ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κυρίες και κύριοι, ευχαριστούμε που είστε εδώ, έχουμε κάποιο καιρό να τα πούμε. Σήμερα οργανώσαμε αυτή την συνέντευξη σχετικά με το ΕΣΠΑ, γιατί έχουμε κάτι πάρα πολύ συγκεκριμένο να πούμε, που αφορά τις σχετικές εκταμιεύσεις από το πρόγραμμα σε ό, τι αφορά το κατασκευαστικό του κομμάτι εντός του 2011.

Θεωρούμε πάρα πολύ σημαντική τη σημερινή ανακοίνωσή μας, διότι όπως θα δείτε έχουμε συγκεκριμένες στοχεύσεις, διεκδικούμε να γίνουν συγκεκριμένα πράγματα από σήμερα και μετά.
Τόση σημασία δίνουμε στο σημερινό εγχείρημα, που αποφασίσαμε ως πολιτική ηγεσία, να μην αναμίξουμε στη σημερινή μας ανακοίνωση κανένα άλλο θέμα. Από την πλευρά μας θα μιλήσουμε μόνο για ΕΣΠΑ. Από τις ερωτήσεις σας, βέβαια, θα μπορούν να μπουν κι άλλα θέματα, αλλά εμείς θέλουμε να μείνουμε στο ΕΣΠΑ και να τονίσουμε ορισμένα πράγματα που έγιναν και που πρέπει να γίνουν.
Αγαπητές κυρίες και αγαπητοί κύριοι, ανακοινώνουμε σήμερα μια σειρά συγχρηματοδοτούμενων κατασκευαστικών έργων, έργων δηλαδή στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ, των οποίων η δημοπράτηση θα γίνει εντός του Μαρτίου και του Απριλίου του τρέχοντος έτους τώρα, και η εγκατάσταση των εργολάβων έως τέλος του έτους.
Πρόκειται για έργα ενταγμένα ήδη στο ΕΣΠΑ που επιτέλους ωρίμασαν, καθώς και για νέα αλλά απολύτως ώριμα έργα, δηλαδή πρόκειται για έργα με ολοκληρωμένες μελέτες. Το ύψος τους ανέρχεται στα 250 εκ. ευρώ.
Η σημερινή μας συνέντευξη γίνεται για δυο λόγους. Ο πρώτος λόγος αφορά την ενημέρωση των πολιτών για μια δράση της ελληνικής πολιτείας με έντονο κοινωνικό ενδιαφέρον, μια δράση που αφορά δηλαδή την υγεία, αλλά ταυτόχρονα, πρόκειται και για μια δράση που έχει έντονο οικονομικό ενδιαφέρον, αφού πρόκειται για κατασκευαστικά έργα, έργα δηλαδή που απευθύνονται σε ένα χώρο κοινωνικό που μαστίζεται από την κρίση, που μαστίζεται από την ανεργία.
Ο δεύτερος λόγος, για τον οποίο κάνουμε τη σημερινή ανακοίνωση αφορά το άμεσο μέλλον. Υπάρχουν ακόμη δυνατότητες, κυρίες και κύριοι, για συγχρηματοδοτούμενα έργα ύψους επιπλέον 300 εκ. ευρώ. Υπάρχει σχετικό ενδιαφέρον για τα έργα αυτά, σχεδόν σε όλους τους νομούς της χώρας, αλλά για διάφορους λόγους τα έργα δεν ωριμάζουν. Για τους ίδιους λόγους που δεν ωρίμαζαν και στο πρόσφατο παρελθόν τα προηγούμενα έργα, ή ορισμένα από τα προηγούμενα έργα από αυτά δηλαδή που θα ανακοινώσουμε, ότι δημοπρατούνται εντός του Μαρτίου και εντός του Απριλίου.
Για τα υπόλοιπα λοιπόν 300 εκ. ευρώ υπάρχει ενδιαφέρον από όλες τις τοπικές κοινωνίες, αλλά υπάρχουν καθυστερήσεις σε ό, τι αφορά την ωρίμανσή τους. Από τη μια, λοιπόν, υπάρχει αυτό το ενδιαφέρον εν μέσω μιας αγοράς που μαστίζεται από την ανεργία και από την έλλειψη ρευστότητας και από την άλλη εντοπίζονται καθυστερήσεις που εμποδίζουν την ωρίμανση των έργων. Αντίφαση! Μια αντίφαση, που την πληρώνει η ελληνική κοινωνία, μια αντίφαση που την πληρώνει εν τέλει ο ελληνικός λαός.
Θέλουμε, λοιπόν, με τη σημερινή μας ανακοίνωση να παρωθήσουμε και τους υπόλοιπους ενδιαφερόμενους να επισπεύσουν τη δουλειά τους και τις εργασίες τους για να ωριμάσουν τα έργα τα οποία προτείνουν να γίνουν. Δεν είναι δυνατό να μας πιέζουν πραγματικά ορισμένες τοπικές κοινωνίες δια των εκπροσώπων τους πολιτικών και αυτοδιοικητικών, να εντάσσουν έργα επιλέγοντάς τα ως προς τη σκοπιμότητά τους, να εντάσσουν έργα στο ΕΣΠΑ και από την άλλη αφού τα εντάσσουμε να περιμένουμε να τα ωριμάσουμε, να περιμένουμε τις μελέτες.
Αυτή την αντίφαση θέλουμε να περιθωριοποιήσουμε, να ελαχιστοποιήσουμε με τη σημερινή μας παρέμβαση, όπου δίνουμε ήδη ενταγμένα από πλευράς σκοπιμότητας και εντασσόμενα τώρα που μιλάμε έργα ώριμα, επαναλαμβάνω 250 εκ. ευρώ, και δηλώνουμε ότι υπάρχουν αδιάθετα 300 εκ. ευρώ για συγχρηματοδοτούμενα τέτοια έργα, που επιτέλους, όμως, πρέπει να ωριμάσουν.
Όσα έργα, λοιπόν, σήμερα δεν ανακοινώνουμε ενώ παραδείγματος χάριν έχει υπογραφεί η απόφαση για τη σκοπιμότητα της υλοποίησής τους, δεν απεντάσσονται από το ΕΣΠΑ, τα κατηγοριοποιούμε στα λεγόμενα από εμάς «Λοιπά έργα» και περιμένουμε την ωρίμανσή τους για να ανακοινώσουμε τον Απρίλιο, ή το Μάιο τη δημοπράτησή τους.
Ας βιαστούν, λοιπόν, οι αρμόδιοι, δεν υπάρχει καιρός για χάσιμο, η σχετική αγορά μαστίζεται, επαναλαμβάνω, από ανεργία, μαστίζεται από την κρίση και όσοι καθυστερούν την ωρίμανση των έργων δεν βελτιώνουν τις υποδομές στο χώρο της υγείας καθυστερούν τη βελτίωση των υποδομών στο χώρο της υγείας, άρα καθυστερούν την βελτίωση της ποιότητας της παροχής υπηρεσιών στους πολίτες αφ’ ενός και αφ’ ετέρου καθυστερούν την επιπλέον ρευστότητα στη σχετική αγορά, μια επιπλέον ρευστότητα, την οποία τόσο έχει ανάγκη η σχετική αγορά αλλά και η ελληνική οικονομία.
Εμείς σήμερα είμαστε στην ευχάριστη θέση να παρουσιάσουμε μετά από τη δουλειά μας, μετά από τη συνεργασία της ΔΕΠΑΝΟΜ της Τεχνικής Υπηρεσίας, της Τεχνικής Διεύθυνσης του Υπουργείου μας, της κας. Αποστόλου από την πλευρά της 1ης Υγειονομικής Περιφέρειας της υποδιοικήτριας, η οποία έχει ευθύνη πια για όλες τις υγειονομικές Περιφέρειες της χώρας για να κάνει ένα συντονισμό και να βοηθάει το Υπουργείο μας με το συντονισμό αυτό, από εμάς όλους στο Υπουργείο Υγείας με την πίεσή μας λοιπόν και την αγωνία μας ορισμένα έργα πράγματι ωρίμασαν. Θα δείτε στο κείμενο που σας μοιράζουμε ποια είναι αυτά, το ύψος του καθενός και αν πρόκειται να δημοπρατηθεί το Μάρτιο του τρέχοντος, ή τον Απρίλιο του τρέχοντος.
