κοινούς Διοικητές.

Δώσαμε σήμερα το πρωί εντολή στις 17 του μηνός Ιουλίου να έχουν καταγράψει σε κείμενο με νομική διατύπωση οι περιφερειάρχες όλες τις συνενώσεις που σας προείπα, ούτως ώστε να μπορέσουμε στις 20 να εκδώσουμε την Κοινή Υπουργική Απόφαση, Υπουργική Απόφαση δική μου και του Υπουργού των Οικονομικών και όποιου άλλου Υπουργού είναι συναρμόδιος, που θα μετουσιώνει σε πράξη τις αλλαγές στους Οργανισμούς που επιφέρει η ενέργειά μας αυτή.

Όπως ξέρετε τα περί κλινικών προβλέπονται στους Οργανισμούς, τα περί Διοίκησης προβλέπονται και αυτά στους Οργανισμούς και οι Οργανισμοί μπορούν να αλλάξουν με τις εξουσιοδοτήσεις που παρέχει σήμερα ο νόμος με Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις.
Η εξοικονόμηση, δηλαδή η απεικόνιση όλης αυτής της προσπάθειας σε εξοικονόμηση πέραν των δυνάμεων της υγείας, σε εξοικονόμηση και σε πόρους χρηματικούς θα είναι για το 2012 της τάξεως των 75.000.000 ευρώ, το οποίο έως και το τέλος του 2014 θα έχει διπλασιαστεί. Δηλαδή συνολικό όφελος μέσα στη λειτουργία του μεσοπροθέσμου τα 150.000.000 ευρώ.

Για όλα αυτά θα σας πει περισσότερα ο κ. Τιμοσίδης και θα σας διανεμηθεί σχετικό υλικό, ούτως ώστε να μπορέσετε να κάνετε πολύ πιο γρήγορα τη δουλειά σας.
Τέλος, να σας αναφέρω ότι σήμερα υπεγράφη επιτέλους η Κοινή Υπουργική Απόφαση Υπουργών Υγείας, Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών, Λοβέρδος – Κουτρουμάνης – Σαχινίδης δηλαδή, με την οποία καθορίζονται οι τιμές για 700 διαγνωστικές κατηγορίες μετά από σχετική γνωμοδότηση του Κεντρικού Συμβουλίου Υγείας.

Είναι η προσπάθεια εκλογίκευσης των δαπανών αφού επιτέλους αποκτούμε εμείς Κλειστά Ελληνικά Νοσήλια, ΚΕΝ όπως τα λέμε, Κλειστά Ελληνικά Νοσήλια, ή όπως συνηθίζεται εσείς του χώρου της υγείας να τα αποκαλείτε, τα λεγόμενα DRGs.
Ολοκληρώθηκε και αυτή η ενέργεια με την υπογραφή της σχετικής κανονιστικής πράξης. Αντιλαμβάνεστε εσείς που ξέρετε το όφελος που θα παραχθεί σε ό, τι αφορά την εξοικονόμηση πόρων αφού δεν καθορίζει κανένας στο Εθνικό Σύστημα Υγείας τις τιμές που αυτός επιθυμεί αλλά το Εθνικό Σύστημα Υγείας εκδίδει αυτή την απόφαση με την οποία καθορίζει πώς κοστολογούνται βασικές διαγνωστικές κατηγορίες.

Θέλω κλείνοντας και πάλι να ευχαριστήσω τον Υφυπουργό, τον κ. Τιμοσίδη και τον Γενικό Γραμματέα, κ. Πολύζο γι’ αυτή την εξαιρετικά καλή δουλειά.
Κυρίες και κύριοι, θέλω να θυμίσω ορισμένες ημερομηνίες. Τον Ιανουάριο παρακαλέσαμε τον Καθηγητή, τον κ. Λιαρόπουλο να μας ετοιμάσει ένα σχέδιο επιστημονικό για τη συναίνεση των δυνάμεων του ΕΣΥ. Με αποτελεσματικό τρόπο ζητήσαμε από τον κ. Κυριόπουλο ο καθυστερών Χάρτης της Υγείας επιτέλους να μας παραδοθεί και μας παρεδόθη σε ένα μεγάλο του κομμάτι τον Μάρτιο και μας παραδίδεται τμηματικά το ολοκληρωνόμενο έργο.