Για τα υπόλοιπα, «Λοιπά» όπως τα αποκαλούμε έργα, ύψους 300 εκ. ευρώ καλούμε όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς να σπεύσουν να ωριμάσουν τα έργα αυτά, δηλαδή να προκηρυχθούν, να εκπονηθούν, να γίνουν αποδεκτές οι σχετικές μελέτες, ούτως ώστε να προχωρήσουμε στις σχετικές εργασίες και στη σχετική ρευστότητα στην αγορά.
Έχω υπόψη μου ένα παράδειγμα, το οποίο στον κατάλογο που θα σας διανείμω, ζήτησα να είναι πρώτο και είναι πρώτο. Πρόκειται για την αναδιαρρύθμιση, αναβάθμιση και ανακαίνιση χώρων του Β’ ορόφου κεντρικού κτηρίου για την εγκατάσταση καρδιολογικού Τμήματος αιμοδυναμικής Μονάδας και εργαστηρίου υπερήχων και κόπωσης στο Γενικό Νοσοκομείο Πειραιά, στο Τζάνειο.
Η δημοπράτηση θα γίνει τον Απρίλιο του έργου αυτού. Όταν επισκέφθηκα το Τζάνειο το Σεπτέμβριο, είχε μόλις εγκατασταθεί ο νέος Διοικητής, ο κ. Παπαχρήστος και όλα αυτά μου τα εμφάνιζε ως πιθανότητες. Ο άνθρωπος με την πολύ σοβαρή δουλειά του σε ένα Νοσοκομείο που έχει ανάγκη να αναβαθμίσει τους χώρους του γιατί ορισμένοι χώροι του είναι πολύ καλοί, αλλά ορισμένοι χώροι του δεν είναι χώροι νοσηλευτικού ιδρύματος της ελληνικής πολιτείας του 21ου αιώνα, έχουμε θαλάμους με 12 κρεβάτια χωρίς ένα μπάνιο για τους ανθρώπους, έχουμε καθεστώς που έρχεται από τα παλιά και επιβιώνει.
Ο άνθρωπος αυτός δούλεψε πάρα πολύ γρήγορα, τον επαινώ δημοσίως, γιατί μπόρεσε με την πίεση που ασκεί με τη δουλειά του, να έχει αυτό το έργο για δημοπράτηση τον Απρίλιο και παράλληλα να προετοιμάζει ένα δεύτερο έργο το αποκαλεί «Εκσυγχρονισμό Νοσηλευτικών Μονάδων» προϋπολογισμού 1.800.000 ευρώ και αυτή η προσπάθειά του τώρα βρίσκεται στο στάδιο να τελειώσει η μελέτη και άρα κι αυτή του την προσπάθεια το Υπουργείο θα την εντάξει στα συγχρηματοδοτούμενα έργα και θα τη δημοπρατήσειμ ελπίζουμε μέχρι το τέλος αυτού του εξαμήνου.
Κυρίες και κύριοιμ να κλείσω λέγοντας εκ μέρους όλων μας ότι θέλουμε πάρα πολύ τέλος Απριλίου, το Μάιο, αρχές Ιουνίου το αργότερο, να ξαναμαζευτούμε εδώ για να σας δώσουμε τη δεύτερη σειρά των έργων που θα δημοπρατηθούν για να παρωθήσουμε έτι περαιτέρω τους αρμοδίους – μην ξεχνάτε ότι όλα αυτά τα έργα εκτελούνται δια των περιφερειακών προγραμμάτων – συμπεριλαμβάνουμε σε αυτά τα κείμενα που θα σας διανείμουμε και μια μικρή κατάσταση, με ορισμένες ενδεικτικές περιπτώσεις Νοσοκομείων, ή Κέντρων Υγείας, τα οποία είναι κοντά στην ωρίμανση και έχει σημασία για μας αυτός ο δεύτερος μικρός κατάλογος.
Γιατί δι’ αυτού δηλώνουμε σε όλους όσοι έχουν έργα προς ωρίμανση, ότι εάν σπεύσουν και ετοιμαστούν και προετοιμαστούν, εμείς έχουμε την απόλυτη διάθεση και την οικονομική δυνατότητα λόγω του ΕΣΠΑ του Κοινοτικού Προγράμματος δηλαδή, να τα εντάξουμε γρήγορα στα υπό δημοπράτηση έργα, αφού υπογράψουμε – αν δεν έχουν υπογραφεί οι σχετικές αποφάσεις σκοπιμότητας – και γρήγορα να εγκατασταθούν και οι εργολάβοι.
Σας ευχαριστώ πάρα πολύ, αυτά είχαμε να σας πούμε, θα σας διανείμουμε και το κείμενο της εισήγησής μου, αλλά και τους καταλόγους με τα έργα αυτά.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ θα ήθελα να σας ρωτήσω αν στα έργα που καλείτε τους αρμόδιους να σπεύσουν, ανήκουν και τα έργα που μας είχατε πει για την Ψυχική Υγεία, οι ψυχιατρικές Κλινικές και τα Κέντρα Ψυχικής Υγείας και δεύτερον να μας πείτε αν έχετε την καλοσύνη ποιοι ακριβώς φορείς ευθύνονται για την καθυστέρηση.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Εντάσσονται και τα έργα σχετικά …
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Ερώτηση εκτός μικροφώνου) Επειδή στερούμεθα οικονομικώς….
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Στερείστε;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Ερώτηση εκτός μικροφώνου) Οικονομικώς. Δηλαδή τους οικονομικούς όρους, εξηγείστε τι είναι τα συγχρηματοδοτούμενα…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Εντάξει. Τα συγχρηματοδοτούμενα είναι αυτά, των οποίων το μεγαλύτερο μέρος της χρηματοδότησης είναι από το Κοινοτικό Πρόγραμμα, από το τελευταίο Κοινοτικό Πρόγραμμα, από το Δ΄ Κοινοτικό Πρόγραμμα το ΕΣΠΑ και τα υπόλοιπα από τους ελληνικούς πόρους δια του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων. Μιλάμε για 75 – 25. Και φυσικά παρέλκει η ερώτηση αν ως προς αυτά τα έργα το 25% της χρηματοδότησης είναι εξασφαλισμένο, έχουμε κάνει τη συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομίας, την κάναμε πρόσφατα την περασμένη Δευτέρα, είμαστε σε απόλυτη συμφωνία και εντασσόμαστε στη λογική του κ. Χρυσοχοϊδη, το ΕΣΠΑ ένα χρόνο πιο εδώ, δηλαδή ένα χρόνο πιο κοντά και προσπαθούμε ένα Υπουργείο ουραγό στον τομέα του Προγράμματος αυτού, να τρέξει και να βοηθήσει και το χώρο της υγείας, δηλαδή τους ανθρώπους τους ασθενείς αλλά ταυτοχρόνως και το χώρο της οικονομίας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Ερώτηση εκτός μικροφώνου)
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ναι εντάσσονται, σε αυτά τα οποία δεν είναι ακόμη ώριμα, σε αυτά που πρέπει να ωριμάσουν τάχιστα και που θέλουμε να τα ανακοινώσουμε τον Μάιο. Με ρωτήσατε και κάτι ακόμη, όμως.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Ερώτηση εκτός μικροφώνου) Ποιοι είναι οι φορείς συγκεκριμένα αν έχετε την καλοσύνη να μας πείτε…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όταν είναι περιφερειακά, όταν είναι ΠΕΠ, περιφερειακά δηλαδή προγράμματα απευθύνονται κατά μείζονα λόγο στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Κάνω λάθος;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και η περιφέρεια…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Και η περιφέρεια. Μα Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι όλα αυτά.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όχι δεν είναι απαραίτητα…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Τοπική Αυτοδιοίκηση πια είναι και η περιφέρεια.