Αυτά τα δύο κείμενα απετέλεσαν τη βάση για τις δικές μας προσπάθειες σε ότι αφορά τη συνένωση των δυνάμεων του ΕΣΥ. Την 1η Απριλίου ξεκίνησε ο σχετικός κοινωνικός διάλογος. Εγώ έλεγα 1η Απριλίου ξεκινάμε για να κλείσουμε 1η Ιουλίου.
Έγινε ο διάλογος επί των αρχών, έγινε ο διάλογος επί των Περιφερειών, έγινε η σύνταξη προτάσεων από τις Περιφέρειες προς εμάς, έγινε η δική μας αντίδραση, δηλαδή το δικό μας κείμενο πρότασης, συνεκλήθη το ΚΕΣΥΠΕ συζητώντας το δικό μας κείμενο. Τους παραδόθηκε γραπτώς σήμερα και τους ζητήσαμε μέχρι την Παρασκευή 1η Ιουλίου, μεθαύριο να αντιδράσουν στο σχέδιο Πολύζου. Όταν λέω εσάς, εννοώ είστε ο προϊστάμενός του. Η αντίδρασή τους θα είναι η πρώτη οργανωμένη σε τελικό στάδιο αντίδραση του υπολοίπου κράτους στις προτάσεις του Υπουργείου.

Προσέξτε τώρα. Η Ομοσπονδία των γιατρών των δημοσίων Νοσοκομείων προσεκλήθη στον κοινωνικό διάλογο, προσήλθε, ο εκπρόσωπός της – θα θυμάστε – ζωγράφισε με καλά χρώματα, με έντονα χρώματα την προσπάθεια, τη στήριξε στις προθέσεις και στην αρχή της, αλλά μετά η ΟΕΝΓΕ απέσυρε τον εαυτό της από τη σχετική προσπάθεια. Η προσπάθεια, όμως, προχώρησε.
Όταν αντελήφθησαν ορισμένοι γιατροί, πολλοί μάλιστα αλλά και οι συνδικαλιστικοί τους φορείς επιμέρους, όχι η Ομοσπονδία ότι το εγχείρημα καταλήγει σε πράξη, ζήτησαν να συμμετάσχουν στη συζήτηση.
Δεν μπορούσαμε να πούμε όχι ούτε, όμως, μπορούσαμε και να αναστείλουμε τη δυναμική των προσπάθειών μας, να συγκρατήσουμε τη δυναμική των προσπάθειών μας, ούτε να παραποιήσουμε το χρονοδιάγραμμά μας, γιατί το χρονοδιάγραμμά μας είναι η αξιοπιστία μας. Η τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων γι’ αυτό το Υπουργείο είναι ζήτημα αναξιοπιστίας.

Έτσι, λοιπόν, καταθέτουμε σήμερα την πρότασή μας. Είχαμε σκοπό το επόμενο 15νθήμερο να είναι 15νθήμερο όποιων συμμετέχουν στο διάλογο της ανοιχτής διακυβέρνησης που είναι ψηφιακός. Η επιθυμία των γιατρών και συνδικαλιστικών δευτεροβάθμιων φορέων να μπουν στη συζήτηση. Μας μετατρέπει αυτό το 15νθήμερο του διαλόγου μέσω της ανοιχτής διακυβέρνησης σε ένα 15νθήμερο και αυτής της μορφής διαλόγου, αλλά και του διαλόγου με τους φορείς που επιθυμούν.
Ο κ. Τιμοσίδης ήδη ξεκίνησε να συζητάει με μεμονωμένους γιατρούς από Νοσοκομεία της χώρας, θα σας πει και αυτό το χρονικό διάστημα θα διεξάγεται και αυτός ο διάλογος που μας δίνει χαρά και ικανοποίηση, γιατί δικαιώνει το εγχείρημά μας. Πίστευαν πολλοί και σε αυτό το Υπουργείο ότι ό, τι αρχίζουμε δεν θα το τελειώνουμε. Αλλά εμείς είμαστε εδώ για να τελειώνουμε αυτό που αρχίζουμε. Και έτσι θα κάνουμε σε λίγες μέρες με τον τρόπο που σας είπα.

Δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία ότι το ΕΣΥ στήθηκε στην πορεία των 10ετιών, εξαπλώθηκε. Το στήσιμό του ήταν ιστορικό. Ο αείμνηστος Γεννηματάς είναι ένα σύμβολο. Από εκεί και πέρα η εφαρμογή και η λειτουργία του ΕΣΥ ανέδειξε προβλήματα που τα ξέρετε εσείς καλύτερα από εμένα. Και το ΕΣΥ ξεστράτισε. Κυριαρχήθηκε σε επιμέρους πτυχές του από το πελατειακό κράτος, το «πανταχού παρόν» πελατειακό κράτος και οδηγηθήκαμε σε πολλές υποδομές χωρίς, όμως, παροχή υπηρεσιών στους πολίτες.
Περισσότερο παροχή υπηρεσιών στους ίδιους τους εργαζομένους στα Νοσοκομεία αυτά και δεν αναφέρομαι φυσικά στους νοσηλευτές που ταλαιπωρούνται, αναφέρομαι κυρίως στους γιατρούς, ένα ιατροκεντρικό σύστημα, όχι ένα σύστημα για τον πολίτη.
Τη συνένωση δυνάμεων έχει σκοπό να φτάσουμε αποτελεσματικότερα στον πολίτη, να μειώσουμε την κάλπικη ζήτηση και να είμαστε αυτοί που πρέπει συγκρατώντας και τη σπατάλη.

Ακούστε ένα τελευταίο: Έκανα μια περιοδεία στη Ρόδο, επισκέφθηκα χωρίς να με περιμένουν το νοσοκομείο, τα κλασικά δικά μου. Είδα πριν μια μεγάλη εκδήλωση που διοργανώθηκε εκεί από το ΙΣΤΑΜΕ, τους φορείς. Οι φορείς μου έκαναν αναφορά σε έλλειψη γιατρών. Τους είπα ότι η έλλειψη γιατρών σε μια χώρα που έχει υπερδιπλάσιο αριθμό γιατρών από τις χώρες του ΟΟΣΑ δεν μπορεί να υπάρξει, δεν υπάρχει καμία έλλειψη γιατρών.

Μου είπαν «ναι, αλλά έχουμε 7 της τάδε ειδικότητας και κανέναν της τάδε». Τους είπα, και αυτό είναι ένα μήνυμα που βγαίνει κι από σήμερα: Όποιος φορέας μου μεταφέρει αίτημα ζήτησης, θα μου μεταφέρει και αίτημα διευθέτησης του πλεονάζοντος προσωπικού. Οι προτάσεις περί ανάγκης πλήρωσης κενών, ή θα συνοδεύονται από προτάσεις εξορθολογισμού του υπάρχοντος ανθρώπινου δυναμικού, ή είναι σα να μην κατατίθενται.

Η απάντηση ήταν από ορισμένους: «Αυτό δεν είναι δική μας δουλειά». Η δική μου απάντηση ήταν τότε ότι «δεν είναι ούτε το άλλο δική σας δουλειά. Δεν είστε «μεταφορείς» δίκαιων αιτημάτων, είστε εκπρόσωποι των τοπικών κοινωνιών, αλλά και Έλληνες πολίτες».
Αυτή, λοιπόν, η μάχη του εξορθολογισμού των δυνάμεων του ΕΣΥ θα συνεχιστεί. Και στο πλαίσιο αυτό θα δούμε στα όρια του Συντάγματος, την αλλαγή του πλαισίου για τις προσλήψεις από δω και πέρα που δίνουν τρομακτικές διακριτικές ευχέρειες, «αφήνω το ένα νησί και πάω σ’ ένα άλλο, αφήνω τη μία θέση και πάω σε μια άλλη». Και η θέση η οποία είναι θέση δύσκολη, είναι κενή.