Α. ΝΕΓΚΗΣ: Αναφερθήκατε σε δύο κομμάτια, ένα κομμάτι που εγκρίνεται τώρα και το ανακοινώνετε και ένα που είναι…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ήδη εγκεκριμένο.
Α. ΝΕΓΚΗΣ: Ναι.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αλλά ωρίμασε τώρα.
Α. ΝΕΓΚΗΣ: Συνολικά τα χρήματα που έχει σχέση η υγεία από το ΕΣΠΑ ποια είναι και τι αφορούν γιατί δεν μας έχει γίνει ποτέ, τουλάχιστον σε αυτό το Υπουργείο απ’ ότι θυμάμαι, ποτέ μια αναλυτική παρουσίαση τι περιλαμβάνει το ΕΣΠΑ για την υγεία, ποιος φορέας είναι αρμόδιος για την υλοποίηση. Το Υπουργείο Υγείας δεν έχει δικό του πρόγραμμα, εξαρτάται από άλλους, ήταν μια άλλη επιλογή, δεν ήταν δική σας βέβαια. Τι είναι αυτό, τι περιλαμβάνει για την υγεία, δεν μας έχει γίνει ενημέρωση, δεν ξέρω αν είναι του παρόντος αλλά τέλος πάντων κάποια στιγμή πρέπει να μας γίνει για να μπορέσουμε να ελέγχουμε και εμείς τι κάνει ή τι δεν κάνει η κυβέρνηση.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Βεβαίως, σωστό, ολόσωστο. Θα σας πω, κ. Νεγκή, τα εξής. Πρώτα απ’ όλα σας διανέμω τώρα συγκεκριμένα πράγματα που αφορούν το κατασκευαστικό κομμάτι του ΕΣΠΑ που αφορά στο Υπουργείο Υγείας. Αυτό το δούλεψα, συνεργάστηκα με τη ΔΕΠΑΝΟΜ, με την Τεχνική Υπηρεσία του Υπουργείου, με τους συνεργάτες μου, με την κα Αποστόλου από την 1η ΥΠΕ, έχω την ευθύνη αυτών που διανέμω, συνεπώς, πρόκειται για 250.000.000 από τα συνολικώς – εδώ ας με διορθώσουν οι συνεργάτες μου όπου σφάλω – 700.000.000.
Στα 700.0000.000 αυτά, όμως, δεν είναι – πώς να πω – μόνο κατασκευαστικό κομμάτι, μόνο έργα κατασκευής, είναι έργα εξοπλισμού, δηλαδή έργα τεχνολογίας, για τα οποία δεν κάνω σήμερα λόγο. Το Υπουργείο έχει υπογράψει σχετικές σκοπιμότητες στο παρελθόν, αλλά και των επί των ημερών μου. Η σκοπιμότητα όπως ξέρετε είναι να γίνει, ή να μη γίνει ένα έργο, δεν είναι πολύ ακριβής απόφαση σε ό, τι αφορά το κόστος, αυτό συγκεκριμενοποιείται αργότερα, αλλά δεν είμαι έτοιμος εγώ να κάνω την ίδια παρουσίαση για τον εξοπλισμό.
Τέθηκε το θέμα, γιατί αφού κάνω ανακοίνωση για το ΕΣΠΑ και τις κατασκευές, γιατί δεν κάνω και τα άλλα δύο του κομμάτια. Ένα των οποίων είναι οι εξοπλισμοί και ένα τρίτο του οποίου είναι η επιμόρφωση του προσωπικού που γίνεται δια του Υπουργείου Εργασίας. Θα είναι η δεύτερη ενημέρωση, δεν νιώθω έτοιμος να κάνω αυτή την ανακοίνωση, θα επανέλθω επ’ αυτού σε ειδική ανακοίνωση εντός των επομένων εβδομάδων.
Το συνολικό, λοιπόν, πρόγραμμα είναι 700. Από αυτά περίπου 550.000.000 υπολογίζουμε να είναι οι κατασκευές, περίπου 100 και κάτι ακόμη να είναι οι εξοπλισμοί, και τα υπόλοιπα – αν είμαι ακριβής εδώ – να αφορούν την επιμόρφωση.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Ερώτηση εκτός μικροφώνου)
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Εγώ παρέλαβα το Υπουργείο ουραγό, όπως είχα παραλάβει και το Υπουργείο Εργασίας ουραγό. Η ενημέρωση που μου γίνεται από τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου στον οποίο μπορώ να δώσω και το λόγο να δώσει ειδικότερες διευκρινίσεις, η ενημέρωση που έχω, κυρίες και κύριοι, ότι έχουμε ξεκολλήσει από τον πάτο αλλά δεν είμαι σε θέση να κάνω…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Ερώτηση εκτός μικροφώνου)
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν το ξέρω, αλλά αυτή την κατάταξη την κάνει με ακρίβεια ο κ. Χρυσοχοϊδης, δεν είναι σωστό να την κάνουμε εμείς οι ίδιοι. Όπως όταν ήμουν στο Υπουργείο Εργασίας, έλεγα ότι αυτή την κατάταξη την κάνει η κα Κατσέλη και όχι εμείς. Γιατί κάθε Υπουργείο για λόγους εγωισμού αυξάνει τη δική του συμμετοχή. Η αποτίμηση η έγκυρη και η αντικειμενική γίνεται από το Υπουργείο Οικονομίας.
Συνεπώς, η ενημέρωση που έχω από τον Γενικό Γραμματέα είναι ότι έχουμε ξεκολλήσει αλλά δεν θέλω να κάνω εγώ χαρακτηρισμό της ποιότητας της δουλειάς μας και την ταχύτητα της δουλειάς μας. Εγώ είμαι σε αυτή την ευχάριστη θέση να ανακοινώνω έργα, τα οποία θα δημοπρατηθούν εντός του τρέχοντος μηνός και εντός του Απριλίου και θα πηγαίνω έτσι. Θα πηγαίνω με ό, τι είμαι έτοιμος. Ας λέει το Υπουργείο Οικονομίας ποια είναι η θέση του Υπουργείου μας.
Κύριε Πολύζο θέλετε να πείτε;
Ν. ΠΟΛΥΖΟΣ: Ναι. Το ποσοστό απορρόφησης αυτή τη στιγμή είναι στο 13% και ένα χρόνο ήταν κοντά στο 5%, δηλαδή στις εκλογές περίπου το ποσοστό αυτό ήταν κάτω από 5%, σήμερα είναι 13% και αυτό που λέει ο Υπουργός, ο μέσος όρος όλων των Υπουργείων είναι κοντά στο 15%. ʼρα μπορείτε να καταλάβετε που ήμασταν, που πήγαμε και πόσο δρόμο θέλουμε να…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Πολύζο να μας πείτε όμως και πόσα χρήματα θα μπορούσαμε να είχαμε απορροφήσει. Μας λέτε δηλαδή 13%, πόσα θα μπορούσαμε να έχουμε απορροφήσει.