Και δεν μιλάμε για δυσκολίες του 1950, μιλάμε για μη προσέλευση υποψηφίων για πλήρωση θέσεων γιατρών στη Ζάκυνθο, στο Μεσολόγγι, με τη γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου να ενώνει την Πάτρα, μεγάλο αστικό κέντρο, με το Αγρίνιο και τις γύρω πόλεις. Δεν είναι κατάσταση αυτή. Όποιος προσέρχεται πια στο σύστημα υγείας, προσέρχεται για να το υπηρετήσει, όχι για να υπηρετηθεί ο ίδιος. Αυτό είναι το πλαίσιό μας.
Ακούστε: Πρέπει να συμμετάσχει η Βουλή των Ελλήνων σ’ αυτή την προσπάθεια. Η Πέμπτη, η επόμενη Πέμπτη, είναι η ημέρα της πρώτης συνεδρίασης του Κοινοβουλευτικού Τομέα Εργασίας του ΠΑΣΟΚ, αλλά και της Επιτροπής Κοινωνικών Υποθέσεων του ελληνικού Κοινοβουλίου. Θα είναι οι πρώτες συνεδριάσεις, όχι και οι τελευταίες. Θα γίνουν όσες χρειάζονται. Δεν υπάρχει για το Υπουργείο Υγείας, και θυμάστε και από προηγούμενα σχέδια νόμου, ή παρεμβάσεις, δεν υπάρχει κάτι όταν δεν έχει συζητηθεί αρμοδίως.
Κι εμείς εδώ σ’ αυτό το Υπουργείο, αλλά και στο Υπουργείο Εργασίας παλαιότεροι, οι συνάδελφοί σας εκεί ξέρουν, ο Μιχάλης τότε ήταν υπεύθυνος του ΚΤΕ Εργασίας, εμάς οι Βουλευτές, μας, οι Βουλευτές δηλαδή που ανήκουν στον τομέα μας είναι ενήμεροι. Τώρα που έχουμε επίσημη πρόταση και που τείνει να καταστεί τελική, τώρα συζητάμε με οποιονδήποτε έχει κάτι να μας φέρει.