Ν. ΠΟΛΥΖΟΣ: Νομίζω ότι σας είπε ο Υπουργός και τα εξήγησε πάρα πολύ καλά, απλά δύο νούμερα στην ερώτηση του κ. Νεγκή και όλων σας ότι το ΠΕΠ είναι 700.000.000, έχει βγει όλο σε προσκλήσεις και από τις 13 περιφέρειες και εκεί συμπλήρωσε ο Υπουργός ότι οι περιφέρειες και οι τοπικοί παράγοντες πρέπει να ανατρέξουν. Σε αυτών των 700ων περίπου 400.000.000 είναι σε εγκρίσεις σκοπιμότητας εκ των οποίων τα 250.000.000 τα ανακοινώνει σήμερα ο Υπουργός, plus στη βιοϊατρική τεχνολογία ας πούμε γύρω στα 50.000.000, δηλαδή γύρω στα 300.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Πώς θέλω να τα βλέπουμε μαζί τα πράγματα; Εσείς θα δώσετε μια εικόνα, την εικόνα των πληροφοριών που έχετε. Μαζί ως πολιτική ηγεσία και Τύπος προτείνω τα πράγματα να τα βλέπουμε με τον εξής τρόπο, ούτως ώστε να μας ελέγχετε και με τρόπο ακριβή και αυστηρό. Δεν με νοιάζει η σκοπιμότητα, η σκοπιμότητα είναι μια αφηρημένη έννοια. Δηλαδή, μου λένε ότι πρέπει να γίνει ένα Κέντρο Υγείας στις Σέρρες, αναφέρομαι σε συγκεκριμένο παράδειγμα. Τι ρωτάω; Πού θα γίνει αυτό; Κοιτάω τον χάρτη της περιοχής αν έχει άλλη υποδομή. Δεν έχει. Λες σωστό, να γίνει. Υπογράφεις τη σκοπιμότητα. Πάω μετά στις Σέρρες, με έχουν επαινέσει για την υπογραφή μου, πάω στο νοσοκομείο που κάνει και την επίβλεψη της λειτουργίας των Κέντρων Υγείας, είναι και οι βουλευτές οι τοπικοί εκεί και οι φορείς. Λέω, που είμαστε από πλευράς μελέτης; Και η συζήτηση που γινόταν είναι πόσο πίσω είναι η μελέτη.
ʼρα, εγώ δεν έχω λόγο να υπερηφανεύομαι επειδή ενέκρινα τη σκοπιμότητα. Αυτό το κάνει ο οποιοσδήποτε. Έχω λόγο να υπερηφανεύομαι, όταν λέω είμαι έτοιμος για δημοπράτηση.
Το κριτήριο, λοιπόν, που εισάγουμε εμείς σε αυτό το τραπέζι και σε αυτή τη συζήτηση δεν είναι η σκοπιμότητα, την οποία έχουμε νομίζω, κ. Γενικέ, καλύψει. Δεν θέλουμε να μας πείτε μπράβο γι’ αυτό, γιατί εσείς ξέρετε καλύτερα, βλέποντας τις καθυστερήσεις των συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων από την Κοινότητα, ότι υπάρχει χρονική απόσταση ανάμεσα στην υπογραφή της σκοπιμότητας και στη δημοπράτηση του έργου. Ένα έργο που παίρνει σάρκα και οστά δημοπρατούμενο.
ʼρα, σήμερα εμείς ανακοινώνουμε και διανέμουμε τα δημοπρατούμενα εντός Μαρτίου και Απριλίου έργα, θα κριθούμε γι’ αυτά. Αυτά σημαίνει ότι θα παράσχουν ρευστότητα στην αγορά το 2011 και το 2012 θα αρχίσουν να δίνουν τις κατασκευές, άρα θα εμπλουτίσουν το σύστημα υγείας και ανακοινώνουμε τη διαθεσιμότητά μας ως προς τα υπόλοιπα για να τα – επιτρέψτε μου το νεολογισμό – να τα ωριμάσουν οι αρμόδιοι, να μας τα φέρουν και εμείς αμέσως να τα εντάξουμε και να τους επαινέσουμε δημοσίως και να γίνουν τα έργα και να υπάρξει ρευστότητα στην αγορά και καλύτερη ποιότητα στην παροχή υπηρεσιών υγείας.
Αυτά για τις κατασκευές. Αντίστοιχου οφέλους είναι και οι εξοπλισμοί. Εγώ, γιατί ήθελα να κάνω σήμερα ανακοινώσεις; Γιατί θέλω να είμαι πάρα πολύ προσεκτικός. Θέλω να περάσω από μια κρησάρα την επιθυμία των φορέων να εξοπλιστούν περαιτέρω και την ισότητα ανάμεσα στους φορείς.
Ακούστε, τι πρόβλημα αντιμετωπίσαμε σε ό, τι αφορά τις κατασκευές και το ίδιο ακριβώς υποψιάζομαι ότι υπάρχει γιατί έχω ήδη και κάποια παράπονα εκεί, ότι θα υπάρχει και στους εξοπλισμούς. Σου λέει ο ένας «ωραία έβαλες αυτό το έργο επειδή είναι απολύτως ώριμο, είναι και απολύτως αναγκαίο;». Δηλαδή, παίρνεις ένα μηχάνημα, ας πούμε μηχάνημα βιοϊατρικής τεχνολογίας και αυτό ξέρω και εγώ είναι έτοιμο να αγοραστεί, δηλαδή το νοσοκομείο έχει κάνει τη δουλειά του, έχει κάνει τα πάντα, είναι έτοιμο, μελέτες, τα πάντα. Αλλά έχει άλλο ένα. Εκατό χιλιόμετρα παρακάτω, ο άλλος δεν έχει κανένα. Ναι, αλλά δεν έχει τίποτε ωριμάσει αυτός.
Εκεί, λοιπόν, ζυγίζουμε την ενέργεια και επειδή αυτό το ζύγι δεν το έχω κάνει στους εξοπλισμούς, προχωρώ σήμερα μόνο με την ανακοίνωση των κατασκευαστικών έργων. Εδώ δεν υπάρχει έργο που είναι ώριμο, αλλά θα συζητούσαμε την σκοπιμότητά του; Ναι. Υπάρχουν περιπτώσεις όπου ακούς δύο εισηγήσεις. Μια εισήγηση να σου λέει ότι αυτό δεν το θέλουμε, καλό είναι αλλά κοίτα κάπου αλλού και υπάρχουν και εισηγήσεις που σου λένε το θέλουμε απαραιτήτως.
Εάν κάποιο έργο είναι απολύτως ώριμο, αλλά κανένας δεν σου λέει ότι πρέπει να το εντάξεις στο σύστημα γιατί είναι χρήσιμο, φυσικά δεν προχωράμε. Αλλά αν ας πούμε υπάρχουν επιχειρήματα που λένε θα το χρειαστούμε στην περιοχή, δεν ακούς και διχάζεται η τοπική κοινωνία για ώριμο έργο, εν αμφιβολία κάνουμε την επιλογή της κατασκευής. Έτσι σκεφτόμαστε, κάνουμε αυτές τις επιλογές. Θέλουμε να τις ξέρετε κιόλας. Θέλουμε να δούμε και τη στάση σας απέναντι σ’ αυτή την προσπάθεια.
Εμείς, αν μας ελέγχετε για το τι από αυτά που είπαμε δημοπρατήθηκε πράγματι Μάρτιο και Απρίλιο, θα είμαστε ευτυχείς. Γιατί η δουλειά μας θα αποδεικνύεται, θα πιάνει τόπο κι εμάς θα μας δημιουργεί το συναίσθημα ότι αξίζει τον κόπο να προχωρήσουμε.
Αλλά πάνω από όλα και πέρα από εμάς, οι κοινωνίες που έχουν ανάγκη καλύτερη παροχή υπηρεσιών υγείας, θα αποκτήσουν καλύτερη παροχή υπηρεσιών υγείας και οι σχετικές αγορές θα έχουν ρευστότητα περισσότερη από αυτή που είχαν προχθές. Θέλουμε να συνεχίσουμε έτσι. Είμαστε σε απόλυτη συνεργασία με τον Μιχάλη Χρυσοχοϊδη και θέλουμε να προχωρήσουμε όλο το 2011 έτσι.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θέλω να ρωτήσω κατά πόσο η μεταρρύθμιση του «Καλλικράτη» έχει επηρεάσει αυτές τις καθυστερήσεις. Γιατί αναφερθήκατε ότι οι καθυστερήσεις ουσιαστικά γίνονται από Περιφέρεια και Τοπική Αυτοδιοίκηση.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Σε καμία περίπτωση. ʼλλωστε ο «Καλλικράτης» εφαρμόζεται από την 1η του έτος. Αν ήθελε κανένας να τον συνδέσει, μόνο για καλό θα τον συνέδεε. Αυτά έρχονται από πίσω.