Και οι βουλευτές έχουν πάντα πολλά να φέρουν όπως αποδεικνύεται σε όλες τις μεγάλες παρεμβάσεις της ελληνικής πολιτείας. Είμαστε υπερήφανοι που σε τρεις μήνες τελειώσαμε και θα είμαστε ακόμα πιο πολύ υπερήφανοι στις 20 Ιουλίου, ημέρα Τετάρτη, που θα παραδώσουμε το τελικό προϊόν, τις τελικές αποφάσεις μας με τον τύπο της Κοινής Υπουργικής Απόφασης που θα οδεύει προς το ΦΕΚ.
Το χρονοδιάγραμμα εφαρμογής, άλλα αρχίζουν από το Σεπτέμβριο άλλα ολοκληρώνονται μέσα στο 2011, θα σας το παραδώσει σε λίγο και γραπτά αλλά θα σας το πει και ο κ. Τιμοσίδης.
Εγώ ευχαριστώ πάρα πολύ τους συνεργάτες, την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου γι’ αυτή την πολύ σοβαρή δουλειά.
Μ. ΤΙΜΟΣΙΔΗΣ: Υπηρέτησα το Εθνικό Σύστημα Υγείας πάνω από 27 χρόνια, ξεκίνησα με διάθεση και όρεξη και στην πορεία διαπίστωνα κι εγώ όπως τόσοι άλλοι Έλληνες τα διαχρονικά του προβλήματα. Ήταν επιθυμία όλων όσων εργαζόμασταν σε αυτό, αλλά και όσων κατά καιρούς αναλάμβαναν πολιτικές ευθύνες, την ανάγκη να γίνουν οι απαραίτητες παρεμβάσεις για να μη φτάσει το ΕΣΥ σε πάρα πολύ άσχημο σημείο, τέτοιες δηλαδή καταστάσεις που κατά καιρούς και εσείς ιδιαίτερα που ασχολείστε σ’ αυτό τον τομέα, γνωρίζετε από πρώτο χέρι.
Έπρεπε λοιπόν κάτι να γίνει. Θεωρώ πολύ τυχερό τον εαυτό μου να συμμετέχω σε αυτή τη νέα προσπάθεια. Θέλω ν’ αποτιμήσω αυτή την προσπάθεια και να πω ότι είναι μια γενναία παρέμβαση στη λειτουργία τους Εθνικού Συστήματος Υγείας, μια γενναία παρέμβαση που την είχε ανάγκη κυρίως ο ελληνικός λαός, γιατί όλα αυτά τα χρόνια έδειξε ότι εμπιστεύεται το Εθνικό Σύστημα Υγείας παρά τα προβλήματα που παρουσίασε όλον αυτό τον καιρό, εμπιστεύεται το Εθνικό Σύστημα Υγείας, μάλιστα δε οι συγκυρίες έχουν κάνει έτσι τα πράγματα που η προσέλευσή του να έχει ξεπεράσει ήδη από τις μετρήσεις που έχουμε το 22%, 23%, 24% επιπλέον να προσέρχεται κόσμος στο Εθνικό Σύστημα Υγείας.

Πολύ λίγα στοιχεία για να διευκολύνω την ενημέρωσή σας: Τα κριτήρια που χρησιμοποιήθηκαν για να μπορέσουμε να κάνουμε αυτή την παρέμβαση είναι τα παρακάτω: Στηριχθήκαμε στα πληθυσμιακά και γεωγραφικά κριτήρια ανά νομό και ανά περιφέρεια. Στηριχθήκαμε στις εισροές του συστήματος και εννοώ μ’ αυτό τις κλίνες που υπήρχαν το προσωπικό που εργαζόταν, ποια ήταν η διάταξη των εργαστηρίων, ποια ήταν η διάταξη όλων των άλλων εκείνων απαραίτητων εργαστηριακών ή άλλων βοηθητικών δομών.
Αυτό είναι οι εισροές. Λήφθηκαν επίσης οι εκροές. Δηλαδή πόσοι νοσηλεύονται, πόσοι εξετάζονται στα νοσοκομεία, τι κάλυψη υπάρχει. Επίσης, οι δυνατότητες συνεργασίας μέσα στο ίδιο το νοσοκομείο, κατά πόσο δηλαδή υπήρχε αγαστή συνεργασία μεταξύ τμημάτων και μεταξύ των πραγματικών αναγκών που προέκυπταν καθημερινά.

Οι δυνατότητες συνεργασίας εκτός νοσοκομείων, πόσο ήταν δηλαδή εύκολη η συνεργασία με όμορα νοσοκομεία, με κεντρικά, περιφερειακά, μεγαλύτερα τριτοβάθμια νοσοκομεία.
Και τέλος, λήφθηκε η αναγκαιότητα που προέκυπτε να ελαχιστοποιήσουμε τις δυσκολίες και τι βαθμό υλοποίησης είχε αυτή η δυνατότητα να λιγοστέψουμε αυτές τις δυσκολίες.
Οι τελικοί στόχοι του εγχειρήματος ήταν: Η συνδιοίκηση νοσοκομείων με κοινό Διοικητή, με κοινό ή όχι απαραίτητα κοινό Διοικητικό Συμβούλιο, κυρίως ανά νομό, η συνένωση ομοειδών κλινικών εργαστηρίων μονάδων μέσα στο ίδιο το νοσοκομείο γιατί παρατηρήσαμε και βλέπαμε τα προηγούμενα χρόνια να έχουμε σ’ ένα νοσοκομείο δυο Παθολογικές, δυο Χειρουργικές, δυο Παιδιατρικές, να λείπουν άτομα από τη μια και να μην υπάρχει η δυνατότητα να συνεργαστούν και να έχουμε προβλήματα τη μία μέρα εφημερίας που ήταν η μία κλινική, σε σύγκριση με την άλλη που είχε καλύτερη πληρότητα.

Τρίτος στόχος ήταν η μετατροπή μικρών μονάδων Γενικών Νοσοκομείων, Κέντρων Υγείας σε αντίστοιχες μονάδες της πρωτοβάθμιας ή σε αντίστοιχες βραχείας και εξειδικευμένης νοσηλείας. Προβλέπεται από αυτή την προσπάθεια η μελλοντική συγχώνευση ομοειδών δραστηριοτήτων σε υποστηρικτικές κυρίως Υπηρεσίες, εργαστηριακές, διοικητικές, τεχνικές, ξενοδοχειακές, και τέλος η ορθολογική κατανομή του προσωπικού.

Κλείνοντας θέλω να τονίσω ιδιαίτερα ότι παρ’ ότι ο αριθμός των 600 γιατρών που είπαμε ότι θα μετακινηθούν μέσα στις ίδιες περιφέρειες και η προσθήκη 80 γιατρών φαντάζει ότι είναι ένας μικρός αριθμός, θέλω να σας πω και από την προσωπική μου εμπειρία, ότι αυτό είναι εκείνη η κίνηση που θα στοιχίσει πολύ λιγότερα στο ίδιο το Εθνικό Σύστημα Υγείας οικονομικά, αλλά που λειτουργικά θα προσφέρει πολύ σημαντικές λύσεις σε κενά και σε δυσλειτουργίες που υπήρχαν σε όλη την επικράτεια.
Θέλω να καταλάβετε ότι μπορεί ένα νοσοκομείο που είναι μέσα στην ίδια πόλη όπως είναι η Θεσσαλονίκη ή η Αθήνα να έχει ανεπτυγμένες πολύ καλά κάποιες Κλινικές με ένα συγκεκριμένο αντικείμενο και να μην έχει τη δυνατότητα να αντιμετωπίσει ένα επείγον περιστατικό μιας εξειδικευμένης κλινικής που όμως σε απόσταση 1 και 2 χιλιομέτρων, να είναι ένα νοσοκομείο που να έχει 2 και 3 απ’ αυτές τις Κλινικές.

Δηλαδή να είναι μια κλινική με δυο Ουρολογικές, να είναι μια κλινική με 5 Ορθοπεδικές και μια μεγάλη νοσηλευτική Μονάδα μέσα στην Αθήνα να μην έχει Ορθοπεδική Κλινική για ν’ αντιμετωπίσει άμεσα ένα περιστατικό κτλ.
Τέλος, θέλω να κλείσω για να μη φάω το χρόνο και να δώσω το λόγο στον κ. Πολύζο, θέλω να πω αγαπητέ Υπουργέ ότι μ’ αυτή την προσπάθεια που κάναμε, εκτιμώ ότι αυτή η κίνησή μας θα διευκολύνει το ίδιο το Εθνικό Σύστημα Υγείας και τους εργαζομένους σε αυτό, αλλά κυρίως αυτό που εγώ ευελπιστώ ότι θα πετύχει να προσφέρει θα είναι να προσφέρει καλύτερες υπηρεσίες υγείας στους Έλληνες πολίτες, κυρίως όμως καλύτερες υπηρεσίες υγείας σε όλους τους Έλληνες πολίτες κοντά στον τόπο κατοικίας τους, κοντά στην περιοχή που μένουν και δε θα χρειαστεί να μεταναστεύουν όπως γίνεται τα τελευταία χρόνια από το νομό τους, από το σπίτι τους, από το χωριό τους, από τη μικρή τους πόλη ν’ αναζητήσουν υπηρεσίες υγείας σε πολύ μεγαλύτερα κέντρα.

#########