Το πρόγραμμα αυτό δεν ξεκίνησε το 2011. Το πρόγραμμα αυτό έχει ξεκινήσει από το 2007. Και είναι χαρακτηριστικό μας ότι έπρεπε να περάσει μια 4ετία για να έρθουμε σ’ αυτή τη θέση σήμερα. Και θέλω να ξέρετε ότι είμαστε σε αυτή τη θέση, έχοντας ασκήσει τρομερές πιέσεις. «ʼντε προχωρήστε, άντε προχωρήστε».
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Τοποθέτηση εκτός μικροφώνου)
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Είναι θέματα τώρα να λέμε ποιος όχι και ποιος ναι;
Ν. ΠΟΛΥΖΟΣ: Να πω ένα παράδειγμα Υπουργέ; Υπάρχει περίπτωση ένα ιατρείο, το οικογενειακό ιατρείο, δεν έχει αποφασίσει ο Δήμος το οικόπεδο. Ενώ είχαν ξεκινήσει για κάποιο σημείο, εδώ και καιρό δημιουργούν πρόβλημα και λένε «όχι, θα σκεφτούμε σε άλλο μέρος». Δηλαδή έχει και τέτοια πράγματα.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Πιέζουν και δεν έχει ούτε το οικόπεδο. Θέλει να του το βάλεις, αλλά εσύ βάζοντας το καταλαμβάνεις χώρο. Θα ωριμάσει αυτό ποτέ; Θέλουμε σήμερα με αυτό που κάνουμε να μας καταλάβετε.
Ν. ΠΟΛΥΖΟΣ: Να παρακινήσουμε.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ναι, τους παρακινούμε. Φέρτε το πακέτο, φέρτε το έτοιμο. Μην επαφίεστε στο ότι η υπογραφή της σκοπιμότητας κάποια μέρα θα οδηγήσει τα πράγματα στις μελέτες και στην ύπαρξη κάποιου έργου. Εν τω μεταξύ ξέρετε ότι και οι μελέτες, από την παρέμβαση που έγινε το 2000…. Κύριε Τσιτομενέα, πότε έγινε ο νέος νόμος Σουφλιά για τις μελέτες, το 2005; Το 2005.
Οι μελέτες έτσι όπως κατέστησαν, ακύρωσαν τα έργα. Δηλαδή οι μελέτες με το νόμο του 2005 έγιναν μια διαδικασία δύσβατη. Κάνεις κατά μέσο όρο ορισμένες φορές 2,5 χρόνια να πάρεις στα χέρια σου μια μελέτη. Και η κα Μπιρμπίλη από το Υπουργείο το δικό της, το ΥΠΕΚΑ, μας παρουσίασε στο Υπουργικό Συμβούλιο προ ολίγων εβδομάδων το δικό της σχέδιο για την επιτάχυνση της προκήρυξης, της διαδικασίας εκπόνησης των μελετών.
Οι μελέτες δεν είναι ένα απλό πράγμα. Είναι ένα γραφειοκρατικό πράγμα σήμερα, το οποίο οδηγεί σε μεγάλες καθυστερήσεις, τις οποίες υφίστανται όλα τα έργα, φυσικά και τα έργα του Υπουργείου Υγείας. ʼρα, λοιπόν, δεν είναι απλό, υπεγράφη η σκοπιμότητα, θα γίνει και η μελέτη σε 2 μήνες. Ποιοι 2 μήνες; Πρέπει να τρέξεις. Και όσοι έτρεξαν, αξίζει να δουν τα έργα τους να πραγματοποιούνται.
κα ΤΣΕΛΙΟΥ: Αρχικά θέλω να μάθω κ. Υπουργέ αν είστε σίγουρος ότι δεν θα επηρεαστούν αυτές οι χρηματοδοτήσεις στον μέλλον, γιατί πριν ακόμη φτάσει στο γραφείο σας ο υγειονομικός χάρτης από την ΕΣΔΥ για τις ανάγκες της χώρας, αλλά και τις προτάσεις του κ. Λιαρόπουλου για τις συγχωνεύσεις των νοσοκομείων, θέλω να ρωτήσω αν είστε σίγουρος ότι δεν θα επηρεαστούν αυτές οι χρηματοδοτήσεις από τις πιθανές προτάσεις που θα γίνουν.
Και δεύτερον, θέλω να σας ρωτήσω ένα θέμα που έχει πολιτική διάσταση. Υπάρχει μια πληροφορία ότι συναντήσατε τον κ. Πάγκαλο, τον Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης σήμερα. Φαντάζομαι μιλήσατε, πείτε μας τι συζητήσατε, αν ήταν μόνο για το ΕΣΠΑ και για οτιδήποτε άλλο.
Και κάποιοι λένε ότι μια ημέρα μετά την ανακοίνωση του κ. Χρυσοχοϊδη για τα 10 δις στην ανάπτυξη έρχεται και μια άλλη ενδυνάμωση αυτής της χρηματοδότησης, γιατί τα πράγματα είναι πάρα πολύ δύσκολα στην ελληνική οικονομία. Είναι μια ύστατη προσπάθεια που κάνει η κυβέρνηση για να αλλάξει το κλίμα εκ των έσω. Θέλω ένα σχόλιο και γι’ αυτό.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κοιτάξτε, εμείς με το Υπουργείο Οικονομίας συνεργαζόμαστε από την πρώτη στιγμή. Εγώ είδα τον κ. Χρυσοχοϊδη μια βδομάδα μετά τον ανασχηματισμό και είχαμε συζητήσει ορισμένα θέματα που αφορούν το ΕΣΠΑ και ορισμένα θέματα που αφορούν το φάρμακο και την τιμή του φαρμάκου.
Έχουμε τη δυνατότητα να συνεργαζόμαστε πάρα πολύ γρήγορα και να μη δημιουργούμε προβλήματα στη συνεργασία μας. Θα δείτε από το σημείωμα που σας έχω διανείμει όταν έκανα μια γενική συνέντευξη για να πω όλους τους στόχους του Υπουργείου, πόσο πρωτεύον για εμάς θέμα είναι το θέμα του ΕΣΠΑ. Δεν υπάρχει παρακίνηση κυβερνητική, κεντρική, να προσπαθήσουμε να αλλάξουμε λ.χ. την ατζέντα με αυτά.
Είναι η πορεία της δουλειάς, των Υπουργείων που εργάζονται με συνέπεια, που κάποια στιγμή φτάνει στο αποτέλεσμα. Ήρθα εγώ σήμερα την 1η Μαρτίου εδώ να σας πω αυτά, μακάρι να μπορέσω να έρθω και την 1η Μαΐου να σας πω για τα υπόλοιπα. Σας δίνω τις ημερομηνίες για να μπορείτε να με ελέγχετε κι εγώ να πιέζω τους αρμόδιους φορείς. Τελεία και παύλα ως προς το δεύτερο ερώτημα σας.
Ως προς το πρώτο για τον κ. Πάγκαλο, ναι, σήμερα το πρωί είχαμε σύσκεψη υπό την προεδρία του κ. Θόδωρου Πάγκαλου, Αντιπροέδρου της Κυβερνήσεως. Αλλά το θέμα δεν ήταν όπως γράφεται τα φάρμακα, ή το ΕΣΠΑ, ή άλλα. Το θέμα ήταν το «ΕΡΡΙΚΟΣ ΝΤΥΝΑΝ».
Όπως ξέρετε ενημερώθηκε η Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής ολόπλευρα σε δυο συνεδριάσεις πολύωρες. Η ενημέρωση έγινε για να ξέρουν οι συνάδελφοι της Εθνικής Αντιπροσωπείας αυτά που ξέρουμε εμείς, να υπάρξει διάχυση της ενημέρωσης προς όλους.
Είναι αφέλεια να κρατάει κανείς τέτοιου είδους ενημέρωση για το Υπουργείο του. Ενημερώθηκε η Βουλή γι’ αυτά που ενημερωνόμαστε εμείς, αλλά η κυβέρνηση δεν είναι μόνο για να ενημερώνει, είναι και για να δρα.
Αμέσως μετά την ενημέρωση της Βουλής η σειρά των πραγμάτων ήθελε το θέμα αυτό να καταστεί θέμα των συναρμοδίων Υπουργείων.
Παραβρεθήκαμε υπό τον κ. Πάγκαλο εγώ, ως Υπουργός Υγείας, ο κ. Παμπούκης ως Υπουργός Επικρατείας με αρμοδιότητες για τις επενδύσεις, και ο κ. Σαχινίδης αναπληρώνοντας τον κ. Παπακωνσταντίνου, ως Υπουργοί Οικονομικών, γιατί ο κ. Παπακωνσταντίνου είχε μια άλλη ενημέρωση την ίδια ώρα. Και κάναμε μια διεξοδικότατη συζήτηση για το όλο θέμα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Τοποθέτηση εκτός μικροφώνου) Έχουμε καταλήξει …;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν είναι ώρα. Καταλήξαμε σε μια σειρά ενεργειών που αφού τις κάνουμε θα σας ενημερώσουμε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μια ερώτηση για το ΕΣΠΑ πάλι. Μήπως υπάρχει στο θέμα της διαχείρισης του ΕΣΠΑ ένα δυσλειτουργικό κίνητρο για τις Περιφέρειες; Αν δηλαδή καθυστερήσουν ικανά, σε ικανό χρόνο και βγουν εκτός ορίων, μήπως μετακινούνται σε άλλους κωδικούς αυτά τα χρήματα;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κοιτάξτε να δείτε, αυτή την απειλή την έχει το Υπουργείο Υγείας. Οι τρεις εμείς εδώ έχουμε υποχρεώσεις απέναντι στην κυβέρνηση για το ΕΣΠΑ.
Όσο περνάνε τα χρόνια και υπάρχουν Υπουργεία, τα οποία είναι σε δεσπόζουσα θέση ως προς την απορρόφηση και άλλα που δεν είναι, τα απορροφούντα Υπουργεία, εγώ αν ήμουν Υπουργός ενός Υπουργείου που απορροφούσε με ένα τρομακτικά έντονο τρόπο και ήθελε ακόμη χρήματα, θα ζητούσα να αλλάξει το ΕΣΠΑ. Έτσι είναι.
Τώρα είμαι σε ένα Υπουργείο, το οποίο δεν έχει αυτό το πλεονέκτημα, θέλω να το αποκτήσει. Εάν δεν το αποκτήσουμε, θα κατανοήσω τον συνάδελφο που θα πει «φέρτε και κάτι από δω αφού δεν είστε ικανοί να τα απορροφήσετε εσείς». Έτσι θα γίνει και έτσι είναι σωστό να γίνει και έτσι θα κάνω κι εγώ, είτε είμαι στην άλλη πλευρά είτε είμαι στην άλλη πλευρά.
Αν είμαι στην πλευρά του Υπουργείου που δεν απορροφά, θα πω «απορροφηθείτε από κάποιον άλλο», αν είμαι στην πλευρά του Υπουργείου που απορροφά, θα πω «θέλουμε και άλλα κονδύλια». Αυτή τη στιγμή είμαι δυστυχώς στην πλευρά του μη απορροφούντος.
κ. ΠΑΠΑΝΤΩΝΙΟΥ: Θα αλλάξω λίγο θέμα. Να περάσουμε λίγο στο θέμα των φαρμακοποιών που από σήμερα αναστέλλουν την εν πιστώσει χορήγηση φαρμάκων στους ασφαλισμένους. Μπαίνουμε σε νέο κύκλο ταλαιπωρίας στους ασφαλισμένους;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κοιτάξτε, οι φαρμακοποιοί είχαν προειδοποιήσει γι’ αυτό. Δικαιολογώ τη μαχητικότητα τους σε αυτή την περίπτωση. Θέλω να αποδίδει κανείς τα του Καίσαρος τω Καίσαρι. Έχουν δίκιο. Γιατί έχουν δίκιο; Γιατί με την ακατανόητη γραφειοκρατική πρακτική του παρελθόντος ο ΟΠΑΔ πλήρωνε τα φαρμακεία με 8-9 μήνες καθυστέρηση, αυτά δεν είχαν δυνατότητα να παίρνουν πίστωση από τις αποθήκες, δανείζονταν από τις τράπεζες με υψηλότατα επιτόκια και τελικά φόρτωναν στα Ταμεία και στον πολίτη αυτή τη γραφειοκρατική λειτουργία.
Επί χρόνια το ελληνικό δημόσιο δούλευε έτσι. Αυτή η γραφειοκρατική λειτουργία, μετέθετε κατά οκτώ – εννιά μήνες τις πληρωμές στα φαρμακεία, αλλά φυσικά αύξανε το κόστος της συναλλαγής.
Εμείς με τη δημιουργία, με τη μετατροπή του ΟΠΑΔ και τη δημιουργία ενός νέου Ταμείου, που είναι ο κ. Σουλιώτης, αποκτούμε πια τη δυνατότητα να πληρώνουμε όπως έκαναν τα άλλα Ταμεία, δηλαδή γρήγορα.
Και δεν είναι μόνο τα φαρμακεία, χρωστάμε και διορθώστε με, κ. Σουλιώτη, σε γιατρούς από το 2009, από το Δεκέμβριο του 2009 ο ΟΠΑΔ. Μα είναι δυνατόν;
Η δημιουργία του ΟΠΑΔ πια με τα νέα χαρακτηριστικά του ως Ταμείου, δημιουργεί τη δυνατότητα στον ΟΠΑΔ να πληρώσει τώρα το Μάρτιο, τις δαπάνες του Ιανουαρίου του 2011, προς όλους και σιγά – σιγά να ξοφλά και το 2010.
Δεν μπορείτε να φανταστείτε, η καινούρια πραγματικότητα διαμορφώνεται αυτές τις μέρες, οι φαρμακοποιοί το ζουν μαζί μας αυτό. Είναι εδώ ο κ. Σουλιώτης, τον παρακάλεσα να έρθει να σας πει, ο ΟΠΑΔ συνεργάστηκε με τα φαρμακεία, για να γίνει αυτή η ταχύρρυθμη πληρωμή τη Δευτέρα και σήμερα και ο ίδιος θα σας δώσει και την αίσθηση της στάσης των φαρμακοποιών, είναι μαζί τους και χτες και σήμερα.
Τον παρακάλεσα να συνεργαστεί, το κάνει, οι εκπρόσωποι των φαρμακοποιών ξέρουν την προσπάθειά μας, θα την πουν και δημόσια, αλλά εδώ ένα επάγγελμα φθείρεται από τη γραφειοκρατία, δίνουμε δίκιο στα φαρμακεία.
Και στην προκείμενη περίπτωση το θέμα λύθηκε επειδή παρενέβη ο κ. Παπακωνσταντίνου και ο κ. Σαχινίδης. Αν δεν παρενέβαιναν οι δύο Υπουργοί, πότε θα πηγαίναμε κ. Σουλιώτη; Και σας παρακαλώ να πάρετε το λόγο να ενημερώσετε.
Η επίλυση Δευτέρα και Τρίτη προετοιμάστηκε την περασμένη βδομάδα από τον κ. Παπακωνσταντίνου και τον κ. Σαχινίδη. Αν αυτοί οι δύο συνάδελφοι δεν βοηθούσαν, παρακάμπτοντας τις αγκυλώσεις και τα εμπόδια που έβαζε η υπαλληλία τους, ακόμα θα είχαμε πρόβλημα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Ερώτηση εκτός μικροφώνου).
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Εννοώ ότι όλες τις οφειλές, οι οποίες θα εξοφληθούν με βάση το καθεστώς πριν της δημοσίευσης του νόμου, ο νόμος δημοσιεύεται αύριο, όλες οι οφειλές για τις οποίες είχαν δοθεί χρήματα από την κεντρική διοίκηση, από το Υπουργείο Οικονομικών, έπρεπε να τρέξουμε να πραγματοποιηθούν και για να μην ταλαιπωρούνται περαιτέρω οι φαρμακοποιοί, αλλά και για να προλάβουμε τη δημοσίευση του καινούριου νόμου, που ενώνει τον ΟΠΑΔ σε Ταμείο και δι’ αυτού εκκινούνται νέες διαδικασίες.
Αν δημοσιεύονταν ο νόμος π.χ. την περασμένη βδομάδα, ή την προπερασμένη, αυτά τα χρήματα θα έπρεπε να επιστρέψουν πίσω στο Γενικό Λογιστήριο και να ξαναδοθούν με τον καινούριο τρόπο. Αντιλαμβάνεστε τώρα, ναι…
Κ. ΣΟΥΛΙΩΤΗΣ: Πέντε μήνες πες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Ερώτηση εκτός μικροφώνου).
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: ʼρα, εδώ είχαμε εμπόδια, που δεν είναι και σκόπιμο κ.
Σουλιώτη να κάνουμε και ειδική αναφορά. Είχαμε εμπόδια γραφειοκρατίας, που μας έβγαλαν εκτός ορίων ορισμένες φορές.
Και η παρέμβαση του κ. Παπακωνσταντίνου και του κ. Σαχινίδη βοήθησε και το Υπουργείο Υγείας και τον ΟΠΑΔ, να εξοφλήσουν χτες και σήμερα, θα σας πει ο κ. Σουλιώτης από τον ΟΠΑΔ.
Κ. ΣΟΥΛΙΩΤΗΣ: Αν έχω το λόγο Υπουργέ, ευχαριστώ πολύ. Πολύ γρήγορα θα σας τα πω. Χτες το βράδυ οφείλω να πω ότι μέχρι τις 1:00 οι υπάλληλοι του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, δούλευαν εκκαθαρίζοντας συνταγές φαρμακοποιών, μετά την παρέμβαση που είπε ο Υπουργός.
Και χάρη σε αυτό έχουν πληρωθεί οι φαρμακοποιοί σε όλη τη χώρα, δεν έχει ολοκληρωθεί η πληρωμή σε Αθήνα και Πειραιά, η οποία είναι εν εξελίξει σήμερα και θα ολοκληρωθεί φυσικά πριν τη δημοσίευση του νόμου.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Ερώτηση εκτός μικροφώνου).
Κ. ΣΟΥΛΙΩΤΗΣ: Σήμερα, γι’ αυτό λέω πριν. Τα 110 εκατομμύρια έχουν φύγει από τις 17 Ιανουαρίου και λόγω της γραφειοκρατίας, την οποία ανέφερε και ο Υπουργός, άργησαν να απορροφηθούν.
Θα απορροφηθούν σήμερα, μες στο Μάρτιο θα απορροφηθούν άλλα τόσα, με τη νέα διαδικασία της ΚΥΑ, που είναι πολύ πιο γρήγορη και θα εξομαλυνθεί η κατάσταση.
Θέλω να πω ότι δεν είναι η πρώτη φορά, αλλά είναι σίγουρα η τελευταία. Και έχουμε δεσμευτεί, το ξέρουν οι φαρμακοποιοί και γι’ αυτό στους περισσότερους Νομούς ήδη συνεχίζουν κανονικά την επί πιστώσει χορήγηση φαρμάκων.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Ερώτηση εκτός μικροφώνου).
Κ. ΣΟΥΛΙΩΤΗΣ: Μόνο σε Αθήνα και Πειραιά συνεχίζεται τώρα που μιλάμε, διότι δεν έχουν απορροφηθεί ακόμα όλα τα χρήματα και είναι σε στάση αναμονής. Τώρα μιλούσα με τον κ. Λουράτο καθ’ οδόν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Ερώτηση εκτός μικροφώνου). ʼρα υπάρχει περίπτωση να αναστείλουν…
Κ. ΣΟΥΛΙΩΤΗΣ: Υπάρχει περίπτωση, έτσι μου είπαν, να αναστείλουν, όταν πάρουν όλα τα χρήματα στους λογαριασμούς τους.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Ερώτηση εκτός μικροφώνου).
Κ. ΣΟΥΛΙΩΤΗΣ: Για τα 110 εκατομμύρια.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Ερώτηση εκτός μικροφώνου).
Κ. ΣΟΥΛΙΩΤΗΣ: Ακριβώς, αλλά λύθηκε όπως είπε ο Υπουργός με παρέμβαση.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Ερώτηση εκτός μικροφώνου).
Κ. ΣΟΥΛΙΩΤΗΣ: Παλαιών χρημάτων.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Ερώτηση εκτός μικροφώνου). Παλαιών.
Κ. ΣΟΥΛΙΩΤΗΣ: Είναι Ιουνίου – Ιουλίου.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Ερώτηση εκτός μικροφώνου). Συνολικά πόσα είναι τα χρέη του ΟΠΑΔ;
Κ. ΣΟΥΛΙΩΤΗΣ: Του ΟΠΑΔ είναι γύρω στα 250 εκατομμύρια, συνολικά τους οφείλουν τα ασφαλιστικά ταμεία περίπου 350.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Ερώτηση εκτός μικροφώνου). Τα 250 είναι τα δικά σας.
Κ. ΣΟΥΛΙΩΤΗΣ: Τα δικά μας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και από αυτά τα 110 τους τα δίνετε.
Κ. ΣΟΥΛΙΩΤΗΣ: Ακριβώς.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: ʼρα μόνο τα 110 θα δώσετε τώρα; Και τα υπόλοιπα;
Κ. ΣΟΥΛΙΩΤΗΣ: Αυτά, τα 110, φεύγουν σήμερα. Θα φύγουν άλλα 100 μέσα στο Μάρτιο και εκπονείται σχέδιο για κάλυψη όλου του χρέους του ’10 άμεσα, σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομικών.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για φάρμακα…
Κ. ΣΟΥΛΙΩΤΗΣ: Για φάρμακα, για να μηδενίσουν όλες οι οφειλές, μέχρι 31/12/10. Ο οργανισμός αυτός θέλουμε να μπει στον ΕΟΠΥ καθαρός, να μην είναι βαρίδι, να μην υπονομεύσει τη λειτουργία του νέου οργανισμού, να μπει καθαρός. Και αυτό δεν αφορά μόνο στους φαρμακοποιούς, θέλω να πω, αφορά και στους άλλους και στους γιατρούς και στις κλινικές και στα εργαστήρια.
Και η καθυστέρηση που υπάρχει, να δώσω μια ακόμα απάντηση, στους εργαστηριακούς γιατρούς, οφείλεται σε έναν τεχνικό λόγο. Χωρίσαμε τα μεγάλα διαγνωστικά από τους ελεύθερους επαγγελματίες, διότι μέχρι τώρα για να πληρώσουμε έναν ελεύθερο επαγγελματία μικροβιολόγο, έπρεπε να έχουμε πάρα πολλά χρήματα για όλα τα διαγνωστικά.
Τώρα προηγούνται οι ελεύθεροι επαγγελματίες γιατροί, έναντι των μεγάλων διαγνωστικών ομίλων. Και αυτό είναι δική μας απόφαση σε συνεννόηση με τις σημερινές μας. Θέλουμε να προηγούνται οι ελεύθεροι επαγγελματίες.
Α. ΝΕΓΚΗΣ: Μπορούμε να ρωτήσουμε τώρα κάτι, εκτός των ΕΣΠΑ κλπ.; Επειδή είναι, συγνώμη Γιώργο μετά, σήμερα έχουμε 1η Μαρτίου, με βάση παλιότερές σας δηλώσεις είχατε πει ότι κάποια στιγμή, εν ευθέτω χρόνο και γρήγορα θα πληρώνονται τα τιμολόγια, οι αγορές του Ιανουαρίου στα νοσοκομεία.
Έχετε θέσει εσείς ο ίδιος αυτό το Μάρτιο μήνα πολύ κρίσιμο για σας. Τι θα γίνει με αυτά; Δηλαδή θα πληρωθούν τα τιμολόγια; Το esy – net τελικά τι έγινε, μέχρι 15 Φεβρουαρίου είχατε δώσει διορία σε κάποιους διοικητές να συμπληρώσουν τα στοιχεία κλπ. Τα συμπλήρωσαν όλοι; Υπάρχουν κάποιοι μετεξεταστέοι, τι θα κάνετε με αυτού;.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κύριε Νεγκή, δύο θέματα. Το πρώτο θέμα αφορά τη μηχανοργάνωση, το διπλογραφικό λογιστικό, το ESY.net και τη δική μου παρουσία στο Υπουργείο.
Στη συγκέντρωση που κάναμε, των διοικητών όλων των νοσοκομείων της χώρας την περασμένη βδομάδα, παρουσιάστηκε σε πλήρη εξέλιξη το ESY.net, όπου οι συνάδελφοί σας που ήταν εκεί, μπόρεσαν να δουν και έχουν και τα συγκεκριμένα στοιχεία, είναι αναρτημένα άλλωστε στο διαδίκτυο, στο ESY.net, τα πολλά νοσοκομεία που είναι εντάξει στην ενημέρωση των στοιχείων και κάποια που έχουν καθυστερήσεις. Είχαμε μια, νομίζω τα κόκκινα ήταν οι καθυστερήσεις, ή οι ελλείψεις.
Ν. ΠΟΛΥΖΟΣ: Είναι πράσινα τώρα όλα.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Τώρα είναι όλα πράσινα, αλλά είναι ο Γενάρης. Τους έχουμε βάλει ημερομηνία έως 10 Μαρτίου να δώσουν τα στοιχεία του Φεβρουαρίου. Προσέξτε τώρα. Αυτό θα γίνει, σε ένα πολύ μεγάλο βαθμό θα γίνει.
Με τα στοιχεία αυτά η χώρα ξέρει τι της συνέβη στη μία μαύρη της τρύπα, στα 2/12 του 2011. Όταν θα έρθει και το τρίτο, δηλαδή ο Μάρτιος, θα μπορεί κάποιος να κάνει προβλέψεις για το 2011, ασφαλείς. Τον δε Ιούνιο θα ξέρει πώς θα πάει όλο το 2011.
Αυτή τη δυνατότητα εμείς την παρέχουμε πια στον ελληνικό λαό, αλλά και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και όπως είχατε πει σε μια προηγούμενη εδώ συνάντηση, που παρουσιάσαμε το ESY.net, σκοπός είναι να ενημερώνεται αυτό και ηλεκτρονικά.
Δηλαδή, να υπάρχει ένα ολοκληρωμένο σύστημα και να μη μεσολαβεί ανθρώπινο χέρι, το οποίο μπορεί να κάνει λάθη, ή να τα χειριστεί τα στοιχεία. Δηλαδή να υπάρχει ψηφιακή αυτόματη ενημέρωση.
Αυτό αφορά το υπόλοιπο της δουλειάς μας, που έχουμε να κάνουμε μέχρι τέλος Μαρτίου και αυτό συναρτάται και με μένα. Φαίνεται ότι η όλη διαδικασία της μηχανοργάνωσης και της ψηφιοποίησης του διπλογραφικού λογιστικού, θα πάει καλύτερα απ’ όσο περίμενα.
Εγώ περίμενα να παρουσιάσω το έργο αυτό στα τριάντα μεγάλα νοσοκομεία της χώρας, που καλύπτουν πόσες κλίνες; Το 80% των κλινών τα τριάντα μεγάλα;
Ν. ΠΟΛΥΖΟΣ: Τα 44, πάνω από το 50%, τα 44 μεγάλα τα αρχικά.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι, αυτά ήταν τα δικά σας. Εγώ έλεγα, είχα πει για τριάντα και μάλιστα έδινα και τον αριθμό των κλινών τους, ήταν άνω του 80% των τριάντα μεγάλων.
Εσείς είχατε ενταγμένα στις διαδικασίες της κοινωνίας της πληροφορίας της ΗΔΙΚΑ κ.λπ. 44 νοσοκομεία, Τώρα μιλάμε για εκατό και για προοπτική να βάλουμε και τα άλλα 30 μέσα. Δεν θα αρκεστώ στο ESY.net δεν θα αρκεστώ σε γενικότητες, έχουμε πει ότι στις 27-28 του μηνός Μαρτίου θα καλέσουμε όλους τους διαπιστευμένους δημοσιογράφους του Υπουργείου και την Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής να επιδείξουμε τα επιτεύγματά μας, από τα οποία εξαρτάται και η δική μου παρουσία στο Υπουργείο.
Και ενημερώνομαι ότι τα πράγματα πηγαίνουν καλά, μάλιστα ο κ. Πολύζος θα κάνει μια τελευταία επίσκεψη σε όλες τις ΥΠε, ενδεικτικά φαντάζομαι όπως μας είπατε χτες, για να δει την πορεία των έργων.
Δεν θα σας ανακοινώσω κάτι που έκανα και εσείς δεν θα ξέρετε τι είναι, θα σας καλέσω μαζί με την Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων στην οποία δεσμεύτηκα τον Σεπτέμβριο να έρθετε, να το δείτε. Και η συνέχιση του έργου αυτού καθώς και η ηλεκτρονική συνταγογράφηση, όπου μέχρι το τέλος Απριλίου πρέπει να έχει κάνει το ελληνικό Δημόσιο το σχετικό διαγωνισμό, όταν ολοκληρωθούν και η δική μας πρόβλεψη είναι για τα τέλη του 2011 θα δώσουμε στον εαυτό μας την ευκαιρία στα Ταμεία και στην Υγεία να λειτουργούν ψηφιακά και να μπορούμε να ελέγχουμε την πορεία των δαπανών μας.
Το πρώτο ερώτημά σας είχε να κάνει;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Ερώτηση εκτός μικροφώνου) Με τα τιμολόγια των Νοσοκομείων.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ναι. Για τα Νοσοκομεία οι δαπάνες προκύπτουν από το ESY.net και το ESY.net περιλαμβάνει εκτιμήσεις αλλά και εκκαθαρίσεις, επί των εκκαθαρίσεων όπως ζητήσαμε τα χρήματα του ΟΠΑΔ για να πληρώσει το Γενάρη, έτσι θα ζητήσουμε και θα πάρουμε μέσα στο Μάρτιο και τα χρήματα για τα Νοσοκομεία από τον κ. Σαχινίδη και αν είναι δυνατό – το μεσημέρι θα έχουμε μια εικόνα γιατί έχουμε συνεργασία με το Υπουργείο Κοινωνικής Ασφάλισης – και κάποια χρήματα από τα Ταμεία, που είναι ο πελάτης μας. 100 μας έδωσαν χτες, αυτό θα το πει ο κ. Πολύζος, δεν το ξέρω εγώ.
Ν. ΠΟΛΥΖΟΣ: Στις 28/2 χτες έχει δημοσιευτεί στο «ΔΙΑΥΓΕΙΑ» τα 100 εκ., είναι ήδη στη «ΣΗΔΕ» για να πάνε στα Νοσοκομεία και θα γίνεται κάθε μήνα, την τελευταία μέρα…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Για τι δαπάνες, ρωτάει.
Ν. ΠΟΛΥΖΟΣ: 100 εκ. το ½ από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους. Το άλλο ½ είναι αυτό που είπε ο Υπουργός.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Για το 2011 ή για το 2010;
Ν. ΠΟΛΥΖΟΣ: Για το ’11.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Τέλεια, δεν το ήξερα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να ρωτήσουμε και κάτι ακόμη κ. Υπουργέ; Είπατε την άλλη φορά ότι οι δαπάνες που είναι 6% το καινούργιο Μνημόνιο επιμένει κι αυτό ότι είναι για τις δημόσιες δαπάνες το 6%. Το καινούργιο Μνημόνιο επιμένει ότι είναι οι συνολικές δαπάνες. Ποιο είναι το σωστό;
(Διαλογικές συζητήσεις)

 

#########